تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

یک درصد جمعیت بزرگسال آمریکا در زندان

احمد سمایی

بر اساس گزارش تحقیقی یک موسسه‌ی پژوهشی مستقل، آمریکا به لحاظ تعداد زندانیان، در تاریخ بشر رکورددار شده است. در ابتدای سال ۲۰۰۸ بیش از دو میلیون و سیصدهزار نفر در آمریکا در زندان بوده‌اند. افزایش هزینه‌ی ایجاد زندان و نگهداری زندانیان در ۲۰ سال اخیر، ۶ برابر افزایش بودجه‌ی آموزشی بوده است.

نتیجه‌ی یک تحقیق موسسه‌ی معتبر پیو (The Pew Center on the States) در آمریکا حاکی از آن است که از هر صد بزرگسال این کشور ‌ یکی در زندان به سر می‌برد. این امر باعث شده که به لحاظ نسبت زندانیان به شمار جمعیت، آمریکا در راس کشورهای دنیا قرار گیرد.

از هر صدهزار نفر جمعیت آمریکا، ۷۵۰ نفر در زندان هستند. این رقم در روسیه ۶۲۸ نفر است. جمهوری بلاروس با فاصله‌ای نسبتاً زیاد از روسیه، یعنی با ۴۲۶ زندانی به ازای هر صد‌هزار جمعیت در جایگاه سوم ایستاده است. ایران با ۲۲۲ زندانی در هر صد هزار نفر «مقام» هفتم را در جهان داراست. در بریتانیا رقم فوق به ۱۴۸نفر و در فرانسه به ۸۵ نفر می‌رسد. در آلمان سهم زندانیان در جمعیت بزرگسال کشور کمتر از ۱۵ صدم درصد است. به عبارت دیگر،
نسبت زندانیان به ۱۰۰هزار نفر جمعیت، در آلمان اندکی بیشتر از یک هشتم آمریکاست و به طور دقیق به ۹۳ نفر می‌رسد.

تفاوت فرهنگ مجازات
در مقایسه‌ی میان آمریکا و ۲۶ کشور اروپایی تفاوت فرهنگ مجازات به خوبی بارز است. در حالی که در ۲۶ کشور یادشده، ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند، شمار زندانیان آنها به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد. در آمریکا اما با جمعیت ۲۹۹ میلیونی‌اش، دو میلیون و سیصد‌ هزار نفر در زندان‌ها به سر می‌برند. حتی در چین نیز که یک میلیارد و دویست‌ میلیون جمعیت دارد، شمار زندانیانش ۸۰۰ هزار نفر کمتر از آمریکاست. البته از شمار زندانیان کشور‌ها نمی‌توان نتیجه گرفت که کدام کشور امن‌تر و یا ناامن‌تر است. ولی ارقام یادشده دستکم این ارزیابی را به دست می‌دهند که اعمال سریع و پرشمار مجازات زندان لزوماً تاثیر بازدارنده‌ای ندارد.

تفاوت در خود آمریکا
در خود آمریکا نیز اعمال مجازات زندان در مناطق مختلف متفاوت است. برای مثال مناطق مین و لویزیانا به ترتیب با ۲۷۳ و ۱۱۳۸ زندانی در ازای ۱۰۰ هزار جمعیت، دارای کمترین و بیشترین محبوس هستند. در مجموع در مناطق جنوبی آمریکا مانند فلوریدا، تکزاس، اوکلاهاما، میسی‌سی‌پی، ‌آلاباما، جرجیا و کارولینای جنوبی درصد زندانیان نسبت به سایر نقاط آمریکا بسیار بالاست. از این رو عجیب نیست که در جرجیا، تکزاس و کارولینای شمالی ۱۵ درصد شاغلان دولتی را کارمندان زندان‌ها تشکیل می‌دهند.

در دهه‌ی گذشته شمار زندانیان در آمریکا به شدت رو به افزایش بوده است. در مجموع، از سال ۱۹۸۷ تعداد زندانیان این کشور سه برابر شده است. دلیل این امر، از نظر پژوهشگران موسسه‌ی پیو، از جمله در به کارگیری فله‌ای و بی‌محابای مجازات زندان در دادگاه‌های ایالات آمریکاست.

