تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

یک مجری اعدام سابق: اعدام مشکلی را حل نمی‌کند

برگردان: احمد سمایی
samayee@web.de


کمتر پیش می‌آید که یک مجری احکام اعدام در باره‌ی شغل خود و درک و احساسش درباره کاری که انجام می‌دهد داوطلبانه سخن بگوید. جری گیونس(Jerry Givens) هم تا همین چندی پیش از این قاعده مستثنی نبود. او ۱۷ سال تمام به عنوان مجری اعدام در ایالت ویرجینیای آمریکا مشغول به کار بود و در این مدت با تزریق سم یا با استفاده از صندلی الکتریکی، شخصاً ۶۲ حکم اعدام را به اجرا گذاشت.

سال ۲۰۰۰ گیونس سرانجام استعفا داد. او در ۷ سال گذشته مهر سکوت بر لب زده بود و با کسی در باره‌ی شغل قبلی‌اش سخنی نمی‌گفت. روز ۱۸ دسامبر گذشته گیونس بالاخره سکوت خود را شکست و برای اولین بار حاضر شد در مصاحبه‌ای با شبکه ABC NEWS از تجارب و فعالیت‌هایش به عنوان یک مجری اعدام سخن بگوید. در فضای کنونی آمریکا که بحث میان مخالفان و موافقان مجازات اعدام به شدت جریان دارد، گفته‌های گیونس در مصاحبه‌ی یادشده به مدرکی قوی در دست مخالفان این نوع مجازات بدل شده است.

باید با خودت بیگانه شوی
گیونس در مصاحبه‌ با شبکه ای.بی.سی، انگیزه خود برای اجرای احکام اعدام را چنین بازگو کرد: «گرفتن جان یک انسان اصلاً کار خوشایندی نیست. من اعدام نمی‌کردم که کسی را رنج و آزار دهم، بلکه فکر می‌کردم که تنها وظیفه‌ی اداری خود را انجام می‌دهم.»



ببینید: مصاحبه ای.بی.سی با گیونس

گیونس به گفته‌ی خودش تصادفاً به مسئولیت اجرای احکام اعدام گماشته شد: «من در ابتدا نگهبان زندان بودم. زمانی که سی سالم شد، یک روز رئیسم پرسید که آیا حاضرم مسئول اجرای احکام اعدام شوم. تا آنجایی که به یاد می‌آورم، شغل جدید مزایای حقوقی بیشتری برایم نداشت، و تنها با این تصور که وظیفه‌ی شهروندی‌ام را به جا می‌آورم به پیشنهاد رئیسم جواب مثبت دادم.»

گیونس ۱۷ سال آزگار با کسی از شغلش حرف نزد. حتی همسرش نیز شغل واقعی او را نمی‌دانست. گیونس خود می‌گوید:‌ «خیلی سخت بود که از نگهبان زندان به مجری احکام اعدام بدل شوی. برای این کار لازم بود که با خودت هم بیگانه شوی، و جان و روح خودت را هم بکشی.»


اعتقادی که خلافش ثابت شد
زمانی که گیونس اجرای احکام اعدام را آغاز کرد، این نوع مجازات را به لحاظ بازدارندگی موثر و کارآمد می‌دانست. حالا اما او نظر دیگری دارد. به گفته‌ی گیونس، از زمان احیای مجازات اعدام در ویرجینیا، نرخ جرم و جنایت در این ایالت رو به افزایش گذاشته و آزمایش دی ان آ هم نشان داده که شماری از احکام اعدام در گذشته اشتباهی و در مورد افراد بی‌گناه به اجرا درآمده است.

گیونس در ادامه مصاحبه‌ی تلویزیونی‌اش می‌گوید: « یک نفر به نام مردم آمریکا مشمول مجازات مرگ می‌شود. شما همه او را به مرگ محکوم می‌کنید و در باره‌ی او به قضاوت می‌نشینید. بعد او را سراغ من می‌فرستید تا جانش را بگیرم. ولی اگر بعد مشخص بشود که فرد اعدام شده بی‌‌گناه بوده، از اینجا به بعد، این دیگر شما نیستید که او را از بین برده‌اید. بلکه تنها منم که مرتکب این کار شده‌ام.»

