تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سنگسار نوجوانان در کردستان عراق

منیره برادران

در ٧ آوریل٢٠٠٧ دعا خلیل اسود ١٧ ساله در شهر بشیقه در کردستان عراق سنگسار شد. او به یک خانواده یزیدیها تعلق داشت و عقدش را با پسرعویش در آسمانها بسته بودند. اما او به مرد دیگری دل بست که عرب مسلمان بود. وقتی رابطه آن دو کشف شد، به قرارگاه پلیس برده شدند و مورد بازجوئی قرار گرفتند. مرد عرب از ازدواج با دعا سرباز زد. مردان خانواده با سنگسار دعا از «ناموسشان» دفاع کردند. نیازی به قانون و دادگاه نبود. خود حکم دادند و خود اجرا کردند. کاری که سده‌ها و هزاره‌ها کرده بودند.


سنگسار دعا

خبر بیست روز بعد از حادثه، زمانی در جهان انعکاس یافت که چند صحنه از فاجعه بصورت فیلمی که با یک تلفن دستی گرفته شده بود، به صفحه‌های اینترتی راه یافت. دخترک را دیدیم که زیر پاهای پر نفرت مردان افتاده و سرش را میان دو دست گرفته است. مردها که از وابستگان دعا بودند و حدود هشت نفری می‌شدند پائین تنه دخترک را لخت کردند، بر پیکر پیچیده در درد او لگد زدند و سنگسارش کردند. جمعیت زیادی به تماشا ایستاده بودند. چند نفر هم که انیفورم پلیس به تن داشتند، موقع آوردن دعا به صحنه دیده می‌شدند. آنطور که از فیلم استنباط می‌شد، آنها سعی داشتند آرامش صحنه را حفظ کنند تا شاید خللی در اجرای جنایت پیش نیاید.

سنگسار ارزش خبری ندارد؟
نمی‌دانم در عصر ارتباطات، که تنها چند دقیقه کافی است تا خبری در سراسر جهان پخش شود، چرا باید سه هفته زمان لازم باشد تا مردم از خبر سنگسار یک دختر ١٧ ساله مطلع شوند. اگر جستجوهای من درست بوده باشند، Asuda، سازمان مبارزه با خشونت علیه زنان در بیانیه اش در تاریخ ٢٦ آوریل برای اول بار خبر را به گوش جهانیان رساند. WADI هم یک سازمان کمک به کردستان عراق، که مقرش در اطریش است و سازمان عفو بین الملل در ٢٧ آوریل خبر را انتشار دادند.


تظاهراتی که در شهر اربیل علیه این حادثه فجیع صورت گرفت و ٩٠ سازمان غیردولتی آن را سازمان داده بودند، روز ٢٩ آوریل بود. عکسهای این تظاهرات در سایت کمپین علیه سنگسار در ایران موجود است. نمی‌دانم چرا هیچ مردی در عکس پیدا نیست با اینکه در توضیح خبر نوشته شده است: زنان و مردان با هم در این اعتراض شرکت کردند.

وقت برای نجات دعا وجود داشت. وقتی معشوق مسلمان از ازدواج با دعا خودداری کرد، دعا باید به خانه باز می‌گشت. مگر جای دیگری بود که او را پناه دهد؟ همه می‌دانستند که چه سرنوشتی دخترک را در خانه تهدید می‌کند. یکی از نمایندگان دین یزیدی شهر بشیقه پنج روز دعا را در خانه اش پناه داد. مردان خانواده، دخترک را از آن خانه بیرون کشیدند با این قول که دخترشان را سنگسار نخواهند کرد.

اما وقتی جنایتی که ظاهرا خیلی هم پنهان نبود، صورت گرفت، اینکه ما چه زمانی از آن آگاه شویم، زندگی را به دعا بازنمی‌گرداند. شاید هم در گوشه ای از روزنامه‌های ایالتی در کردستان این خبر مندرج شده بود ولی کسی برای خبر اهمیتی قائل نشده بود.

دولت کردستان عراق شش نفر را در ارتباط با سنگسار دعا دستگیر کرده است. آیا آنها را مجازات خواهند کرد؟ ماموران پلیس که مامور بودند تا نظم این «انتقام ناموسی» را حفظ کنند، مورد بازخواست قرار خواهند گرفت؟ چه اقداماتی صورت خواهد گرفت تا ساختارهای دینی، سیاسی و اجتماعی تغییر یابد و آن صدها تماشاچی وادار به چون و چرا شوند؟ کی قتلهای ناموسی به عنوان جنایت به رسمیت شناخته خواهد شد؟

تنها در فاصله ژانویه و مارس همین سال ٤٠ قتل ناموسی در کردستان عراق روی داده است. در این منطقه حداقل به همت سازمانهای مستقل چنین آماری وجود دارد. در دیگر مناطق عراق گوئی قربانیان قتلهای ناموسی ارزش ثبت هم ندارند.

