تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چگونگی و دلایل بازداشت عمادالدین باقی

مریم محمدی

گزارش‌ها حاکی‌ست که روز گذشته عمادالدین باقی، مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران که قبلا از سوی بازپرسی ویژه‌ی امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شده بود، هنگام مراجعه به این دادسرا بازداشت شده است. در باره‌ی دلایل و چگونگی این بازداشت، زمانه با همسر عمادالدین باقی، و نیز صالح نیکبخت وکیل مدافع او گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌است.


شنیدن فایل صوتی

خانم باقی، نتیجه‌ی مراجعه‌ی آقای باقی به دادسرا چه شد؟ از وضعیت ایشان چه اطلاعی دارید؟

خانم باقی: اول صحبت وثیقه بود. وکلای ایشان تاکید داشتند که حتما بروید وثیقه تهیه کنید. ما به محض آنکه خارج شدیم که وثیقه تهیه کنیم، گفتند نه! دستور داریم ایشان را بازداشت کنیم و از اجرای احکام آمده‌اند که ببرندشان. آقای نیکبخت وکیل آقای باقی هم آمدند پیش ما و گفتند دیگر دنبال وثیقه نباشید، چون ایشان را بردند.

در گفت‌وگو با خانم باقی متوجه شدیم که ایشان که براساس احضاریه دیروز در معیت شما به دادسرای تهران مراجعه کرده‌اند، بازداشت شدند. اطلاعات بیشتری در این مورد از شما می‌خواستیم داشته باشیم.

صالح نیک‌بخت: ما می‌خواهیم ابتدا جلسه انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران را تشکیل بدهیم، چون این اتهام اخیر ایشان مربوط به فعالیت این انجمن بوده است. ولی ایشان امروز تنها به خاطر یک اتهام بازداشت نشدند. قبلا ایشان در سال 1382 به یکسال زندان محکوم شده بودند که ابتدا تعلیقی شد. بعد با تعلیقی‌شدن آن موافقت نکردند و چون با تعلیقی‌شدن آن موافقت نکردند، تبدیل شد به یک زندان تعزیری. من هم تقاضای تبدیل مجازات کرده بودم که ابتدا آقای مرتضوی قول دادند و ما فکر می‌کردیم اگر این قول عملی بشود، دیگر آن حکم را اجرا نکنند و بنابراین ما دیگر پی گیر آن نبودیم. تا اینکه امروز متوجه شدیم آن قولی که به ما داده بودند اجرا نشده و آقای باقی را امروز به اتهام تبلیغ علیه نظام و انتشار اسناد محرمانه دولتی از طریق اخبار و مقالات و بولتن و اعلامیه‌های انجمن و همچنین علاوه بر اینکه چنین اتهاماتی به ایشان وارد کرده‌اند و برایان ۵۰۰ میلیون ریال وثیقه گذاشته بودند که ما اعلام آمادگی کردیم برای سپردن آن، ایشان را به اتهام قبلی که یکسال محکومیت قطعی داشته به آن اتهام هم بازداشت کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)