تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
سرنوشت کارگران شلاق‌خورده‌ی کارگران سنندجی در گفت و گو با وکلایشان:

شلاق، دستمزد کارگران سنندجی

مریم محمدی

Download it Here!

دوشنبه ۲۹ بهمن ماه، خبر اجرای حکم شلاق در مورد کارگر سنندجی، صدیق امجدی اعلام شد. در حالی که اعتراضات فراوانی متوجه اجرای این حکم بود، دیروز بار دیگر در خبرها آمد که حکم مشابه در مورد دو کارگر دیگر هم پرونده‌ی وی، اجرا شده است. در مورد این پرونده که درواقع متعلق به ۱۳ نفر از کارگران سنندجی است با آقای صالح نیکبخت، وکیل دادگستری و سخنگوی کانون دفاع از حقوق زندانیان ایران صحبت کرده‌ام. او در ضمن وکیل دوتن از دستگیرشدگان، صدیق کریمی و شیث امانی است که هر کدام به دو سال و نیم زندان محکوم شده‌اند:

صالح نیکبخت: در جریان برگزاری مراسم اول ماه می، از طرف کارگران اخراجی و بیکار سنندج، ۱۳ نفر از این فعالان دستگیر شدند. بعد از اینکه این دستگیری‌ها شروع شد؛ ۱۱ نفر از آنها به مدت ۱۵ روز حدوداً زندانی شدند و به تدریج آزاد شدند. ولی دو نفر از آنها به نام آقایان «شیث امانی» و «صدیق کریمی» که به عنوان اعضای هیات مدیره این اتحادیه معرفی شده بودند، بعد از حدود ۴۵ روز زندان آزاد شدند. ولی چون اتهام آن ۱۱ نفری که اول آزاد شده بودند، سبک بود، قرار بود یکی دیگر از وکلای دادگستری در شهر سنندج، وکالت آنها را به عهده بگیرد و من در جریان کار آنها مستقیماً، بصورتی که پرونده‌شان را خوانده باشم، نبودم. دو نفر دیگر از وکلا به نام آقای مرتضی جوانمردی و همچنین خانم فهیم هم وکالت این دو نفر را به عهده داشتند ولی متاسفانه دادگاه انقلاب اسلامی سنندج آقای شیث امانی را به دو سال و نیم زندان و آقای صدیق کریمی را به دو سال زندان و چهارصد هزار تومان جریمه‌ی نقدی محکوم کردند.

ما هر سه وکیل نسبت به حکم صادره نسبت به این دو نفر اعتراض کردیم. اما در مورد آن ۱۱ نفر دیگر، اینها اتهامات سبکتری داشتند که دادگاه بدوی اینها را هر‌کدام به ده ضربه شلاق و سه ماه و یک روز هم حبس تعزیری محکوم کرده بود. ولی بعد از اعتراض این ۱۱ نفر، پرونده در دادگاه تجدید نظر استان کردستان مورد رسیدگی قرار گرفته بود و از آنجایی که نگهداری آنها در زندا ظاهراً هزینه‌ی اداری برای دستگاه قضایی داشته، سه ماه و یک روز زندان را تبدیل کردند به جزای نقدی، اما ده ضربه شلاق را تغییر نداده که به تدریج در طول هفته‌ی گذشته ابتدا آقای صدیق امجدی و بعد از او، دو نفر دیگر به نام آقای حبیب الله کلکانی و فارس گلیگیان، در موردشان حکم شلاق اجرا شده و به احتمال زیاد به تدریج نسبت به بقیه هم اجرا بشود.

این ده ضربه شلاق درواقع تحقیر حیثیت کارگران، به عنوان نمایندگان یک طبقه است که با خانواده‌هایشان نزدیک به نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند. جای تاسف که چرا باید کارگران کشور ما را، به خاطر برگزاری مراسم روز کارگر که یک روزی است متعلق به تمام کارگران و تمام دنیا (حتی عقب مانده‌ترین کشورهای دنیا، این روز را به رسمیت شناخته است) به خاطر برگزاری چنین روزی، به این مجازات‌های تحقیر‌آمیز محکوم بکنند.