سنگسار قانونی
در کشور ما اما کسی را به جرم سنگسار دستگیر نمی‌کنند. ما غیرقانونی عمل نمی‌کنیم. ما قانون مجازات اسلامی داریم که به حاکم شرع این اجازه را می‌دهد که حکم سنگسار صادر کند و در صورت نیاز مجری حکم هم باشد. قوانین مجازات اسلامی ما برای جزئیات مجازات سنگسار- رجم- از طرز قرار گرفتن بدن قربانی در خاک تا اینکه چه کسانی حکم را اجرا می‌کنند، ماده دارد. مثلا در ماده ۹۹ اجرای رجم می‌خوانیم:

«هرگاه زنای شخصی که دارای شرايط احصان است با اقرار او ثابت شده باشد هنگام رجم، او حاکم شرع سنگ می‌زند بعداَ ديگران، و اگر زنای او به شهادت شهود ثابت شده باشد اول شهود سنگ می‌زنند بعداَ حاکم و سپس ديگران.»

برای اولین بار در سال ١٣٥٨ با چنین مجازاتی - حداقل در شکل قانونی - در کشورمان مطلع شدیم. روزنامه‌ها نوشتند که به حکم قاضی شرع کرمان- فهیم؟- زنی سنگسار شده است. از آن زمان سوالی همیشه آزارم می‌دهد: چطور می‌شود جنایت را نام قانون داد و چطور می‌شود که مردانی داوطلبانه زنی از عضو خانواده و فامیل شان را - خواهر، برادرزاده، دخترعمو - یا انسان دیگری را که اصلا نمی‌شناسند و با او خصومت شخصی ندارند، در خاک کرده و با پرتاب سنگ مجازاتش کنند. عکس العمل آن دیگران چیست؟ آن تماشاچیان. آیا از شنیدن ضجه قربانی، که عموما زن‌ها هستند، لذت می‌برند؟

اين سوالها مرا به ديدن فيلم مستند سنگسار كشاند، که در سال ١٩٩٧ در بعضی شهرهای آلمان نمایش داده شد. تلویزیون های کشورهای مختلف اروپائی هم چند دقیقه ای از آن را نشان دادند. ياسى كه از ديدن اين فيلم دچارش شدم، عميق تر از آن چيزى بود كه شكنجه و سال‌هاى زندان در من گذاشته بود. موجودى را كه در گونى كرده بودند، كشان كشان آوردند و در خاك فرو كردند. از صداى ضجه اش می‌شد فهميد كه قربانى يك زن است. مردانى برافروخته و با چهره‌های پر از نفرت، كه در دايره اى گرد آمده بودند، سنگسار را شروع كردند. در پرتاب سنگ به زنى كه نه چهره اش را می‌ديدند و نه هيئتش را، از هم پيشى مى گرفتند. جمعيت سنگ انداز هر لحظه برافروخته تر مي شد. گوئى تكانهاى نافرجام سر و گردن قربانى خشم آنها را تشديد می‌كرد. عده ای می‌خواستند حلقه را شکسته و جلوتر آیند. مردان دیگری تلاش می‌کردند تا فاصله سنگ اندازان با قربانی حفظ شود. تعذیب قربانی باید هر چه بیشتر کشدار می‌شد. تعداد مردهای سنگ انداز كم نبود. صدها نفرى می‌شدند. شاید پيش از آن در مراسم ديگرى مثلا يك مراسم مذهبى داغ تحريك شده بودند. اما در هر حال اين صدها نفر جلاد حرفه اى نبودند. شايد هم داوطلبانه در اين مراسم تعذيب شركت كرده بودند.

مسئولیت جمعی
آنچه که در سنگسار به ویژه نفرت انگیز است، سوای کش دار کردن مرگ و زجرکش کردن قربانی، سهیم کردن دیگران در نقش جلادی و آنهم در بکارگیری خشن ترین شیوه‌های جلادی است. در سنگسار جلادی بعنوان حرفه از مسئولیت یک نفر یا چند نفر خارج شده و گروهی از داوطلبان و یا چه بسا تطمیع شده گان این وظیفه را بعهده می‌گیرند. در اجرای سنگسار همه باید سهیم باشند.

