تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارشی از کابل در مورد نظرسنجی بنیاد آسیا

«مردم افغانستان نسبت به آینده خوش‌بین هستند»

لینا آریا

این گزارش را از اینجا بشنوید.

بنیاد آسیا طی نظرخواهی عمومی دریافت که بیشتر مردم افغانستان نسبت به آینده خوش‌بین هستند. دفتر «Asia foundation» یا «بنیاد آسیا» بزرگ‌ترین نظرخواهی عمومی را در سال ۲۰۰۷ در سراسر افغانستان به راه انداخت که نتیجه‌ی آن را طی یک نشست خبری اعلام نمود.

این سومین پژوهش یا نظرخواهی است که از طریق این بنیاد در مورد مسایل مختلفی چون امنیت، بازسازی، حکومت‌داری و سایر مسایل مهم در کشور انجام شده است. در نتیجه‌ی این پژوهش که بزرگ‌ترین برنامه‌ی نظرخواهی بنیاد آسیا است، مشخص شد که بیشتر مردم نسبت به آینده‌ی کشور امیدوارند.

نجیب‌الله امین سخنگوی بنیاد آسیا می‌گوید کار منطقه‌ای این پژوهش در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ در ۳۴ استان کشور تکمیل شده است و در این نظرخواهی بیش از شش هزار نفر زن و مرد، از طبقات مختلف اجتماعی‌ ­ اقتصادی و جوامع قومی در شهرها و دهات شرکت کرده‌اند:

«امسال بیشتر مردم فکر می‌کنند که امروز، مسیر حرکت کشور بسیار مثبت است؛ یعنی تصمیمی وجود دارد در موردش و کسانی که در مورد مسیر حرکت خوش‌بین بودند، بازسازی را به عنوان یگانه دلیلی که فکر می‌کردند، ارائه کردند. تعدادی از مردم هنوز هم نظرشان در مورد حرکت مملکت مثبت نبود. آن‌ها فکر می‌کردند که اوضاع مملکت رو به خرابی است.

از دست‌آوردهای مهمی که وجود دارد، این است که در سال ۲۰۰۷ تعداد زیادی از مردم فکر می‌کنند که دسترسی‌شان به تحصیلات تعلیم و تربیت و امور صحیح (بهداشت) بهبود پیدا کرده و دسترسی‌شان زیادتر شده است.»

آقای امین می‌گوید به طور کلی مردم در سطح ملی از نبود امنیت شکایت دارند که البته این شکایت در ولایت‌های جنوبی بیشتر است. در عین‌حال محمد یونس فکور کارشناس مسایل سیاسی و اجتماعی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی موجود، می‌گوید با این که تغییرات مثبتی در زندگی مردم افغانستان به وجود آمده است، با این حال این نظرخواهی نشان می‌دهد که اکثر مردم خواهان امنیت و آرامش هستند:

«فضای امنیتی در افغانستان مطمئن نیست، مردم خوش‌بین نیستند و حالا خراب‌تر شده است. خصوصاً جنگ‌های جبهه‌ای علیه دولت ما و این که در خود دولت هم نیروهایی وجود دارند که هنوز اسلحه غیرقانونی دارد. معلوم است که در زندگی مردم افغانستان تغییری به وجود آمده است و این تغییرات را ما می‌بینیم. در این نظرخواهی هم معلوم شد که مردم ما، اکثریتشان طرفدار این هستند که امنیت ما را باید نیروهای خارجی تضمین کنند و همین نظرخواهی، نمایندگی از نظر مردم ما و تشویش‌هایشان می‌کند.»

دفتر بنیاد آسیا یک اداره‌ی غیردولتی و غیرانتفاعی است که خود را متعهد به پیشرفت صلح‌آمیز، موفق، عادلانه و آزاد کشورهای اقیانوس آرام می‌داند. بنیاد آسیا برنامه‌های تقویت اداره و قانون، اصلاحات و انکشاف اقتصادی، توان‌بخشی زنان و روابط بین‌المللی را در آسیا حمایت می‌کند. همچنان این بنیاد در نظر دارد که تا سال ۲۰۱۰ سه پژوهش عمومی دیگر را در مورد مسایل مختلف در افغانستان راه‌اندازی نماید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)