تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سقط جنین همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد

نتایج یک تحقیق که توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته نشان می‌دهد تمایل اقدام به سقط جنین در زنان، بستگی به قانونی یا غیرقانونی بودن آن نداشته و پدیده‌‌ی رایج است.

محققان در این تحقیق دریافته‌اند که میزان سقط جنین بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه برابر بوده و بیش از نیمی از سقط جنین‌ها در شرایط خطرناکی صورت گرفته‌اند.

بر همین اساس، قانونی بودن سقط جنین نیز نتوانسته تأثیری در تغییر عقیده زنان و زوج‌هایی که به هر دلیلی تصمیم به پایان دادن به دوران حاملگی گرفته‌اند، بگذارد.


تظاهرات مخالفان سقط جنین در آمریکا

عامل ۱۳ درصد مرگ و میر زنان باردار در دنیا سقط جنین است. هر سال، حدود 70 هزار زن جانشان را با اقدام به سقط جنین در شرایط نامناسب و خطرناک از دست می‌دهند. حدود پنج میلیون زن نیز از صدمات موقت و دائمی این کار رنج می‌برند.

افزایش میزان سقط جنین در کشور‌های در حال توسعه حاکی از یک بحران در بهداشت عمومی و پایین بودن استاندارد‌های حقوق بشر در این جوامع است.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد میزان سقط جنین در دنیا اندکی کاهش پیدا کرده و از ۴۶ میلیون مورد در سال ۱۹۹۵ به ۴۲ میلیون مورد در سال ۲۰۰۳ رسیده است.

با این حال تعداد سقط جنین‌های انجام شده در شرایط نامناسب و خطرناک، ثابت مانده است و حدود نیمی از آن‌ها به طور غیرقانونی و در شرایطی خطرناک انجام شده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از روش‌های کاهش تعداد سقط جنین‌های خطرناک ترویج بیشتر جلوگیری از حاملگی ناخواسته باشد.

محققان معتقدند کشورهای بیشتری در حال حاضر به زنان امکان می‌دهند تا به صورت قانونی سقط جنین کنند. با این حال به نظر می‌رسد زنان از این امکانات تنها بعد از به نتیجه نرسیدن راه‌های دیگر استفاده می‌کنند.

به طور کلی آمار سقط جنین ۴۶ میلیون مورد در سال تخمین زده می‌شود. این بدان معناست که از هر هزار زن ۱۵ تا ۴۴ ساله، ۳۵ نفر اقدام به این کار می‌کنند. بخش عمده ای از موارد سقط جنین در دنیا، یعنی حدود ۳۵ میلیون مورد، در کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرند.

۲۵ میلیون مورد نیز در کشورهایی که در آن پایان دادن ارادی به بارداری کاملاً غیرقانونی یا تحت شرایط قانونی سختی است، صورت می‌گیرند. در همین حال ۹۷ درصد سقط جنین‌ها در کشورهای فقیر، در شرایط نامناسب و خطرناک صورت می‌پذیرند.

بر اساس این تحقیق، با استناد به آمار سال ۲۰۰۳، در دنیا از هر پنج حاملگی یکی به سقط جنین ختم می‌شود و از هر 10 زن، 9 نفر قبل از ۴۵ سالگی اقدام به سقط جنین می‌کنند.

میزان سقط جنین در اروپای شرقی بیش از زایمان است و بر اساس این تحقیق، در ازای ۱۰۰ تولد ۱۰۵ سقط جنین مشاهده می‌شود. در اروپای غربی این نسبت به ۲۳ سقط جنین در قبال ۱۰۰ تولد می‌رسد.

در آمریکای شمالی شاهد ۳۳ سقط جنین در برابر ۱۰۰ تولد هستیم. در حالی که در اکثر کشورهای قاره آفریقا به دلیل غیرقانونی بودن سقط جنین، این نسبت به ۱۷ سقط جنین در ازای ۱۰۰ تولد می‌رسد.