مجازات سنگسار چنان شرم آور است که حتی خود مقامات جمهوری اسلامی هم از اعتراف به آن طفره می‌روند. آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضائيه ايران، در بهمن ماه ١٣٨١، اعلام کرد که اعدام به وسیله سنگسار متوقف شده است. اما تا زمانی که قوانین مجازات اسلامی که چنین مجازاتهای ننگینی را وارد قوانین کیفری ایران کرده است، لغو نشوند، چطور می‌شود به چنین قولهائی دل بست؟ در بهار گذشته به نقل از منابع غیررسمی یک زن و یک مرد در بهشت رضای مشهد به نامهای محبوبه م. و عباس ح. سنگسار شدند. این خبر در رسانه‌های ایران به عنوان اعدام منتشر شد.

پيش از سنگسار با اين محکومان همچون مردگان رفتار شد؛ بدنهايشان در مرده شويخانه بر اساس موازين اسلامي غسل داده شد و سپس در کفن پيچانده شدند. محبوبه تا شانه، و عباس تا کمر، در خاک دفن شدند. اين دو سپس از سوي جمعيتي که براي کشتن تدريجي آنان داوطلب شده بودند، هدف پرتاب سنگ قرار گرفتند. (از بیانیه کمپین بین المللی قانون بی سنگسار)

حکم سنگسار تنها یک قانون دهشتناک نوشته بر کتاب قانون نیست، ریشه‌های مختلف دارد از جمله در تعبیر از دین، در آمیختگی «گناه» و مجازات و نیز در فرهنگ و دیگر قوانین زن ستیز جامعه. باید بر سر آن در جامعه چون و چرا صورت گیرد و تابوها کنار رود. سنگسار نه تنها گسترش خشونت در جامعه است، بلکه همچنین به مردها جرات می‌دهد که خود بنا به اقتضا مجری مجازات «زنان نااهل» منزل باشند.

قربانیان سنگسار معمولا کسانی هستند که چهره و نام ندارند. اغلب تنها نام کوچک یا نامی مستعار از آنها عنوان می‌شود و از زندگیشان چیزی گفته نمی‌شود. جامعه ترجیح می‌دهد آنها را نشناسد و بر خانواده قربانیان هم این سانسور را تحمیل می‌کند.

زنان و وکلا در مبارزه علیه سنگسار
اما در سال گذشته با تلاش وکلائی که در زندانهای ایران در پی شناسائی محکومین به سنگسار هستند و بر پایه اطلاعات سازمان عفو بین الملل ما با چند از تن از قربانیان آشنا شدیم. آنها عموما زنان تیره بختی هستند که از طرف شوهرانشان به اعتیاد و روسپیگری کشانده شده اند یا زنانی که به اجبار با مردی ازدواج کرده اند که سهمشان از زندگی زناشوئی نه مهر و عشق، بلکه خشونت و تجاوز بوده است.

این وکلا همچنین داوطلبانه وکالت محکومین به سنگسار را به عهده گرفته اند. زنان فعال نیز به جنبش پایان دادن به سنگسار پیوسته اند. به ابتکار و کوشش آنها بود که سال گذشته کمپين بين المللی با عنوان "قانون بی سنگسار" آغاز به کار کرد. استناد آنها به اعلاميه جهانی حقوق بشر و ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی است که در ماده ٧ آن دولت‌های عضو، و از جمله ايران، از اجرای مجازات‌های غير انسانی و ترذيلی منع شده اند.

هدف اين کمپين در وهله اول جمع آوری امضا برای تغيير قانون مجازات اسلامی است به گونه ای که ديگر هيچ حکم سنگساری صادر و اجرا نشود. در مرداد ماه سال گذشته جمع کثيری از فعالان جنبش زنان، در نامه ای به رييس قوه قضاييه خواستار توقف اجرای حکم اشرف کلهری شدند و همزمان از وی و نمايندگان مجلس خواستند قوانين مربوط به مجازات سنگسار را تغییر دهند. اقدام مشابه را در همین راستا، سازمان عفو بین المللی شاخه اسپانیا سازمان داد تا افکار جهانی را متوجه سنگسار در ایران کند و با جمع آوری امضا فشار بین المللی را به جمهوری اسلامی برای لغو این مجازات ضد بشری افزایش دهد.

چنین اقداماتی تا حدودی موثر بودند و باعث شدند که حکم سنگسار اشرف کلهری و چند نفر دیگر فعلا متوقف شود. اما تا تغییر قوانین مربوط به سنگسار هنوز راه زیادی است. فعالیت برای لغو قوانین مربوط به سنگسار راهی ساده نیست، ممانعت ها و زندانها دارد. شادی صدر سخنگوی این کمپین در مارس گذشته دستگیر شد، دفتر وکالتش را پلمب کردند و پرونده‌ها را بردند. اما این زنان مصمم به ترک مبارزه نیستند.