در ادامه با آقای سید مهدی حسینی حرف زدم. او یکی دیگر از وکلای آن ۱۱ نفر است که از اجرای حکم شلاق دو نفر دیگر اطلاع نداشت.
سید مهدی حسینی: بله، حکمی را که در مرحله‌ی اولیه صادر شد ما به دادگاه تجدید‌نظر دادیم. در دادگاه تجدید‌نظر، اینها سه ماه و اندی زندان داشتند که زندان آنها تبدیل به جزای نقدی شد. در مورد شلاق، آنها حکم را تایید کردند. یعنی حکم دو چیز است. یک جزای نقدی و یکی هم ده ضربه شلاق. حبس را تبدیل کردند به جزای نقدی و شلاق را تایید کردند. دیگر هم حکم قطعی است و ما باید ماده ۱۸ بکنیم و اینها را به دفتر آقای شاهرودی بفرستیم.

یعنی امکان دارد در مورد آن ۸ نفر دیگر اجرا نشود؟
انشاالله! ظاهراً آنها احضار نشده‌اند یا نرفتند و در مورد آنها اجرا نشده است. یک نفر که رفته در مورد او حکم را اجرا کردند و بقیه اجرا نشده است.

در مورد سه نفر اجرا شده است.
سه نفر؟ من تا چند روز پیش یک نفر را می‌دانستم که اجرا شده و دیگر آنجا نبودم. امروز برگشتم و خبر ندارم. علی ایحال، اجرای احکام هم نمی‌تواند کاری بکند. چون حکم در مورد آن سه نفر اجرا شده و بقیه هم مانده است.

آقای خالد سواری، نایب رییس اتحادیه سراسری کارگران بیکار و اخراجی، از جمله کارگرانی هستند که حکم شلاق دریافت کردند. آقای سواری شنیدیم شما هم حکم شلاق گرفتید، درست است؟
بله، بله!

آقای سواری ممکن است بگویید چرا این حکم به شما داده شد و در مورد این دوستان اجرا شد؟
ما روز جهانی کارگر، مراسمی برگزار کرده بودیم که متعلق به خود کارگران است، ما نسبت به دستمزد کارگر، اعتراض کردیم که با سابقه بیست و پنج ساله، ۱۸۳ هزار تومان است. من خودم کارگر ۲۵ سال خدمت هستم، و پایه حقوق من ۱۸۳ هزار تومان حقوق است. نسبت به این مساله اعتراض کرده بودیم. در روز جهانی کارگر دستگیر شدیم و بعد هم ۱۲ روز بازداشت بودیم، ‌بعد حکم سه ماه و یک روز زندان و ده ضربه شلاق برای ما در نظر گرفتند و وقتی که ما اعتراض کردیم، حکم ما به دادگاه تجدید نظر رفت. و بعد از چند ماه، الان حکم را قطعی کردند به این صورت که ۲۰۰ هزار تومان جریمه و ده ضربه شلاق در نظر گرفتند.

آقای سواری شما کارگر کدام قسمت هستید؟
من کارگر کارخانه‌ی «شاهو» ی سسندج هستم.

شما ۲۵ سال سابقه‌ی کار دارید؟
من ۲۵ سال سابقه‌ی کار دارم که خودشان می‌گویند در سنگر تولید کار کردم، و بعد از سال‌ها پایه حقوق من حالا ۱۸۳هزار تومان است.

و به شلاق هم محکوم شدید؟
بله، به شلاق هم محکوم شدم. به خاطر اینکه چون در سنگر تولید زحمت کشیدم و کار کردم و الان هم باید بروم و شلاق بخورم.

من خودم یکی هنمی‌روم،مگر اینکه حکم جلب را بفرستند در محیط کار! و جریمه هم نمی‌دهم، مگر دوباره بروم زندان. من این حکم را قبول ندارم که کارگر برود شلاق بخورد.

مرتبط: شلاق‌خوردن سه فعال کارگری در سنندج

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)