تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«محکومیت زنان صرفاً به خاطر حمایت از حقوق زن است»

روز یکشنبه، ۱۳ آبان، هم‌زمان با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی «حقوق زنان» در کانون مدافعان حقوق بشر، حکم دادگاه تجدید نظر دلارام علی فعال حقوق زنان، فعال دانشجویی و عضو کمپین یک میلیون امضا نیز تأیید شد.

بر اساس این حکم، محکومیت دلارام علی به مدت دو سال و شش ماه زندان به علت شرکت در تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در اعتراض به نقض حقوق زنان در قوانین جمهوری اسلامی در میدان هفت تیر، قطعی شد و او قرار است خودش را به دایره اجرای احکام معرفی کند.

آن چه می‌خوانید، متن سخنرانی شیرین عبادی در این کنفرانس مطبوعاتی است که درباره دلارام علی، روناک صفازاده و زهرا بنی‌عامری سخن گفته است.

مردان آگاه هم به این اصل رسیده‌اند که باید همگام با خواهران خودشان در پی کسب حقوق برابر باشند و به همین دلیل است که حقوق زن و دموکراسی دو کفه یک ترازو هستند.

زنانی که محاکمه می‌شوند، به علت این که خواسته‌های انسانی‌شان را مطرح می‌کنند در دادگاه به اقدام علیه امنیت، اخلال علیه نظام و ... متهم می‌شوند.

دادگاه‌های ایران حاضر نیستند و این شهامت را ندارند که بگویند زنی را محاکمه می‌کنند که می‌خواهد بگوید من یک انسانم و من حق دارم. به او مارک می‌زنند که تو می‌خواهی براندازی کنی یا اقدام علیه امنیت ملی کنی.

نمونه بارزش موکل خود من و دختر من است که در واقع جای دختر من است. کسی که من به او افتخار می‌کنم. کسی که شجاع‌تر از من و مبارزتر از من، به خیابان رفته که بگوید دیه زن باید برابر مرد باشد؛ که بگوید من یک نوعروس هستم که نمی‌خواهم شوهرم هوو سرم بیاورد.

دلارام علی را که محکوم کردند به دو سال و شش ماه حبس. امروز خبر دادند که حبسش قطعی شده و باید خودش را معرفی کند و او را باید به زندان ببرند. خودش داوطلب شده که خودش را به زندان معرفی کند. می‌دانید چرا؟ به همان علتی که سقراط جام شوکران را سرکشید.

عیبی ندارد این زندان‌ها تمام می‌شود. اما سخن من با آن دادگاهی است که شهامت نداشت بگوید این دختر را به این دلیل محکوم کردم که فقط می‌گفت نمی‌خواهم هوو سرم بیاید.

من صحبتم با افرادی است که سر زنان بلا می‌آورند؛ که یک دختر تحصیل‌کرده، یک دکتر، به جرم این که در خیابان راه می‌رفته، با همکار مردش صحبت کرده، به زندان فرستاده می‌شود و با او در زندان رفتار توهین‌آمیز می‌کنند.

او در همدان نیم‌ساعت قبل با خانواده‌اش تلفنی صحبت کرده و روحیه خیلی خوبی داشته و بعد از نیم ساعت جسدش را تحویل می‌دهند که آثار کبودی بر بدنش است.

شما به من بگویید آیا این دختر ظرف نیم‌ساعت خودکشی کرده؟ زهرا کاظمی شد چند تا؟ ظرف نیم‌ساعت؟ از همه بدتر، چرا مقامات قضایی چشم می‌بندند به این قضایا؟ چرا مقامات قضایی شهامت ندارند بگویند وقتی زنی بگوید من نمی‌خواهم هوو سرم بیاید، می‌گویند متهم به براندازی هستی؟

تا کی پرده‌پوشی؟ تا کی بحث‌های تئوریک؟ چندین سال است که بحث تئوریک کردیم؛ سال‌ها هم بحث کردیم که شریعت اسلام با حقوق زن برابر نیست. به کجا رسیدیم؟ چه کسی حرف ما را گوش کرد؟

می‌رویم در خیابان فقط به خاطر این که شادی‌مان را ابراز کنیم. روز زن است. دیدید چه کردند؟ همین دلارام علی که سقراط‌وار خودش را به زندان معرفی می‌کند و جام شوکران را سر می‌کشد، در هجوم پلیس، روز ۲۲ خرداد که زنان جمع شدند، دستش شکست.

گواهی پزشکی قانونی بردیم؛ عکس بردیم؛ استشهاد بردیم؛ من از رییس نیروی انتظامی در دادسرای عمومی شکایت کردم. می‌دانید چه شد؟

سه بار بازپرس رییس نیروی انتظامی را احضار کرد که بیا و توضیح بده. او فقط در پاسخ گفت این‌ها خلاف قانون در خیابان جمع شدند.

ما هم اعلام کردیم که اولاً خلاف قانون نیست. زیرا که تجمع مسالمت‌آمیز، آزاد است. اما فرض کنیم استدلال پلیس درست بوده باشد. اگر کسی کار غیرقانونی می‌کند، آیا پلیس باید دستش را بشکند؟

استدلال‌ها کارگر نشد، بلاخره آقای بازپرس باشهامت، برای پلیسی که دست دلارام علی را شکسته بود، قرار منع تعقیب صادر کرد و حالا به این دختر می‌گویند برو زندان.

کمپین راه افتاد. در کمپین مطالباتی مطرح بود که برای صحت تک‌تک جملاتی که به کار رفته بود، ما توضیح‌المسائل را بردیم به دادگاه؛ و چون نتوانستند یک جمله خلاف شرع پیدا کنند، تمام فعالین حقوق زن و کمپین یک میلیون امضا محکوم شدند به اقدام علیه امنیت ملی.

وقتی زورشان نمی‌رسد مارک ارتداد بزنند، مارک اقدام علیه امنیت می‌زنند. چرا شهامت ندارند که بگویند با «حقوق زن» مخالفیم؟

الان روناک، فعال کمپین یک ماه است که در زندان سنندج به سر می‌برد. می‌گویند با فلان دسته همکاری می‌کند-که دروغ است؛ تهمت زده‌اند که دروغ است. خانه‌اش را گشته‌اند؛ هیچ چیز پیدا نکرده‌اند.

یک دختر ۲۱ ساله را جایی برده‌اند که کسی سراغ ندارد. دائماً پدر و مادر‌ها را تهدید می‌کنند که اگر حرف بزنی، بدتر می‌شود. به خانواده زهرا گفته‌اند که اگر شیرین عبادی را به عنوان وکیل انتخاب کنید، دیگر کارتان خراب می‌شود.

یعنی چه؟ می‌خواهید دومرتبه بکشیدش؟ پدر و مادر‌ها را تهدید می‌کنند. می‌گویند دختر‌ها درس بخوانند؛ اما حق ندارند با شعور بشوند؟ این چه شیوه برخورد با زنان مملکت است؟

من از همین تریبون به مردم جهان اعلام می‌کنم؛ احکام محکومیت زنان صرفا به خاطر حمایت از حقوق زن است. صرفاً به خاطر این است که ما با تعدد زوجات مخالفیم! به این خاطر است که ما دیه برابر می‌خواهیم! بی‌خود به ما برچسب ارتداد یا اقدام علیه امنیت ملی نزنید. ما این را به جهان اعلام می‌کنیم.

منبع: تغییر برای برابری

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم در ایرانی گلستان همه ی مریم ها و سوسن ها و لاله ها و ... را در کنار هم و با مشت هایی پراز ازادی نظاره کنم

-- هاله حسینی ، Jul 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)