تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با شیرین عبادی درباره صدور حکم محدودیت برای دلارام علی

«دادگاه دارد علیه نظام تبلیغ می‌کند»

مریم محمدی

گفتگو با شیرین عبادی را از اینجا بشنوید.

روز یکشنبه، کنفرانسی مطبوعاتی با موضوع «حقوق زنان» در کانون مدافعان حقوق بشر برگزار شد و در آن شیرین عبادی به سخنرانی پرداخت و درباره دلارام علی، روناک صفازاده و زهرا بنی‌عامری سخن گفت. در حاشیه این نشست، با وی گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

خانم عبادی، باخبر شدیم که محکومیت خانم دلارام علی تأیید شده است. می‌خواستم از شما سؤال کنم که قطعیت این حکم الان در چه مرحله‌ای است؟

این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران قطعی شده و ایشان به دوسال و چهار ماه حبس محکوم شدند. حکم بدون این که به وکلا یا به خانم دلارام علی ابلاغ بشود، بر خلاف قانون، به دایره‌ی اجرای احکام رفته و در دایره اجرای احکام تلفنی به ایشان گفتند که برای اجرای حکم، یعنی رفتن به زندان، بایستی مراجعه بکنند.

هر چند که رفتار قوه قضاییه در زمینه‌ی اجرای بدون ابلاغ حکم خلاف قانون است، اما موکل من خانم دلارام علی برای این که ثابت کند که این گونه امور هیچ خللی در اراده‌ی او برای دستیابی به هویت و حقوق انسانی‌اش وارد نمی‌سازد، «سقراط وار» اعلام کرده که حاضر است روز شنبه خودش را به زندان معرفی بکند.

به این ترتیب راهی برای برای استیناف یا فرجام‌خواهی وجود ندارد؟ یا هنوز شما می‌توانید اقداماتی بکنید؟

این حکم قطعی است. فقط آقای شاهرودی در صورتی که این حکم را خلاف آشکار شرع، یا قانون بدانند، می‌توانند جلوی اجرای آن را بگیرند و این درخواست را از آقای شاهرودی هم تا به حال کرده‌ایم و منتظر اظهار نظر ایشان هستیم.

پس شما در این مورد اقدام کردید؟

بله.

توجیه قانونی این حکم از نظر شما چیست؟ یعنی در مقام دفاع از خانم دلارام علی، مشخصاً شما به عنوان وکیل ایشان چه صحبتی دارید؟

خانم دلارام علی مرتکب هیچ گونه جرمی نشده‌اند. ایشان در یک تجمع قانونی و مسالمت‌آمیز در ۲۲ خرداد شرکت کرده‌اند. قبل از این که تجمع حتی تحقق پیدا بکند، یعنی حتی یک سخنران شروع به سخنرانی بکند، پلیس حمله می‌کند و تعدادی از زنان را مضروب می‌کند؛ از جمله خانم دلارام علی دست‌اش می‌شکند. گواهی پزشکی قانونی هست.

من از طرف ایشان شکایتی علیه نیروی انتظامی مطرح کردم. با وجود دلایل فراوانی که در پرونده بود، متاسفانه بعد از گذشت یک سال و نیم، بازپرس قرار منع پیگرد داد که البته از این قرار هم شکایت شده است. ولیکن حقیقت این است که وقتی روند دادرسی بدین صورت باشد، من امیدی به اجرای عدالت ندارم.

ولی به هر حال، خانم دلارام علی از سوی دیگر از طرف دادسرا و دادگاه انقلاب به عنوان شرکت در یک تجمع غیرقانونی احضار شد. برایش تشکیل پرونده دادند. در دادگاه به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع ۲۲ خرداد متهم شد.

در آن دادگاه ما مطرح کردیم که خانم دلارام علی و بقیه خانم‌ها چیزی که گفتند، قانون ایران را، فقط چند ماده از قانون ایران را روی پلاکارد نوشته بودند و از مردم سؤال کرده بودند آیا این قوانین عادلانه است.

و من نمی‌دانم؛ آیا اگر کسی قانون مصوب و جاری مملکت را که حاوی تبعیض بر اساس جنسیت است، در خیابان پلاکارد بکند و به مردم نشان بدهد، این تبلیغ علیه نظام است؟ اگر قوانین ما این قدر نامناسب‌اند که بیان آن قوانین،از سوی دادگاه تبلیغ علیه نظام محسوب می‌شود، پس چرا قوانین را عوض نمی‌کنند؟

و اقدام علیه امنیت ملی؛ اگر زنی بگوید من نمی‌خواهم سرم هوو بیاید، آیا دشمن به ما حمله می‌کند؟ اگر یک دختر جوان آرزو کند که من همان حقوقی را می‌خواهم دارا باشم که برادرم دارد، آیا مرزهای ما از بین خواهد رفت و دشمن به ما حمله می‌کند؟ این چه استدلالی است!؟

به نظر من دادگاهی که اعلام می‌کند امنیت ایران این قدر ضعیف است که با دادخواهی و اعتراض چند زن مبنی بر این که ما دلمان نمی‌خواهد هوو سرمان بیاید، آن خود دادگاه است که تبلیغ علیه نظام می‌کند؛ آن دادگاه است که تبلیغ می‌کند که امنیت نظام آن قدر ضعیف و شکننده است که یک چنین درخواست ساده‌ای از سوی زنان، باعث از بین رفتن امنیت ملی می‌شود.

به هر حال این حکم به هیچ وجه عادلانه و قانونی نیست و از دید من خانم دلارام علی مرتکب هیچ گناهی نشده‌اند؛ که مظلوم هم هستند. زیرا در اثر حمله‌ی پلیس دستشان شکست.

‌ ‌

***

‌ ‌

مرتبط:
متن سخنرانی شیرین عبادی در کنفرانس مطبوعاتی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تيتر در «گيومه»؟!
--------------------
زمانه: نقل قول می تواند در گیومه باشد و این روش عمومی رسانه هاست که اظهارنظرهای افراد را در گیومه می گذارند

-- ح.ش ، Nov 7, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)