کی دوران سکوت در برابر سنگسار سپری خواهد شد؟

---------------------------------------
اطلاعات برگرفته از: بیانیه گروه‌های مورد اشاره

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مایلم به دو نکته اشاره کنم. تا جایی که من می دانم نه محبوبه و نه عباس هیچکدام سنگشار نشده اند و حتا من احتمال را می دهم بنابر حکم رییس قوه قضاییه اعدام هم هنوز نشده باشند. نکته دیگر این که من احساس می کنم با درج مطلبی ار کردستان عراق و نتیجه گیری از سنگسار در ایران نوعی یکسو نگری که حاکی از نوعی انتقام جویی است در این نوشته احساس می شود. ما همه می پذیریم که حکم سنگشار رفتار قابل قبولی حتا به لحاظ حقوقی و کیفری نیست. اما یک سوال: در دو سال گذشته در کجای ایران حکم سنگسار اجرا شده. شما در نوشته تان به نوعی به دنبال زخم زدن هستید. مسلمان نامردی که حاضر به ازدواج با دعای عراقی نیست . آدم هایی که اینجا با خشم بر جسم کسی سنگ می زنند. ایرانی که حکم سنگسار در آن رواج دارد و مردانی که از این حکم و قتل های ناموسی ارضا می شوند. یگذارید بگویم که حکومت جمهوری اسلامی ایران پر از عیب است اما من فکر می کنم این نگاه " اگزجره " که می تواند ناشی از نوعی عدم شناخت از این مردم و مملکت و حتا حکومت پر عیب اش باشد بیشتر رنگ و بوعی از انتقام می دهد. انتقامی که بیشتر نوک حمله اش سمت مردمی است که در این حکومت زندگی می کنند تا خود حکومت.شاید تصویر ملل غرب از مردم ایران و فیلم سیصد ساختن ها ریشه اش در همین برداشت های غیر واقعی از ایران باشد. شما هنوز در ایران دههشصت گیر کرده اید.
-- راوی ، May 10, 2007 در ساعت 07:19 PM

این نشاندهنده آن است که زمینه این نوع مسائل در میان جامعه ی ما وجود دارد در غیر اینصورت حکومتها به تنهاییامکان بر قرار کردن این نوع مسائل نیستند بطور مثال بااینکه طالبان از افغانستان رفته و حکومت عوض شده هنوز زنان مانند گذشته در بند هستند.برای تغییر این امور باید کار فرهنگی بزرگی کرد که متاسفانه حالا حالا زمینه ی آن وجود ندارد
-- کامران ، May 11, 2007 در ساعت 07:19 PM

به نظر من این نمونه واضحی از چنایت سازمان یافته است. برای من قابل قبول نیست که چنین اقداماتی را هنجارهای درون فرهنگی بنامند، اگر چنین باشد لینچ کردن سیاه پوستان هم با استدلال درون فرهنگی کوکلوکس کلان باید بررسی شود. اگر فرهنگی به ناموس حساس تر از قتل جمعی باشد. در چنین فرهنگی قاتلان برتری می یابند. دختر مثلا بی ناموس بدتر است یا گروه قاتلان. آیا طبق قانون بدوی قصاص این دختر کسی را کشته بود؟ این بازی با کلمات است اگر بگویند هم خوابی دو نفر مثل قتل است. ذهن هیچ فرد سالمی اجازه نمی دهد به تنهایی چنین قتلی انجام بدهد، این خطرناک ترین خاصیت جمع است که گله را به اعمال غیر انسانی جسور می کند. من اگر دیندار باشم اول از همه باید به چنین جنایتی به نام دین اعتراض کنم که پیغام هیچ فرهنگی نمی تواند برخلاف طبیعت انسان برای حق حیات و فرصت بازاندیشی و آرامش در جمع باشد. من شاهد بودم در روستاهای ایران پیر ده پیشنهاد می کرد این دختران را به پری که نقصی داشت یا پیرمرد تنهایی که احتیاچ به مراقبت داشت شوهر بدهند. من با نظام حقوقی آشنا نیستم ولی می دانم عقل جمعی به آنان چنین پذیرشی می داد و می دانم همان عقل به آنها اچازه نمی دهند این جنایات را قبول کنند. این جنایات در بدوی ترین جوامع به نظر من پاتولوژیک است حتی با معیار «عقل» خودشان اگر باشد. ما که مثلا آدم های فهمیده هستیم از هر دارو دسته که هستیم باید حساس باشیم و نپذیریم که یک دسته خلاف کار و جانی با پوشش عقیدتی از عواقب چنین جنایتی جاخالی بدهند. رسم شده که یک عده بگویند این ها استثنا هایی هستند که غربی ها آن را بزرگ می کنند و این بهانه ای می شود برای بی تفاوتی فعال نسبت به حرمت انسان و حرمت فرهنگ.
-- خسرو احسنی قهرمان ، May 11, 2007 در ساعت 07:19 PM

