تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خطر سنگسار دو زن در ایران

برگردان: مجید روشن‌زاده

زهره (۲۷ ساله) و آذر کبیری (۲۸ ساله) دو زنی هستند که به جرم «زنای محصنه» محکوم به سنگسار شده‌اند و قرار است که این حکم به زودی در کرج به مرحله اجرا در آید. جبار صولتی، وکیل این دو زن، در گفت‌و‌گویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روز دوشنبه هفتم آوریل، به تشریح وضعیت این دو محکوم پرداخته و می‌گوید: «متداول‌ترین شکل اعدام در ایران، دار زدن در ملاء عام است. این حکم در مورد کودکان هم به مرحله اجرا در می‌آید.»

با وجودی که ایران در دسامبر ۲۰۰۲ به اتحادیه اروپا قول داد که حکم سنگسار را متوقف کند؛ اما هنوز هم حکم این نوع اعدام رنج‌آور از طرف دادگاه‌ها صادر می‌شود. جرم موکلین شما چیست؟

اتهام موکلین من عمل زنای محصنه است. همسر زهره، فیلمی ویدیویی به عنوان مدرک در اختیار دادگاه گذاشته که در آن گویا این دو زن با مرد غریبه‌ای در مکانی مشاهده می‌شوند. تا جایی که من اطلاع دارم، این فیلم ویدیویی نشان نمی‌دهد که موکلین من دست به عمل غیراخلاقی زده باشند.

آیا جعلی نبودن این فیلم ویدیویی مورد بررسی قرار گرفته است؟

خیر. به من حتی اجازه دیدن این فیلم را که به عنوان به اصطلاح مدرک ارایه شده، نداده‌اند.

آیا مگر این دو زن قبلاً به خاطر این اتهام محکوم نشده بودند و حکم آنان به مرحله اجرا در نیامده بود؟

قبلاً موکلین من به جرم «رابطه نامشروع» به ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند و این حکم در محوطه دادگاه به مرحله اجرا در آمد. اما پس از آن و علی‌رغم اجرای حکم، آنان آزاد نشدند. شش ماه بعد، قاضی دیگری آمد و بررسی پرونده را از نو شروع کرد.

آیا فکر می‌کنید می‌توانید کاری کنید که در این حکم تجدید نظر شود؟

امیدوارم که بتوانم این کار را بکنم. حتی طبق قوانین ایران، هیچ کس به خاطر چنین جرمی دو بار محکوم نخواهد شد.

آخرین باری که حکم سنگسار در ایران به مرحله اجرا در آمد، کی بود؟

چند ماه پیش مردی در قزوین به جرم زنای محصته سنگسار شد. عمل زنا، دلیل عمده‌ای است که در توجیه صدور حکم سنگسار آورده می‌شود.

اجرای این حکم چگونه است؟

سنگسار محکومین در ملاء عام صورت می‌گیرد. زنان را تا سینه و مردان را تا کمر در گودالی فرو می‌کنند و با سنگ مورد هجوم قرار می‌دهند. طبق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، سنگ‌ها نباید خیلی بزرگ باشند؛ اما در عین حال باید به حدی بزرگ باشند که محکوم احساس درد کند و از وی خون جاری شود. وظیفه قاضی تعیین فاصله پرتاب سنگ به قربانی و شروع مراسم سنگسار است. در این مراسم همه کسانی که متدین هستند، می‌توانند شرکت کنند.

آیا این حکم در مورد کودکان هم صادر می‌شود؟

طبق قانون شریعت اسلام، دختران در سن ۹ سالگی و پسران در ۱۵ سالگی بالغ به حساب می‌آیند و احکام جزایی در مورد آن‌ها قابل اجرا است. اما از آن جایی که حکم سنگسار عمدتاً به خاطر اعمال نامشروع جنسی صادر می‌شود، این حکم در مورد کودکان صدق نمی‌کند.

شیوه اعدامی که در ایران متداول است، حلق‌آویز کردن با جرثقیل است. این نوع اعدام در مورد کودکان هم به مرحله اجرا در می‌آید.

Share/Save/Bookmark

منبع: هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، هفتم آوریل ۲۰۰۸

نظرهای خوانندگان

از قرار نعلوم مشکل ما ایرانیان "زنای محصنه " است که شکر خدار قوه قضائیه دارا حلش میکند

-- زهرا ، Apr 7, 2008

من با اینکار که زنی به همسرش خیانت کنه و یا بلعکس کاملا مخالفم اما این مسئله این قدر جرمش سنگین نیست که تاوانش اعدام و یا عمل وحشیانه سنگسار باشه

-- دریا ، Apr 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)