گیونس اولین اعدام‌ها را با صندلی الکتریکی انجام می​داد. او مسئول فشار دادن دکمه‌ی مرگ بود و این اختیار را هم داشت که تعیین کند شخص اعدامی با چه ولتاژ برقی کشته شود.

بحث‌ جاری در آمریکا
بعدتر گیونس با تزریق سم جان محکومان را می‌گرفت. این روش که اینک در اکثر ایالات آمریکا به عنوان شیوه‌ی رایج برای اعدام به کار گرفته می‌شود تا همین چندی پیش «روشی انسانی» در گرفتن جان محکوم به شمار می‌آمد. گیونس برای تزریق سم، دوره‌ی پزشکی ویژه‌ای را طی نکرد. تنها یک تیم متخصص اعدام از تگزاس به او یاد داد که معجون سمی را چگونه باید وارد بدن محکوم کرد. ولی در مجموع آموزشی به معنای واقعی در کار نبود.

اعدام با تزریق سم از چند ماه پیش در آمریکا به موضوع بحث و جدلی حقوقی بدل شده است. منتقدان می‌گویند که مواد فلج‌کننده‌ای که در معجون سمی است این واقعیت را لاپوشانی می‌کند که محکوم چه زجری می‌کشد تا بمیرد. بر همین اساس، آنها این شیوه «وحشیانه و غیرمتعارف مجازات» را ناقض قانون اساسی آمریکا می‌دانند. این که استدلال منتقدان تا چه حد درست است،‌ موضوعی است که دیوان عالی آمریکا در اواسط سال جاری حکم خود را در باره‌ی آن صادر خواهد کرد. از سپتامبر گذشته که این بحث بالا گرفته اجرای احکام اعدام در همه‌ی ایالات آمریکا به حال تعلیق درآمده است. این تعلیق تا زمان صدور حکم دیوان عالی ادامه خواهد یافت. این در حالی است که در دسامبر گذشته ایالت نیوجرسی آمریکا هم مثل برخی ایالت‌های دیگر، کلاً مجازات اعدام را از قوانین کیفری خود کنار گذاشت. ایالات دیگری نیز در صدد گام گذاشتن در چنین مسیری هستند.

اگر قاضی‌ها خودشان هم حکم اعدام را اجرا می‌کردند
از زمان احیای مجازات اعدام در آمریکا در سال ۱۹۷۶ تا کنون، مجموعاً ۱۰۹۹ نفر در این کشور عملاً مشمول چنین مجازاتی شده‌اند. سال ۱۹۹۹، یعنی همان زمانی که گیونس از شغل خود به عنوان مجری احکام اعدام استعفا داد، سال رکورد اجرای احکام اعدام در آمریکا بود. در این سال ۹۸ نفر به حکم دادگاه‌های آمریکا به کام مرگ فرستاده شدند. اجرای این تعداد اعدام در طول یک سال، در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بود. گیونس در ۱۷ سالی که مسئول اجرای احکام اعدام بود، مجموعاً ۱۰درصد کل اعدام‌های آمریکا را اجرا کرد.

مجری احکام اعدام «پرتلاش» آن دوران اینک بر این عقیده است که اعدام مشکلی را حل نمی‌کند. او می‌گوید که تصمیم‌گیرندگان در محاکمات، صدور حکم اعدام را بسیار آسان می‌گیرند: «اگر یکی از اعضای دادگاه خود مجبور می​شد حکم اعدام را به اجرا دربیاورد، شاید در آن صورت بیشتر در باره‌ی صدور چنین حکمی درنگ و تآمل می‌کرد. اگر قاضی خود همزمان اعدام کننده هم باشد، پیش از آن که فردی را به کام مرگ بفرستد، دقت و مکث بیشتری در تصمیمش به خرج می‌دهد.»


Share/Save/Bookmark

منبع: ای.بی.سی نیوز

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)