تفاوت‌های نژادی و جنسیتی
به لحاظ قومی، نژادی و جنسیتی نیز، تفاوت‌های معینی را در زندانیان آمریکا می‌توان سراغ گرفت. در حالی که از هر ۵۴ مرد آمریکایی یکی در زندان به سر می‌برد، این رقم از توزیع یکسانی در میان مردان دارای خاستگاه قومی و نژادی متفاوت برخوردار نیست. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۶ مرد سفید تنها یک نفر در زندان است. این رقم در مورد سیاه‌پوستان یک به ۱۵ و در مورد مهاجران آمریکای لاتین یک به ۳۶ است. در مورد مردان ۲۰ تا ۳۴ ساله نیز وضع در میان سیاهان به طور چشمگیری نسبت به سفیدپوستان متفاوت است: از هر ۹ سیاه‌پوست این گروه سنی یکی در زندان است، در حالی که این رقم در مورد مردان سفید‌پوست یک به ۳۰ است.


شمار زندانیان مرد در آمریکا ۱۳ برابر بیشتر از زندانیان زن است. تعداد زنان جوان سیاه‌پوستی که در زندان‌ها محبوس‌اند ۴ برابر فزونتر از زندانیان سفید‌پوست در همین گروه سنی است.

نویسندگان گزارش پیو به این نتیجه رسیده‌اند که زندان‌ها هزینه‌ سنگینی را روی دست ۵۰ ایالت آمریکا می‌گذارند. سال ۱۹۸۷ بودجه‌ی این زندان‌ها ۱۲ میلیارد دلار بوده است. این رقم اینک به ۴۹ میلیارد دلار رسیده است. در صورت ادامه این روند، سال ۲۰۱۱ هزینه زندان‌های آمریکا به ۷۵ میلیارد بالغ خواهد شد.

زندان یا آموزش؟
به طور متوسط هزینه نگهداری هر زندانی در سال ۲۰۰۵، مبلغی معادل ۲۴ هزار دلار بوده است. ایالت کالیفرنیا سال ۲۰۰۷، ۸ میلیارد و هشتصد میلیون دلار هزینه‌ی زندان‌های خود کرده است. فرماندار این ایالت، آقای شوراتسن ‌اگر سال گذشته قانونی را امضا کرد که به موجب آن ۸ میلیارد دلار دیگر صرف تهیه‌ی ۵۳ هزار تخت‌ بیشتر برای زندان‌ها خواهد شد. در مجموع از هر ۱۵ دلار بودجه کشور، یک دلار صرف زندان‌ها می‌شود. در شماری از ایالت‌های آمریکا، ۸ تا ۱۰ درصد بودجه‌ی سالانه صرف ایجاد زندان‌ها و نگهداری زندانیان می‌شود.

نکته قابل اعتنا در گزارش تحقیقی موسسه‌ی پیو این است که در فاصله‌ی ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۷ بودجه‌ی زندان‌ها ۱۲۷ درصد افزایش یافته است، در حالی که در مدت زمانی مشابه، بودجه‌ی آموزش و پرورش تنها ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که تحقیقات مختلفی در آمریکا بیانگر این واقعیت‌اند که یک سیستم آموزشی جامع و کارآمد در کاهش بزهکاری نقش عمده‌ای دارد.

لزوم امتناع از اعمال فله‌ای مجازات زندان
آدام گلب، رئیس موسسه‌ی پیو در ارزیابی تحقیق در باره‌ی زندان‌های آمریکا به این نتیجه رسیده است که هزینه‌ی سنگین نگهداری مجرمان و بزهکاران در زندان به هیچ نتیجه‌ی قانع‌کننده‌ای در زمینه ارتقای امنیت عمومی منجر نشده است. از همین رو شمار فزاینده‌ای از ایالت‌ها به این اندیشه سوق می‌یابند که برای مجازات افرادی که جرم سنگینی مرتکب نشده‌اند تا حد ممکن حکم زندان صادر نکنند، بلکه مجازات‌های بدیل سبک‌تری را اعمال کنند. مجازات‌های سبک‌تری که می‌توانند به کار گرفته شوند عبارتند از: بازداشت خانگی، نصب سیستم‌های هشداردهنده به پای محکومان برای کنترل رفت و آمد آنها، اجبار به کارهای عام‌المنفعه و تراپی و درمانی‌های روانی و رفتاری.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)