زمانی یکی ازاندیشمندان مسیحی را به اسلام دعوت کردند.در برابر اصرار مداوم او تنها گفت: این اسلامی که شما آن را دین رحمت و مهربانی معرفی می کنید در کدام کشور پیاده میشود تا من به عنوان یک الگوی عملی ببینم و دین خودم را تغییر دهم؟
وای بر آنان که دین خدا را تنها وسیله ای برای کشتار و خونریزی می خواهند.
-- عبداله ، May 11, 2007 در ساعت 07:19 PM

در پاسخ یه خواننده ای که این نوشتار را به انتقام جویی و زخم زدن متهم کرده است می خواستم بگویم: بله! بر چنین پیکر منحوسی که چنین در حق بشریت جنایت می کند باید زخم زد وباید از آن انتقام گرفت. بدون هیچ درنگ و پروایی. همانگونه که باید به آن ساختاری که فجایع ابوغریب و جنین و صبرا و شتیلا را ایجاد کرد، نشتر و تازیانه زد. نقض حقوق بشر جای هیچ اما و اگری ندارد. حتی اگر بوسیله حکومتهای دلخواه شما انجام شود، چه ملاتاریای ایران، چه طالبان افغانستان، چه نئوکانهای امریکا و یا استالینیستهای بلوک شرق سابق
-- عمو ، May 12, 2007 در ساعت 07:19 PM

اگردر انتخاب تیتر دقت می کردید، خبر این جنایت بازدید کنندگان بیشتری داشت.
می تونستی بذاری سنگسار نوجوانان در کردستان عراق
-------------------------
زمانه: تيتر مقاله تيتر پيشنهادی خانم برادران است ولی تيتر شما گوياتر است. انتخاب می کنيم
-- یک نفر ، May 12, 2007 در ساعت 07:19 PM

جای هیچ بحثی نیست
فقط باید گفت تف به این وحشی گری که در هیئت قانون جلوه کرده است.
-- چه فرقی می کند ، May 12, 2007 در ساعت 07:19 PM

بسم الله
اولا كه فرقه يزيديها از گروههايي هستند كه به شيطان پرستي معروفند. پس هيچ ربطي به دين و اسلام ندارند. مي توانيد از اينجا اطلاعاتي به دست آوريد: http://www.dyafeh.com/Post-22.aspx

ثانيا: حكم سنگسار هم در اسلام كلي شرط و شروط براي خودش دارد كه بدون تحقق حتي يكي از آنها اجراي حكم مشروعيت ندارد.
ثالثا: من كه ميدونم اينها رو شما كامل نميذاريد، چرا مينويسمشون؟؟!!!
-- Mahdi ، May 12, 2007 در ساعت 07:19 PM

مبارزه با فساد وفحشاء براي حفظ انسان و جامعه است و مجازات افراد كناهكار كه راه درست زندگي رها كرده اند كار خوبي است ودستور خداوند متعال است .
-- reza ، May 13, 2007 در ساعت 07:19 PM

حكم سنگسار اگر هزار جورم شرط و شروط داشته باشه باز غير انساني است. اصلاً بايد كاملاً از قانون ما حذف شه چه الان اجرا ميشه چه نميشه. همين كه همچين قانوني تو مجازاتا هست باعث ننگه
-- مهران ، May 13, 2007 در ساعت 07:19 PM

این که آن دخترک بیچاره یزیدی بوده یا مسلمان فرقی نمی کند. آیا فکر نمی کنید اجرای این جنایت از نظر اعراب بدوی و وحشی آن زمان بسیار راحت و قابل قبول بوده اما برای مردم سرزمین متمدن ایران مایه ننگ است؟ درست آن زمانی که اعراب دخترانشان را زنده بگور می کردند در ایران ما زنان سلطنت می کردند اگر سرزمین جاوید را بخوانید کاملاً به وضعیت اجتماعی و احترام زنان در آن جامعه واقف خواهید شد . چطور توقع دارید که امروز آنهم در قرن بیست و یکم انسانها خیلی راحت از کنار چنین حکم احمقانه ای بگذرند ؟ چشمانتان را باز کنید و واقعیات را ببینید و از سر تعصب کورکورانه از این احکام دفاع نکنید . قانون گزاران نیز اگر واقعاً وجدان دارند چرا این حکم را به کلی از قوانین حذف نمی کنند . تنها با گفتن این که این حکم اجرا نمی شود ( که می شود و ما و شما را در بی خبری نگه می دارند ) دردی از آبروی رفته ایران دوا نمی کند . اگر حکمی قرار است اجرا نشود باید از قوانین حذف شود تعصب را کنار بگزارید و حقیقت راببیند که به قول حضرت مولانا : سخت گیری و تعصب خامی است تا جنینی کار خون آشامی است
-- سمیه قاسمی ، May 13, 2007 در ساعت 07:19 PM

