تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با شیرین عبادی درباره‌ی تشکیل شورای ملی صلح در ایران

«جنگ، نه! صلح و حقوق بشر، آری!»

مریم محمدی

گفتگو با شیرین عبادی را از اینجا بشنوید.

روز دوشنبه در تهران، یک نشست مطبوعاتی به پیشنهاد کمیته‌ی موقت صلح در کانون مدافعان حقوق بشر تشکیل شد. خانم شیرین عبادی در این نشست تصمیم کانون را برای تشکیل «شورای ملی صلح» برای مقابله با خطر وقوع جنگ در ایران اعلام کردند. در این مورد با خانم عبادی گفت‌وگویی کردم:

برای جلوگیری از جنگ و ایجاد شرایط مناسب که در آن حقوق بشر و دموکراسی بتواند رشد پیدا کند، در کانون مدافعان حقوق بشر کمیته‌ای به نام کمیته‌ی موقت صلح درست شد که شعار آن«جنگ، نه! صلح و حقوق بشر، آری!» است.

کمیته‌ی موقت صلح پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسید که رسیدن به صلحی مطلوب برای ارتقای حقوق بشر، مستلزم هم‌فکری و هم‌دلی همه‌ی اقشار جامعه است و بر همین مبنا، مقدمات یک نشست ملی برای صلح را فراهم کرد و ما این فراخوان را دادیم.

این فراخوان برای همه‌ی ایرانیان چه در داخل، چه در خارج، از هر صنف و گروهی، از هر قوم و مذهبی هست. فقط یک شرط دارد، که ایرانی باشند و به جنگ بگویند نه!

افرادی که در این نشست خواهند بود، از میان خود تعدادی برای عضویت در شورای ملی صلح انتخاب می‌کنند. در این شورای ملی صلح که در حقیقت به نوعی برگزیدگان مردم هستند، راه‌های مختلف برون‌رفت از این بن‌بست سیاسی را بررسی می‌کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر یک حزب سیاسی نیست و بر همین اساس، بر خلاف احزاب سیاسی، نسخه‌‌پیچی نمی‌کند و به مردم نمی‌گوید چه بکنید. بلکه هدفش بسترسازی مناسب است که مردم بتوانند گرد هم آیند و خواست‌های خودشان را بیان کنند. امیدواریم بتوانیم یک جنبش فراگیر برای صلح در ایران ایجاد کنیم و به جنبش بین‌المللی صلح بپیوندیم.

خانم عبادی برای تنظیم این برنامه شما با مدافعان حقوق بشر در خارج از کشور هم هم‌فکری یا همکاری داشته‌اید؟

این تصمیم در کمیته‌ی موقت صلح که در کانون مدافعان حقوق بشر تشکیل شد، گرفته شد. در نتیجه افرادی که در کمیته‌ی موقت صلح بودند و بعد از یک ماه کارشناسی به این نتیجه رسیده بودند که چنین نشستی بایستی فراهم شود و ما در اجرای نظریات کارشناسانه‌ی آن‌ها به این اقدام دست زدیم. (این اقدام) به وسیله‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران در داخل ایران بود؛ ولیکن در نشست بزرگ صلح از کلیه‌ی افراد، چه در ایران و چه در خارج از ایران، درخواست می‌کنیم که به ما بپیوندند. کسانی که معتقدند «جنگ، نه! صلح و حقوق بشر، آری!»

خانم عبادی می‌توانید بگویید که اعضای این کمیته را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

تعدادی از اعضای خود کانون مدافعان حقوق بشر و تعدادی از فعالین در زمینه‌های مختلف و همگی با اعتقاد به این که، جنگی دیگر، ایران را ویران و در آستانه‌ی تجزیه قرار خواهد داد.

خانم عبادی، با توجه به این که یک همایش ملی است، فکر می‌کنید که از مقامات دولتی هم کسی در این نشست شرکت خواهد کرد؟

کمیته‌ی موقت، همان طور که گفتم، در کانون مدافعان به وسیله‌ی تعداد محدودی بود؛ ولیکن در نشست ملی صلح ما از همه دعوت می‌کنیم. اگر مایل بودند، تشریف می‌آورند. ولیکن بایستی پایبند به شعار ما باشند. شعار ما «جنگ، نه! صلح و حقوق بشر، آری!» یعنی پایبندی خودشان را هم بایستی به حقوق بشر اعلام بکنند.

خانم عبادی، اولین نشست این شورا کی تشکیل خواهد شد؟

تقریباً ۱۵ روز بعد.

***

مرتبط:
شیرین عبادی: حق مردم این است؛ جنگ نمی‌خواهیم
تاکتیک‌های مبهم جنبش صلح

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خدا سایۀ خانم شیرین عبادی را از سر مردم ما کم نکند که اینچنین نقشه ها و توطئه های پنهان دشمنان قسم خوردۀ ایران را برای ویرانی و تجزیۀ کشور عزیزمان کشف و با شجاعت و درایت اقدام به تشکیل شورای ملی صلح نموده تا با اتخاذ سیاستهای لازم در مقابله با حملۀ قریب الوقوع دشمن به بسیج توده های میلیونی مردم پرداخته و بر سر مسئولان دولتی و کشوری و لشکری که تاکنون نسبت به وظایف خود قصور ورزیده و در خواب غفلت فرو رفته اند یکصدا فریاد برآورند: «جنگ نه!» آمین.

-- منصور ، Nov 21, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)