تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
بیانیه یونیسف در مورد روز جهانی «رسانه در دست کودکان»

«جهانی که ما می خواهیم»

روز «رسانه در دست کودکان» روز یکشنبه 18 آذر سال 1386 برابر با 9 دسامبر سال 2007 و با شعار «جهانی که ما می‌خواهیم» برگزار خواهد شد.

به دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در سرتاسر جهان توصیه می‌شود با تهیه برنامه‌های ویژه کودکان متناسب با شعار امسال این روز و دعوت از آن‌ها به استودیو برای مشارکت درتهیه و پخش برنامه‌ها، این مناسبت را به بهترین نحو برگزار کنند.

یونیسف از صاحبان رسانه می‌خواهد، نه تنها در این روز، بلکه در طول سال از مشارکت کودکان و نوجوانان منطقه خود در ساخت و تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بهره ببرند. کودکان حق دارند عقاید خود را ابراز کنند و مشارکت در ساخت و تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، آن‌ها را به داشتن ایده و نظر و انجام آنها ترغیب می‌کند.

یونیسف و آکادمی بین‌المللی هنر و علوم تلویزیونی، جایزه ویژه روز «رسانه در دست کودکان» را به کسی خواهند داد که به بهترین نحو، شعار امسال این روز را در برنامه ارائه کند. امسال برای اولین بار این جایزه به برنامه رادیویی برتر نیز داده خواهد شد.

روز «رسانه در دست کودکان» چیست؟
روز «رسانه در دست کودکان» در دومین یکشنبه از ماه دسامبر هر سال برگزار می‌شود. در چنین روزی، تهیه‌کنندگان و کارگردانان سرتاسر جهان، امواج رادیویی و تلویزیونی را به سمت کودکان و نوجوانان تنظیم می‌کنند. در این روز، آن‌ها برنامه‌هایی را برای کودکان و درباره آنها پخش خواهند کرد. اما مهم‌تر از همه این است که خود کودکان در ساخت این برنامه‌ها شرکت خواهند کرد و با صحبت از امیدها و آرزوهای خود، با هم‌سن و سال‌هایشان تبادل اطلاعات خواهند کرد.

این روز، بر اساس طرح مشترک یونیسف و آکادمی بین‌المللی هنر و علوم تلویزیونی نام‌گذاری شده است. هر سال، هزاران تهیه کننده و کارگردان در بیش از صد کشور دنیا این مناسبت را به شیوه‌ای بی‌نظیر و خاص، مانند خود کودکان، جشن می‌گیرند.

شعار روز جهانی «رسانه در دست کودکان» در سال 2007: «جهانی که ما می‌خواهیم»
کودکان مایلند در چه دنیایی زندگی کنند؟ پنج سال پیش، کودکان سراسر جهان در اجلاس ویژه کودکان در نیویورک گرد هم آمدند. نتیجه این اجلاس بیانیه ای شد به نام «جهانی شایسته کودکان» که چهار اولویت اصلی داشت:
ترویج زندگی سالم
ایجاد آموزش با کیفیت
حمایت از کودکان در برابر آزار، بهره‌کشی و خشونت
مبارزه با اچ آی وی/ایدز

در پنجمین سالگرد صدور این بیانیه، ما کجا ایستاده‌ایم؟ در جوامع خود تا چه حد به این اهداف دست یافته‌ایم؟ چه مشکلاتی هنوز وجود دارند؟ چه پیشنهادهایی برای حل این مشکلات دارید؟ برای ساختن جهانی شایسته کودکان چه باید کرد؟

موضوعات قابل استفاده در ساخت برنامه:
آیا کودکان زندگی سالمی دارند؟
آیا کودکان و نوجوانان از آزار، بهره‌کشی و خشونت در امانند؟
آیا همه کودکان به خدمات آموزش پایه دسترسی دارند؟
آیا برای مراقبت از کودکانمان آنچنان که باید با اچ آی وی/ایدز مبارزه می‌کنیم؟
آیا نوجوانانمان توانایی ابراز عقیده و در میان گذاشتن نظراتشان با دیگران را دارند؟

سال 2007 مصادف است با هجدهمین سالگرد تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک. طبق پیمان‌نامه حقوق کودک، کودکان حق ابراز عقیده و دسترسی به رسانه‌هایی را که برایشان قابل درک باشد، دارند. یونیسف معتقد است: «کودکان و نوجوانان، حق مشارکت در ساخت و تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را دارند.» روز جهانی رسانه در دست کودکان، در سال 1991 پایه‌گذاری شد تا رسانه‌های دنیا در این روز، امواج خود را به روی کودکان و نوجوانان باز کنند.

معیار انتخاب برنامه برتز
دفاتر منطقه‌ای یونیسف در دنیا، جلسه‌ای را با شرکت کارشناسان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی آن منطقه برای داوری برنامه‌ها ترتیب خواهند داد. سپس برنامه منتخب از هر منطقه، برای داوری در دور نهایی به دفتر مرکزی یونیسف در نیویورک فرستاده خواهد شد.

داوران طبق میزان تأثیرگذاری برنامه درانتقال پیام و شعار روز رسانه در دست کودکان به مخاطب و ارزش تولید آن، به برنامه امتیاز می‌دهند. آنان همچنین به تعهد برنامه‌سازان در طول سال برای شرکت دادن نوجوانان در ساخت برنامه‌ها دقت می‌کنند. (سه) معیار اصلی انتخاب برنامه برای دریافت جایزه عبارتند از:
موضوع: آیا برنامه اصول، اهداف و شعار روز رسانه در دست کودکان را منتقل می‌کند؟
اجرا: آیا کودکان و نوجوانان در ساخت برنامه سهیم بوده‌اند؟ آیا کودکان و نوجوانان در برنامه حضور دارند؟ آیا از منابع به بهترین نحو برای ساخت برنامه‌ای باکیفیت استفاده شده است؟ آیا نوشتن، کارگردانی و تهیه برنامه به نحوی بوده که پیام و شعار این روز را به بیننده انتقال دهد؟
مشارکت در طول سال: آیا تهیه‌کننده تا کنون بیش از یک روز برای برنامه‌سازی برای کودکان وقت گذاشته است؟ آیا کودکان و نوجوانان در ساخت برنامه‌ها سهیم بوده‌اند؟ آیا دوره آموزشی و فعالیتی در زمینه برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان در طول سال برگزار شده است؟

اگر مایلید در این مورد بیشتر بدانید از این سایت بازدید کنید. www.unicef.org/videoaudio/video_icdb.html
کمک کنید روز رسانه در دست کودکان را به بهترین نحو برگزار کنیم.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)