آقای "راوی" شکاک، اگر طالب حقیقت هستید از سه مجرا می توانید به حقیقت سنگسار محبوبه و عباس که درست پارسال همین موقع ها اتفاق افتاد پی ببرید. یا از طریق کمپین قانون بی سنگسار که تا دلتان بخواهد در این مورد اسناد و مدارک قانونی دارند. یا از طریق وزارت اطلاعات که به گفته خودشان پس از اعلام این خبر از طرف کمپین قانون بی سنگسار، تحقیق کردند و فهمیدند که چنین اتفاقی افتاده – این را کارشناس پرونده اینجانب وقتی که داشت در مورد کمپین سنگسار از من بازجویی می کرد گفت و اضافه کرد که اگر این خبر صحت نداشت با شما چنین و چنان می کردیم – و یا از طریق استانداری خراسان که فیلم این سنگسار را در اختیار دارد ( به گفته شاهدان عینی). بنابراین به جای شک و شبهه بهتر از است هر کدام ما از هر تفکری که هستیم به این فکر کنیم که آیا چنین مجازاتی شایسته مقام انسان هست یا نه؟چه انسانی که سنگسار می شود و چه انسانی که سنگسار می کند.
-- محبوبه عباسقلی زاده ، May 13, 2007 در ساعت 07:19 PM

dar ghatl-hay namusi dar har ja etefagh oftad mahmulan in jenayat ba mashwerrat khanwade wa ghatl be dast chand nafar surat gerefe chon ghatlin fekrash ra mi-konad agar mojasat ham shawand mojasat saboki nasibeshan mi-shawad. dar alman khanwad mashwarat mi-konad bahd as se baradar yeki aslah mi-khrad dowomi ...anke 17 salsh bud yani hanus be sen ghanuni naresid bud ba khaharash ghar mi-kosarad wa khahr 21 sale-ash ke yek bache 3 sale ha-dash wa as pesar -amush talagh ham gerfte bud mi-koshad .in jawan 17 sale be 10 sal sendan mahhkum shode -mojremin digar asad mi-gardn. man fekr mi-konam as kar farhangi ke an ham mohem ast dar chnin mawaredi ghanun-gosar bayad fekr digari bekonad wa rahe soh-estefad- ra bebandad ta in mojremin as noh khishawand khuni be rahati wa ba khiyal rahat natawand dast be jenayat besanad chon in khabar as kordestan eragh bud in ra mi-tawan be kharbi-h wa asadikh-han ya mosle-han in keshwar dar be daghan pishnehad kard. dar rabeta ba mojasat sangsar dar iran ba nasar khnum sader wa sanani ke baray taghir in ghawanin mobarese mi-konad moafegham
-- akram mohammdi ، May 13, 2007 در ساعت 07:19 PM

سنگسار جزء قانون اسلام است و برای زن و مرد متاهل می باشد . البته شرایط اثبات جرم نیز بسیار دشوار است.
با این متن احساسی شما نمی توانید قانونی که در تمام ادیان الهی وجود داشته را محکوم نمایید.
-- سید مهدی طاهری ، May 13, 2007 در ساعت 07:19 PM

بلوك سار كردن دعاي 17 سالة يكي از ثر سر و صداترين ترازدي ماة اوريل كردستان عراق بود كة در بحزان از توابع باشيك( موصل) رخ داد ... اينكه ضرا اين بلوك باران كردن را در جريدةها ثوشش ندادند و حتى در تلوزيونها ،مسايل سياسى اكنون كردستان بود كة بلاخرة ثس از بيست و ضند روز كم كم اجازة نوشتن و حرف زدن در رسانهنها دادة شد. شما اطر تصاوير كشتن عا را مى ديد متوجه مي شديد كة او را بلوك سار كردند نة سنط سار.....
-- pari - iraq ، May 14, 2007 در ساعت 07:19 PM

