تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمدعلی دادخواه به بهانه آزادی سه دانشجوی پلی‌تکنیک

آزادی مشروط سه دانشجوی پلی‌تکنیک

مریم محمدی

Download it Here!

در اردیبهشت‌ماه سال ۸۶ پس از انتشار پر سر و صدای سه نشریه منتسب به انجمن اسلامی دانشکده پلی‌تکنیک تهران، که حاوی مطالب اهانت‌آمیزی نسبت به اعتقادات و باورهای دینی مردم بود؛ سه دانشجوی این دانشکده به جرم انتشار این مطالب دستگیر شدند.

احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری علی‌رغم تکذیب دست داشتن خود یا انجمن اسلامی دانشکده، در انتشار این نشریات، به جرم اهانت به مقدسات به زندان سپرده شدند و اینک پس از ۱۵ ماه آزاد می‌شوند.

در مورد چگونگی بازداشت و آزادی ایشان با آقای محمد‌علی دادخواه، وکیل این سه دانشجو گفت و گو کردم.


محمدعلی دادخواه

آقای دادخواه تا آنجایی که به خاطر داریم موکلین شما در دادگاه اولیه تبرئه شده بودند، همین‌طور است؟

بله، این دانشجویان در دادگاه بدوی کلاً از اتهاماتی که دادستان اعلام داشته بود برائت حاصل کردند. یعنی بعد از جلسه‌ی دوم، دادگاه به دادستان فرصت و مهلت آن را داد که دلایل خودش را اعلام بکند.

چون ما اعلام داشتیم که این مواردی که اعلام شده جعل است و در هنگامی که جعل اعلام بشود، اثبات آن که صحت امر را دربردارد به عهده‌ی طرف است.

دادستان در جلسه‌ی دادگاه نتوانست اثبات بکند که آن موارد مجعول نیست و بعد از فرصت و مهلتی که دادگاه به ایشان اهدا کرد، باز هم هیچ دلیلی ارائه نکردند.

بر همین مبنا دانشجویان از اتهام توهین به مردم قم، توهین به آیات عظام، توهین به دیگر مواردی که در کیفرخواست آن‌ها بود برائت حاصل کردند.

بعداً دادسرا از آن حکم برائت تجدید‌نظر خواست. اما در دادگاه تجدید‌نظر هم هیچ دلیلی ارائه نداد. متاسفانه دادگاه بر‌ مبنای کیفرخواست، موکلین جوان را به زندان محکوم کرد.


سه دانشجوی پلی‌تکنیک

آقای دادخواه، آزادی این دانشجویان به لحاظ حقوقی چگونه انجام شده است، چون این‌طور که در خبرها بود مدت محکومیت آن‌ها هنوز تمام نشده است؟

با توجه به این‌که نیمی از دوران محکومیت خودشان را طی کردند از آزادی مشروط برخوردار شدند و از زندان بیرون آمدند.

امید است که با توجه به تکالیف فلسفی حکومت، این دریچه باز شود که این‌ها بتوانند به دانش، علم و آنچه در طریق استحقاق آن‌ها یعنی برخورداری از این امکانات است برخوردار بشوند و به تحصیل‌شان ادامه بدهند.

درواقع آزادی این‌ها الان مشروط است؟

بله چون نیمی از دوران محکومیت‌شان را طی کرده بودند و فاقد پیشینه‌ی کیفری بودند می‌توانند از آزادی مشروط برخوردار بشوند و بیرون بیایند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)