تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

زندگی بهتر با شير مادر

مهتاب کرامتی، سفیر حسن نیت یونیسف ایران، برای هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر پيام ويژه‌ای منتشر کرده است که می‌خوانيم.


مهتاب کرامتی

تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر در ساعت اول تولد و تا شش‌ماهگی یکی از قدرتمندترین ابزار مبارزه با مرگ‌ومیر نوزادان و بهبود سلامت کودکان و مادران است.
جشن گرفتن و گرامی‌داشت روز جهانی تغذیه با شیر مادر باید فراتر از یک مراسم باشد. تخمین‌ها نشان می‌دهند در صورتی‌که مادران در اولین ساعت تولد کودکان‌شان آنها را با شیر مادر تغذیه کنند می‌توان جلوی مرگ‌ومیر یک‌پنجم کودکان را گرفت و سالانه جان دو میلیون کودک را در دنیا نجات داد.

در یک کشور در حال توسعه، کودکی که با شیر مادر تغذیه شود سه برابر بیشتر از کودکی که با شیر مادر تغذیه نشده شانس زنده ماندن دارد. این در حالی‌ست که در ایران کودکان قبل از چهارماهگی از تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر محروم می‌شوند.

شیر مادر حاوی صدها پادتن و آنزیم مفید برای دستگاه ایمنی بدن است که واکنش بدن کودک را نسبت به واکسن بهتر می‌سازد و به پیشگیری از ابتلای وی به اسهال، ذات الریه، و سندورم مرگ ناگهانی نوزاد کمک می‌کند. علاوه بر مزایای زودهنگام تغذیه با شیر مادر برای کودک و نوزاد، شواهد بیانگر آن است که تغذیه با شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌هایی چون چاقی مفرط، و دیابت نوع 2 در بزرگسالی بسیار مؤثر است.

تغذیه با شیر مادر و تغذیه مناسب کودک در دستیابی به اهداف توسعه‌ی هزاره به ویژه اهداف مربوط به بقای کودک مانند کاهش دوسوم از مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال تا سال 2015 و ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی شدید مؤثر است.


در بسیاری از کشورها سیستم ناکارآمد بهداشت و سلامت، تبلیغ جایگزین‌های شیر مادر و قوانین سست تبلیغاتی و بازاریابی باعث کاهش تغذیه با شیر مادر شده‌اند. من معتقدم کارکنان بخش بهداشت و سلامت باید از دانش و مهارت‌های لازم برای کمک به مادران جدید در تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر کمک کنند.

علاوه بر مزایای عمومی سلامت در صورت تغذیه با شیر مادر، این امر از بابت اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است. بسیاری از خانواده‌ها هزینه ی زیادی را صرف تهیه‌ی جایگزین‌های شیر مادر کرده، به اشتباه تصور می‌کنند با این کار هوش و آینده‌ی کودک خود را بهبود می‌بخشند.

هدف یونیسف توانمندسازی همه‌ی زنان برای تغذیه‌ی کودکانشان با شیر مادر به‌طور انحصاری در شش‌ماهه‌ی اول تولد و ادامه‌ی این تغذیه به همراه مکمل‌های غذایی تا دوسالگی است. بیایید ما هم سهمی در عملی کردن این هدف داشته باشیم. هدف نهایی که کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و بهبود سلامت کودکان و مادران باشد، ارزش این تلاش را قطعاً خواهد داشت.



مهتاب کرامتی، سفير حسن نيت يونيسف ايران.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)