فقط همین را میخواهم بگویم که سنگسار فقط حق دختران فقیرو بدبخت واواره وبیکس ومعصوم است.ازخدا گله دارم که چرا قربانیان سنگسار را مال وامکانات و... نداد.خدایا من مسلمان ازاین مسلمانی به تو ...وازتو...یک مذکر سیدوبزرگ شده در خانواده مذهبی.
-- بدون نام ، May 16, 2007 در ساعت 07:19 PM

sangsar , tahte hich sharaeti va zamani shaesteye, zatte bashari nist , va besiar jae tassof darad ke dar mamlekate ma hanooz chenin afkari dar nazde bazi ashkhas ghabele taid mibashad.
-- a.j ، May 16, 2007 در ساعت 07:19 PM

گذاشتن مسئوليت چنين جناياتي ، تنها بر عهده جمهوري اسلامي ، بي انصافيست.
بيشترين سهم را محمد بعنوان سازنده چنين توحشي دارد
-- بهروز ، May 16, 2007 در ساعت 07:19 PM

شرايط سنگ سار بسيار سخت است من فكر ميكنم اسلام اين حكم را به خاطر سطح گناه وطبعاتي كه در جامعه مگذارد وزن كرده است.
-- تقي اصيلي نزاد ، May 18, 2007 در ساعت 07:19 PM

دلم فشرده شد تا کی اینهمه توحش؟
-- آرش ، May 19, 2007 در ساعت 07:19 PM

قابل توجه کسانی که در نظرات خود منکر سنگسار در ایران شدند :
تا وقتي قانون، به سنگسار حكم مي كند،‌شرمساري بي فايده است


زنان ایران، آسيه اميني
asieh.amini@gmail.com
2/9/85
در یک ماه گذشته سه بار مدیران رده بالاي کشور، از جایگاه های مختلف قضایی یا امنیتی کشور درباره حکم سنگسار و اجرا نشدن این حکم در ایران اظهار نظر کرده اند.
اولین بار خانم الهام امین زاده، نايب رئيس كميته روابط خارجه كميسيون امنيت ملي، در سفر به بلژیک وقتی در باره حکم اجرا شده سنگسار طرف پرسش رئيس كميته زنان و برابري پارلمان اروپا قرار گرفت، این خبر را به دليل نداشتن مستندات كافي نادرست خواند و گفت که احکام سنگسار در ايران به احکام تعزیری تبدیل می شوند.

ايشان در گزارش سفري* كه در خبرگزاري ايسنا منتشر شد، اعلام كرد كه در جلسه ياد شده توانست رئيس كميته را نسبت به نادرستي خبر اجراي حكم سنگسار متقاعد كند.

بار دوم يوسفيان ملا عضو کمیته حقوقی مجلس در سخنانی که در سمينار محيط حامي كودك (روز 21 آبان 85) در سالن همایشهای وزارت خارجه ایراد داشت، صدور حکمی که اجرا نمی شود را نشانه کج سلیقگی قضات دانست ** و تاکید کرد که حکم سنگسار سالهاست که در ایران اجرا نشده است.
و بار سوم سخنان سخنگوی قوه قضائیه است که در جمع خبرنگاران کلا منکر اجرای این حکم در ایران شده و گفته که این حکم تاکنون صادر نشده است. ایشان با تاکید بر این موضوع اضافه کرده که "عده‌‏اي با كنكاش در پرونده‌‏ها سعي دارند اين‌‏گونه نشان دهند كه اين حكم هنوز در ايران اجرا مي‌‏شود در حالي كه اين‌‏گونه نيست و اين حكم مدتهاست كه ديگر در ايران اجرا نمي‌‏شود، هرچند ممكن است يك دادگاه بدوي چنين حكمي بدهد اما چنين حكمي هيچ وقت قطعي نشده است." ***

سخنان سخنگوی قوه قضائیه و نیز واکنشهای مدیران دیگر از چند منظر قابل باز نگری است. پیش از هر سخنی، این سوال در ذهن مخاطبان این سخن بی جواب می ماند که آیا اجرای حکم سنگسار تا این حد موجب شرمساری مدیران کشور است که بی وقفه در کار انکار آنند؟ و در این صورت، چرا بجای وارد شدن به چنین بحثی که حکم به اجرا در آمده یا نه، بیخ آن را از بن نمی کنند و با لغو قانون سنگسار، جلوی صدور آن را نمی گیرند تا نه خود را مکلف به پاسخگویی در برابر آن بدانند ونه مجبور به انکار یا تكذيب خبر شوند؟
سوال دیگر اینکه حکمی که بناست به گفته جناب کریمی راد اجرا نشود، چرا صادر می شود؟
آیا این پیش فرض که " هرچند ممكن است يك دادگاه بدوي چنين حكمي بدهد اما چنين حكمي هيچ وقت قطعي نشده است"، ناظر بر این نیست که به هر حال این احکام در دیوان عالی کشور یا در دادگاه های غیر بدوی نقض می شود ؟ و آیا قضاتی که حکم بدوی در سنگسار زنان و مردان صادر می کنند، همگی بر این باورند که این حکم هرگز تایید و اجرا نخواهد شد؟ در این صورت آیا دليلي بر صدور آن خواهند داشت؟ و در غير اين صورت،آيا اصل استقلال قاضی زیر سوال نرفته است؟

پتانسیلی که اینک بر نفی و انکار حکم سنگسار وجود دارد اگر در جهت اصلاح قوانین، گذاشته می شد، بدون شک این همه بازتاب در پی نداشت.

