تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نگاه آماری به مساله‌ی خشونت خانگی

سایه‌ی خشونت بر زنان جهان

فریماه کیانی

خبر بازداشت یک مرد اتریشی ۷۳ ساله که بنا به گفته‌ی پلیس اتریش اعتراف کرده دخترش را سال‌ها در زیر زمین خانه‌اش به مدت ۲۴ سال زندانی کرده بوده است و از او هفت بچه دارد، به‌طور گسترده مورد توجه رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفت.

شاید دلیل بازتاب گسترده‌ی این خبر، اعمال این میزان خشونت در جامعه‌ی اروپایی است، اما آمارها نشان می‌دهد زنان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی به گونه‌ای هدف خشونت خانگی قرار می‌گیرند.

پیکان خشونت در خانواده، همواره زنان را به‌طور ویژه هدف گرفته است. زنانی که دختر، همسر، عروس، خواهر، همسر سابق، هم‌زیست، معشوقه یا معشوقه‌ی سابق مردی هستند. این اعمال خشونت فراسوی مرزهای فرهنگی، دینی و جغرافیایی است.


آن‌چه امروز خشونت خانگی نامیده می‌شود، اشکال و انواع گوناگون دارد:
خشونت جسمی مانند کتک زدن، ضرب و جرح، سوزاندن، داغ کردن و قتل
سوء استفاده‌ی جنسی و تجاوز
خشونت روانی، فشارهای روحی، تهدیدهای کتبی و شفاهی، فحاشی و تعقیب
محروم کردن زنان از امکانات مالی، اقتصادی و اجتماعی توسط اعضای مذکر خانواده

خشونت بر زنان در محیط خانواده، از آن دسته ناهنجاری‌های اجتماعی‌ست که در بسیاری از کشورها مورد بی‌توجهی قرار دارد، تا آن‌جا که در بسیاری از فرهنگ‌ها، موارد فوق نه تنها جرم محسوب نمی‌شوند، بلکه پسندیده، نهادینه و منطبق بر عرف اجتماعی نیز به نظر می‌آیند. به همین دلیل آمار و ارقام به دست آماده بر حسب شکایات یا موارد ثبت شده‌ قانونی هرگز نمی‌تواند بیانگر واقعیت باشد.

بر اساس گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل اروپا از جمله واحد اتریش، آلمان، در اروپا و آمریکای شمالی، یک سوم زنان، دست‌کم یک بار در طول عمر خود توسط یکی از مردان خانواده (برادر، همسر یا هم‌زیست) مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

در روسیه حدود ۸۰ درصد خانواده‌ها درگیر خشونت داخلی هستند.

یک گزارش کارشناسی ازمجموع انتشارات سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در دهه‌ی‌۹۰ میلادی، ۲۶ درصد زنان کوبایی مورد خشونت کلامی و ۳۳ درصد آنان تحت خشونت جسمی قرار گرفته‌اند.

آمار نشان می‌دهد در ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی، ۲۰ درصد زنانی که در پکن پرسش‌نامه‌های اطلاعاتی را پر کرده‌اند، مورد سوء استفاده‌ی روحی یا جسمی قرار گرفته بودند.

از هر سه زن مصری، یک زن در طول زندگی مشترک خود حداقل یک بار از شوهر خود کتک خورده است.

15درصد زنان کویتی قربانی خشونت در خانواده هستند.

در کشور لیتوانی بیش از ۳۴ درصد مقتولین، زن هستند. تقریبا در اکثر موارد قاتل شوهر یا هم‌زیست زن است.

در آفریقای جنوبی، هر شش روز یک‌بار، یک زن توسط شوهر، دوست‌پسر یا هم‌زیست خود کشته می‌شود.

تنها در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۳۲۵۶ زن و کودک اتریشی به دلیل اعمال خشونت شدید از سوی مرد خانواده، مجبور به پناه بردن به خانه‌های امن شده‌اند.

آمار منتشره از سوی سازمان عفو بین الملل نشان می‌دهد ۲۰ درصد زنان سوییسی ۲۰ تا ۶۰ ساله، دست‌کم یک بار مورد خشونت روانی یا جسمی قرار گرفته‌اند.

در سال ۱۹۹۹ تنها در کشور روسیه، ۱۴ هزار زن توسط بستگان مذکر خود به قتل رسیده‌اند.
در آمریکا هر سال به طور متوسط ۷۰۰ هزار زن مورد سوء‌استفاده جنسی یا تجاوز قرار می‌گیرند. حدود ۱۵ درصد این زنان زیر هفده سال سن دارند.

در سال ۱۹۹۹ میلادی، رقمی بین ۵۰ تا ۹۰ هزار زن در فرانسه، مورد سوء استفاده‌ جنسی یا تجاوز قرار گرفته‌اند. تفاوت فاحش بین این دو رقم تنها از آن جهت است که بسیاری از زنان قربانی از مراجعه به مراجع قانونی، شکایت یا پیگیری‌های لازم سر باز می‌زنند.

آمار رسمی اتحادیه ‌اروپا نشان می‌دهد، خشونت خانگی مهم‌ترین عامل مرگ ‌و‌ میر در بین زنان ۱۶ تا ۴۴ ساله‌ اروپایی‌ست. پس از خشونت خانگی، سرطان و تصادفات رانندگی در ردیف‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

آن‌چه خواندید بزرگ‌نمایی نیست. خشونتی که بر زنان اعمال می‌شود، معضلی است که کشورهای توسعه‌یافته، جوامع در حال توسعه، تمدن‌های کهن، جوامع دمکراتیک، کشورهای استبداد زده، همه و همه درگیر آن هستند. روش‌های درمان گوناگون است، اما درد آن همیشه و هنوز برای زنان قربانی باقی‌ست.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا جای تاسف داره

-- کاترین ، Jun 27, 2008

akhe nevisandeye mohtaram cheraghi k b khane ravast b masjed haram ast koja khooshonat alaye zanan bishtar az iran ? hata policam b zanan fosh mide kotakemoon mizane che berese b pedar o baradar o shohar hala miain rajebe ooroopa migin?

-- بدون نام ، Oct 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)