تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حتما باید سبیل داشته باشیم تا نماینده شویم؟

مترجم: رضا شوقی

تعداد زنان نماینده در مجلس جدید ترکیه دو برابر تعداد زنان در مجلس پیشین است، با این وجود مدافعان حقوق زنان در ترکیه بر این نکته تاکید می‌کنند که افزایش شمار نمایندگان زن در مجلس به تنهایی مهم نیست.

73 سال پس از آن که زنان در ترکیه حق رای به دست آورده‌اند، برای اولین بار 48 زن به نمایندگی مجلس انتخاب شده‌اند. به این ترتیب زنان 8.7 درصد از کل نمایندگان مجلس جدید ترکیه را تشکیل می‌دهند.

مسئله زنان در ترکیه با تناقضات متعددی روبروست. اکثریت دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، سیستم حقوقی ترکیه پذیرای تعداد زیادی از زنان ترک بوده و بسیاری از آنان نیز به کارهای مالی و اقتصادی مشغولند. زنان ترک در بالاترین موقعیت‌ها حضور دارند.

اما از سوی دیگر، میزان بی‌سوادی زنان ترکیه یکی از بالاترین آمارهای بی‌سوادی در اروپاست. هم‌چنین تا پیش از این تنها 4.4 درصد از نمایندگان مجلس زن بوده‌اند که یکی از پایین‌ترین آمارها در کل قاره اروپا است.

فرصتی جدید برای زنان
جنبش زنان که سال‌هاست در ترکیه فعال است، اکنون با تمام توان می‌کوشد تا بر نابرابری‌های میان زنان و مردان غلبه کند.

در مبارزه انتخاباتی سال جاری، پوستر تبلیغاتی زنان برجسته ترک در حالی‌که سبیل بر پشت لب داشتند، به شدت توجه عموم را به خود جلب کرد. زیر این عکس نوشته شده بود: «آیا حتما باید سبیل داشته باشیم تا بتوانیم نماینده شویم؟».

این کمپین به وسیله KADER برگزار شده بود. رئیس این انجمن، هولیا گلبهار از نتایج مبارزات انتخاباتی راضی است. او می‌گوید: «ما سخت تلاش کردیم. در اثر این تلاش تعداد زنان نماینده در مجلس دو برابر شده است اما ما نمی‌توانیم تنها به این موقعیت بسنده کنیم. ما باید تلاشمان را ادامه بدهیم.»

زنان تنها برای ویترین مغازه‌ها
تورکل مینیباس، استاد مطالعات جنسیتی در دانشگاه استانبول بر این نکته تاکید می‌کند که مسئله تنها شمار زنان در مجلس نیست: «حزب اسلامی AKP در خلال انتخابات گذشته موقعیت زنان را ارتقاء بخشیده است، اما وقتی ما شیوه عملی این گروه را در مجلس زیر نظر می‌گیریم می‌بینیم که زنان در اغلب موارد جزئی از سیستم تصمیم‌سازی نیستند بلکه آن‌ها تنها به این منظور در مجلس هستند تا در لحظه مناسب دستشان را بالا ببرند.»

پروفسور نکلا آرات از حزب سوسیال دموکرات که خود به تازگی نماینده مجلس شده است گلایه می‌کند که : «بعضی از احزاب گمان می‌کنند که زن‌ها تنها برای ویترین مغازه‌ها مناسب هستند.»

نخست وزیر اردوغان اطمینان داده بود که در طول مبارزات انتخاباتی، همواره همسرش را در کنار خود خواهد داشت. این مسئله منظره‌ای غیرمعمول، هم برای ترک‌های سکولار و هم برای اسلام‌گرایان ترکیه بود.

تورکل مینیباس می‌گوید : «اردوغان در زمینه این‌گونه مسائل ظاهری از غربی‌ها الگو می‌گیرد، اما وقتی ما به ساختار حکومت نگاه می‌کنیم برخلاف غرب، تنها تعداد اندکی از زنان را در پست‌های حکومتی می‌بینیم.»

اتحادیه اروپا همواره تلاش‌های اصلاحی ترکیه را زیر نظر داشته است. خانم امین بزکورت، نماینده سوسیال دموکرات ترکیه در اتحادیه اروپا دو گزارش در مورد حقوق زنان در ترکیه به مجلس اروپایی ارائه کرده است. او پیشرفت‌های موجود در زمینه حقوق زنان را به عنوان یک موفقیت مطرح کرده اما هم‌چنان خواستار اصلاحات بیشتر در این‌باره است.

او می‌گوید: «طیب اردوغان قول داده است که یک کمیته پارلمانی برای ایجاد تساوی حقوق زنان و مردان تاسیس نماید. او می‌باید به این امر جامه‌ی عمل بپوشاند. هم‌چنین ما می‌خواهیم زنان بیشتری را در میان وزرای دولت جدید به‌ویژه در موقعیت‌های مهم کابینه ببینیم. زنان باید به تعداد کافی در کمیسیون‌های مختلف نماینده داشته باشند زیرا وقتی بررسی مسائل و نگرانی‌های زنان در دست مردان قرار می‌گیرد، هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود.»

آن چنان که رئیس انجمن KADER، هولیا گلبهار می‌گوید، مهم‌ترین مشکلات زنان در ترکیه عبارت است از خشونت‌ورزی با زنان، لگدمال کردن شخصیت آنان، فقدان تحصیلات درخور، فقر و نبود مشارکت سیاسی. او می‌افزاید: «ما از هر دو گروه زنان و مردان نماینده در مجلس انتظار داریم که این مشکلات را مهار کنند.»

راه ناهموار
پروفسور تورکل مینیباس ضمن موافقت با نظرات خانم گلبهار، یک گام پیش‌تر رفته و می‌گوید: «مسئله مهم بهبود بخشیدن به استاندارد زندگی در ترکیه است. به این منظور زنان باید از حقوق مساوی با مردان برخوردار شوند. تساوی حقوق زنان، تنها در قانون به آنها اعطا شده است، نه در زندگی روزمره. ما حزب اسلامی AKP را بر حسب مناصبی که در کابینه جدید، در خدمات مدنی و در کمیسیون‌ها به زنان پیشنهاد کند، ارزیابی خواهیم کرد.»

موفقیت زنان در مبارزات انتخاباتی نشان می‌دهد که زنان در ترکیه در حال ترقی هستند اما هم‌چنان مسیری طولانی پیش روی دارند.

لینک منبع: Women on the Rise

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)