تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

افزایش تجاوز جنسی به کودکان در افغانستان

لینا آریا

با وجود اعلام حکم اشد مجازات برای عاملین تجاوزهای جنسی از سوی رییس‌جمهور افغانستان، حامد کرزی‌، هنوز هم تجاوزهای جنسی به کودکان در شمال افغانستان ادامه دارد.

Download it Here!

در گذشته نیز تجاوزهای جنسی به دختران و زنان در برخی از نقاط افغانستان صورت می‌گرفت؛ اما اکثر آن‌ها از روی شرم و ننگ، این موضوعات را پنهان می‌کردند. با این حال در این اواخر، خبرهای زیادی در مورد تجاوز جنسی بر کودکان خردسال از ولایات شمالی افغانستان به گوش می‌رسد.

اولین خبری که امسال در مورد تجاوز جنسی به کودکان از سوی رسانه‌ها به منتشر شد، تجاوز مردی به یک دختر چهار ساله در ادرسکن ولایت هرات بود که پس از این حادثه، خبرهای متعددی از ولایات سرپل، جوزجان، تخار و کندز نیز به نشر رسید.

با افزایش واقعات تجاوز جنسی و نشر این اخبار از سوی رسانه‌ها، رییس‌جمهور افغانستان، فرمانی صادر کرد که عاملین واقعه‌ی سرپل، یعنی تجاوز پنج فرد مسلح به یک دختر ۱۲ ساله باید به اشد مجازات برسند. آقای کرزی این مسأله را بسیار جدی و نگران‌کننده خواند:

«در مورد تجاوزات جنسی به کودکان ما، متاسفانه‌ چهارِ پنج حادثه رخ داده که در دو سه حادثه اقدام فوری کرده‌ایم. مأمورین دولت را که در مناطق بودند، برکنار کردیم. حتی اگر کوچک‌ترین بی‌توجهی از طرف آن‌ها بوده، برکنارشان کردیم. این مسأله، خیلی جدی است.»

کرزی در حالی که از آمار وقوع تجاوزات جنسی ابراز بی‌خبری کرد، افزود که تجاوز جنسی در اکثر کشورها صورت می‌گیرد و ‌در حال حاضر مردم کشور، با مراجعه به مراجع قانونی، این اتفاقات را آشکار می‌سازند:

«این‌که این حادثه‌ها بسیار زیاد شده یا کم شده را نمی‌توان تعیین کرد. متأسفانه در هر جایی این حرف‌ها هست و در افغانستان هم وجود دارد. حال به خاطر این‌که مطبوعات ما می‌توانند صحبت کنند و مردم راحت‌تر می‌توانند به مراجع قانونی مراجعه کنند، این اتفاقات بیرون می‌رود. قبلاً ما خبر نداشتیم؛ پنهان می‌ماند.»

درعین حال لعل گل، رییس سازمان حقوق بشر افغانستان با انتقاد از دولت، می‌گوید که قانون در کشور افغانستان تطبیق نمی‌شود و تا زمانی‌که برای تطبیق قانون در افغانستان کاری صورت نگیرد، چنین جرایمی ادامه می‌یابد:

«ما شاهد مسایل هستیم. بسیاری از قضایا را زیر نظر داریم. از آن‌ها ما حمایت حقوقی می‌کنیم. ولی بدبختانه همین جنگ‌سالاران محلی یا زورمندان محلی یا همین کارمندان دولتی محلی که بسیار به جنایات مختلف متهم هستند، آن‌ها اصلاً ‌جرآت نمی‌کنند، بسیار کوشش می‌کنند که این حوادث پنهان بماند.‌

اگر رشوه و رشوه‌خواری از کشور ما و ادارات دولتی رخت برنبندد، همین‌گونه تخلفات از قوانین حقوق بشر ادامه خواهد داشت و زیادتر خواهد شد.»

پس از همه‌ی این اظهارات، دادستان کل افغانستان از تکرار دوباره تجاوز جنسی توسط پلیس سرحدی (‌مرزی) خبر داد.

ژنرال ابوبکر، معاون نظامی دادستان کل، در یک نشست خبری گفت که سه پلیس سر‌حدی به دختری که قبلاً به وی تجاوز صورت گرفته بود، تجاوز کردند که این سه تن بازداشت شده‌اند.

«‌منصوبین پلیس سرحدی او را به کنار دریا بردند. چند تن از منصوبین پلیس سر‌حدی تخار، این عمل را با او انجام دادند. خوشبختانه این دختر این قضیه را به مراجع مربوط اطلاع داد.

تمام مجرمان‌ بازداشت شدند. قضیه به صورت جدی تحت تحقیق دادستانی امنیت ملی در تخار قرار دارد. هیچ‌کسی از این قضیه فرار نکرده و همه موجود هستند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم با نشر اعلامیه‌ای، تکرار تجاوزات جنسی را‌ تقبیح کرده و در اعلامیه آمده است که تنها در یک سال اخیر حدود ۴۰ دختر خردسال مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در کنار افراد مسلح غیر‌مسوول، در برخی از موارد پلیس و پسر یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان نیز، افراد بی‌گناه را مورد تجاوز جنسی قرار داده‌اند.

اما تا اکنون هیچ‌یک از عاملین این حادثه‌ها همان‌طور که رییس‌جمهور افغانستان فرمان داده و همان‌گونه که مردم می‌خواهند، به صورت علنی مجازات نشده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هر حکومتی که نتواند برابری حقوقی ایجاد کند هر قلدری می تواند خود را قانون کند و از قانون فرار کند تا زمانی که حکومت حسین قلی خانی در افغانستان وجود داشته باشد تجاوز در همه ی ابعاد به حقوق بشر جریان خواهد داشت و افرادی مافوق قانون قرار می گیرند. تا افغانستان از سیستم ایلی و فئودالی خارج نشود صنعت و بخش خصوصی فعال نشوند فساد دستگاه حکومتی در همه ی ابعاد گسترش خواهد یافت. از ماست که بر ماست

-- فرهاد- فریاد ، Aug 19, 2008

با سلام خدمت تمان کارکنان بی بی سی
چرا باید در افغانستان بالای خردسالان ویا زنان موریدی تجاوزجنسی قرار بگیرد؟ اگر کسی تجاوز جنسی بر دختر ویا همسری آفائ کرزی می کرد چی واکنش از خود نشان می داد اقائ کرزی؟ آیا تجاوزان جنسی را آزاد می کردند؟ اگر قانون برای همه یک سان است پس چرا ایحرا نمی کند؟ تشکر

-- نور محمد نظری از س ، Jul 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)