یک پوستر تبلیغاتی در حمایت از حق سقط جنین: ۷۷ درصد رهبران ضد سقط جنین مرد هستند. ۱۰۰ درصد آن‌ها هرگز حامله نخواهند شد.

نتایج این تحقیق برگرفته از آمار دولتی، آرشیو بیمارستان‌ها و نظرسنجی‌های ملی است. در کشورهایی که دسترسی به ارقام دقیق امکان‌پذیر نبوده، از آمارهای قبلی و مقایسه با کشورهایی با شرایط مشابه استفاده شده است.

به اعتقاد کارشناسان بهبود سلامت و بهداشت زنان، رابطه مستقیمی با افزایش امکان سقط جنین قانونی دارد. آن‌ها به همین دلیل از کاهش بودجه‌هایی که در این راستا استفاده می‌شوند، انتقاد می‌کنند. به عنوان مثال در آمریکا سرویس‌های خدمات بهداشتی، امکان استفاده از بودجه‌های دولتی را برای سقط جنین ندارند.

سقط جنین در اکثر کشور‌های اروپایی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، چین و برخی از کشور‌های در حال توسعه قانونی است و با تقاضای زن و تا دوره ای از بارداری انجام می‌شود. از ژوکیه ۲۰۰۷ پرتغال هم به فهرست این کشور‌ها اضافه شده است.

در آلمان، فرانسه و بلژیک تا ۱۴ هفته بعد از آخرین عادت ماهانه، می‌توان به یک بارداری ناخواسته پایان داد. در حالی که این مدت در هلند ۲۲ هفته، در پرتقال 10 هفته و در کشور‌های حوزه بالکان ۱۲ هفته است.

به گفته صاحب‌نظران مهم‌ترین دلیل سقط جنین در دنیا بارداری ناخواسته است.

در کشور‌هایی نظیر ایران که در آن سقط جنین غیرقانونی است، سالانه صد‌ها زن جان خود را بر اثر اقدام به این کار در شرایط نامناسب و غیربهداشتی از دست می‌دهند.

در ایران تنها جنینی را می‌توان قانوناً سقط کرد که وجودش، سلامت مادر را به خطر بیندازد و یا احتمال تولد نوزاد معلول وجود داشته باشد.

آمار دقیقی از سقط جنین در ایران در دست نیست. تصور می‌شود قتل عمد محسوب شدن سقط جنین باعث پنهان نگاه داشتن اقدام به آن در اغلب موارد می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بهتر بود تیتر مطلب را" غیرقانونی بودنِ سقط جنین همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد" انتخاب می کردید تا خلط مبحث نشود. قانونی شدن "نطفه اندازی" با رضایت پدر-و-مادر، از مرگ و میر زنان حامله جلوگیری می کند.غیرقانونی ماندن آن در بسیاری از کشورها با تبلیغ و دستور مراجع مذهبی مسلمان و کلیسای کاتولیک و ارتدکس به بسامانی اجتماع لطمه می زند.

-- بدون نام ، Oct 23, 2007

به امید روزی که اینقدر کشور ایران مردمش متمدن و باشعور بشوند تا به هر زن اجازه بدهند به طور قانونی و در مکانی کاملا بهداشتی و امن بتواند این خواسته ی معقول و بحق خود را انجام دهد. به دنیا آمدن انسانی که مهر مادر و پدر در انتظارش نیست یا امکانات مناسب برای زندگی تحصیل و تربیت درست در زندگی اش نخواهد بود به مراتب بسیار بسیار مضرتر است برای خود و جامعه اش تا نابود کردن چند ده یا چند صد سلول که هنوز فهم و اندیشه و حتی دردی ندارند. جنین تا بیست هفتگی سیستمی برای حس کردن درد ندارد.
تبلیغ موافقان سقط جنین بسیار جالب و با معنی بود.

-- شهرزاد ، Oct 23, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)