تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

در فرانسه هر سه روز، یک زن بر اثر خشونت خانگی می‌میرد

به گفته مقامات مسئول در فرانسه، هر سه روز یک زن و هر پانزده روز یک مرد بر اثر خشونت خانگی جان خود را از دست می‌دهند.


خشونت خانگی معمولا به خشونت و بدرفتاری اعمال شده به زن یا مرد از طرف همسر و یا شریک زندگی اطلاق می‌شود و می‌تواند بین دو همجنس نیز وجود داشته باشد.

خشونت خانگی به اشکال متفاوتی اعمال می‌شود و از انواع آن می‌توان به خشونت جسمی، جنسی، روحی، اقتصادی و مذهبی اشاره کر.٬ این نوع خشونت ممکن است از طریق دعوا، تحقیر و توهین، سوءاستفاده مالی یا نهایتا ضرب و شتم اعمال شود.


در میان خشونت‌های جسمی، خشونت خانگی بیش از از هر چیز جلب توجه می کند٬ حدود ۳۰۰ هزار زن اذعان می کنند با فردی خشن زندگی می‌کنند.

مصرف الکل در اکثر موارد موتور خشونت‌های خانگی شناخته شده به طوری که که از هر سه مورد خشونت، حداقل در یک مورد مصرف مشروبات الکلی عامل رویکرد فرد به خشونت بوده است.

وقتی از خشونت جسمی در خارج از محیط خانوادگی سخن گفته می‌شود حدود ۳۲ درصد قربانیان را زنانی تشکیل می دهند که هدف خشونت همسر سابقشان قرار گرفته‌اند.

تحقیقی که توسط دیدبان ملی بزهکاری در فرانسه صورت گرفته و نتیجه آن به تازگی منتشر شده، قربانیان خشونت های جسمی را ۸۲۰ هزار نفر برآورد میکند.

این تحقیق نشان می‌دهد در اکثر موارد خشونت از طرف یکی از اعضای خانواده اعمال می‌شود.

نتیجه این تحقیق که در آن ۱۷۵۰۰ نفر مورد پرسش قرار گرفته‌اند و دو سوم آنها به سوالات پاسخ داده‌اند، نشان می‌دهد بیش از نیمی از خشونت‌های جنسی در محیط خانوادگی اعمال می‌شوند. بر اساس این گزارش تعداد خشونت‌های اعمال شده در خارج از محیط خانواده ۹۳۰ هزار مورد است.

در دو سال اخیر مجموعا پنج درصد از جمعیت بین ۱۸ تا ۶۰ سال فرانسه قربانی رفتارهای خشونت آمیز بوده اند. در تهیه این گزارش تلاش شده هنگام گفتگو با اشخاص شرکت‌کننده، همسرشان حضور نداشته باشد تا افراد با راحتی بیشتری به سوالات پاسخ گویند.

یک چهارم زنان شرکت‌کننده در این تحقیق گفته‌اند که تا آن زمان با هیچکس در مورد آنچه بر آنان رفته است صحبت نکرده اند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که خشونت صرفا به آزار جسمی ختم نشده و بیش از ۲۰۰ هزار زن اعلام کرده‌اند که در دو سال اخیر یا هدف تجاوز بوده‌اند و یا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. تعداد تجاوزهای خانگی بیش از تجاوزهای بیرون از محیط خانه بوده است.

این ارقام جرم‌شناسانی را که بر این باور بودند در صد جرایمی از این دست پایین آمده، نگران کرده، چرا که این کاهش می‌تواند تنها حاکی از سکوت قربانیان در اکثر موارد باشد.

مطابق این تحقیق تنها پنج درصد از کسانی که قربانی خشونت‌های جسمی و جنسی همسرشان قرار می‌گیرند، اقدام به شکایت می‌کنند. به عبارت دیگر بیش از ۹۲ درصد خشونت‌های خانگی حتی به پلیس یا ژاندارمری اطلاع داده نشده‌اند.

معمولا وقتی از خشونت خانگی صحبت می‌شود، اغلب از زنان به عنوان قربانیان یاد می‌شود، اما چه بلایی بر سر مردان قربانی اینگونه خشونت می‌آید؟

سوال فوق صرفا برای تابو شکنی طرح نمی‌شود، بلکه بر خلاف تصور عموم مردان نیز قربانی خشونت خانگی هستند.

از مردان قربانی خشونت خانگی یا صحبت نمی‌شود، یا کمتر صحبت می‌شود.

آنها اغلب شرم دارند خود را قربانی خشونت یک زن بدانند و به ندرت پیش می‌آید با کسی در این مورد صحبت کنند٬ این مسئله معمولا خلاف عرف جامعه به حساب می‌آید، منطقی نیست و بنابراین نمی‌تواند وجود داشته باشد.


خشونت علیه مردان در جامعه بازتابی ندارد چراکه اذهان عمومی به سختی می‌تواند ممکن بودن این امر را بپذیرد.

چه چیزی زنان را به خشونت خانگی وا می‌دارد؟

کلودین گاشه، روان درمانگر و بنیانگذار موسسه «رو به رو» در ژنو با استناد به شهادت مردان و زنانی که به او مراجعه می‌کنند معتقد است زنانی که به خشونت خانگی دست می‌زنند کسانی هستند که در کودکی و نوجوانی قربانی رفتار نادرست مادرشان بوده اند.

آن‌ها به نوبه خود به زنانی بدل شده‌اند که دچار عدم اعتماد به نفس هستند و قادر نیستند در آن واحد از پس چندین وظیفه (مادری، همسر بودن، شاغل بودن) برآیند. این زنان خشونت سرکوب شده را متوجه خود و همسرانشان می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)