تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با عزت‌الله سحابی درباره بیانیه «هشدار ملی درباره‌ی تشدید منازعات قومی و مذهبی»

«در مورد اختلافات مذهبی، حاکمیت را مقصر می‌دانیم»

مریم محمدی

گفتگو با مهندس عزت‌الله سحابی را از این‌جا بشنوید.

‌ ‌

دیروز در ایران جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی، کارگری و دانشجویی، و کنش‌گران جامعه مدنی اطلاعیه‌ای منتشر کردند با عنوان «هشدار ملی» درباره‌ی تشدید منازعات قومی و مذهبی. در این اطلاعیه نسبت به نقض حقوق شهروندی گروه‌های قومی و مذهبی ایران ابراز نگرانی شده است.

اعمالی نظیر جلوگیری از احداث مساجد اهل سنت در تهران و دیگر کلان‌شهرها، حمله به مساجد و مراکز تعلیم قرآن هم‌وطنان اهل سنت، ضرب و شتم، بازداشت، و زندانی کردن آنان در سنندج و دیگر شهرها، حمله به حسینیه دراویش و تخریب مراکز مذهبی آنان در قم و بروجرد، مصادیق این نگرانی اعلام شده‌اند.

با مهندس عزت‌الله سحابی یکی از امضاکنندگان این بیانیه گفت‌وگویی کرده‌ام.


مهندس عزت‌الله سحابی

در مورد کردستان و آذربایجان چند سالی است که نگرانی هست. از قدیم بوده؛ ولیکن با دخالت عوامل خارجی و تحریکات اسراییل و آمریکا، این دارد تشدید می‌شود و ریشه‌ی داخلی کمتر دارد. این است که این مداخلات و این تنازعاتی که داخل کشور شکل می‌گیرد، برای آینده‌ی استقلال و تمامیت کشور خطر دارد. طبیعی‌ است که کسانی که به استقلال و تمامیت کشور علاقه دارند، از این منازعات اظهار نگرانی کنند.

اتفاقاتی که برای دراویش می‌افتد یا اهل سنت، در مورد این‌ها چه طور؟ آیا در این‌ها هم شما دخالت خارجی را مؤثر می‌دانید یا احتمالاً سیاست‌های داخلی؟

این‌ها یک مقدار مربوط به سیاست‌های غلط و جاهلانه‌ی حکومت فعلی است؛ این‌هاست که تشدید می‌کند و حملات زیادی که به دراویش و مراکز آن‌ها می‌کنند. خب آن‌ها هم یک وقتی به عکس‌العمل و واکنش وادار می‌شوند و به هر صورت در این مورد داخلی و اختلافات مذهبی، بیشتر حاکمیت را مقصر می‌دانیم.

آقای سحابی، ولی جلوگیری از احداث مساجد اهل سنت امری است که تقریباً همیشه بوده و حاصل این روزها نیست!

این از مواردی است که ما هم اعتراض داریم که در همین تهران، مساجد اهل سنت نیست. در حالی که این‌ها که دم از انسجام اسلامی می‌زنند، خب بایستی همه‌ی فرق اسلامی در همه‌ جا آزاد باشند. ولی خب متأسفانه در شهرهای ایران نیست. در شهرهایی از کشور که بیشتر سنی‌نشین هستند، هست؛ ولی در شهرهایی که اکثریت‌شان شیعه است، متأسفانه مسجدی برای اهل سنت نیست؛ و این مورد اعتراض ما هم هست.

آیا شما به انتخابات آتی مجلس برای حل بعضی از این مسایل امیدوار هستید؟

به هر صورت اگر مردم انبوه شرکت کنند، امیدواری زیاد هست. ولیکن اگر نکنند، خب از این شرایطی که در کشور ما حکومت می‌کند، مردم سرخورده‌اند و کمتر نسبت به انتخابات استقبال می‌کنند. تجربه‌ی ما این بوده که هر وقت مردم، انبوه شرکت می‌کنند، برنده‌ی انتخابات معمولاً اصلاح‌طلبان هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)