نکته دیگری که در سخنان جناب کریمی راد قابل توجه است، اصرار ایشان به انکار کل احکام اجرا شده سنگسار در کشور است. به نظر می رسد در گفته های ایشان قید زمان " در سالهای اخیر " از قلم افتاده است. چون حتا اگر فرض کنیم که سخنگوی قوه قضائیه از حکم سنگساری که روز 17 اردیبهشت ماه سال 85 در بهشت رضای مشهد به اجرا درآمد، بی اطلاع باشند، احتمالا سنگسار زنی به نام زهرا غلامي را که سال 1378 در زندان اوین سنگسار شد، به یاد می آورند. زنانی که با جرم بدحجابی راهی اماکن و از آنجا عازم اوین شده بودند تا جهت تادیب! شاهد سنگسار شدن یک زن و احتمالا شركت در آن مراسم باشند، سحر گاه آن روز را تا همیشه به یاد خواهند داشت و این، رویداد البته قابل کتمان نیست.

اما نمی شود از نظر دور داشت که بعد از قول ایجاد اصلاحات در قوه قضائیه توسط آیت الله شاهرودی، و نيز با دستورهايي مبني بر جلوگيري از اجرای احکامی ضد حقوق بشری همچون سنگسار یا اعدام کودکان زیر 18 سال، بارقه امیدی در دل فعالان اجتماعی و فعالان حقوق بشر دمید که جریانی همسو با اهداف آنان در ساختن آینده ای بهتر پیش رو است. اما این دستورات با توجه به این که در حد دستور باقی ماند و شکل قانونی به خود نگرفت، نتوانست جلوي صدور راي قضات را بگيرد. چرا كه طبق قانون قاضي در صدور راي تنها تابع قانون است و دستورها و بخش نامه ها و اختيارات قضايي حتا اگر از سوي بالاترين مقام قضايي صادر شود، شامل مرحله اجراي حكم مي شود. اما بعدها ديده شد كه دستوري كه پشتوانه قانون پشت آن نيست، مي تواند براحتي نقض شود.

اعدام عاطفه سهاله دختری 16 ساله در نکا به جرم فحشا و نیز سنگسار یک زن و مرد به نامهای محبوبه و عباس در مشهد به جرم زنای محصنه ، مجازات اعدام کسانی که در زیر 18 سال مرتکب قتل شده اند اما بعد از 18 سال اعدام می شوند و اعدام زنی در قزوين که حکم سنگسار داشت ( و این نیز اقدامی غیر قانونی است زيرا مجازات حدی قابل تبدیل به مجازات دیگری نيست) و مواردی از این دست، گواه بر این ادعا است.

در مورد رفع اتهام دروغ به کسانی که بنا بر حرفه شان – روزنامه نگاري، وكالت، فعال حقوق زنان و حقوق بشر- در جهت شفاف کردن رخدادهای جامعه تلاش می کنند و بنا بر مسوولیت انسانی شان در صدد پیشگیری از اتفاق هایی چنین هستند، نیز باید بگویم که اولا با یک تحقیق و پرس و جوی ساده و حتا شفاهی نیز شواهد کافی برای این ادعا جمع آوری می شود و جای تعجب است که مقامهای مسوول چرا به جای انکار، سعی در پيشگيري از موارد مشابه نمی کنند؟

زیرا در حالی که به گفته آقای کریمی راد احکام سنگسار از مرحله دادگاه های بدوی فراتر نمی رود، حکم خانم اشرف کلهری، محكوم به سنگسار، تا مرحله اجرا نیز رسید ( رای دادگاه بدوی در دیوان تایید و برای اجرای احکام فرستاده شد) که نامه جمعی از فعالان حقوق زن و حقوق بشر به آیت اله شاهرودی كه در رسانه ها نيز بازتاب يافت،در همین رابطه بود. بنابراین این طور نیست که این احکام فقط دادگاه بدوی را پشت سر بگذارد.

در مورد سنگساریهای مشهد نیز با فرض غیر مطلع بودن خانم و آقایان مسوولی که در این باره اظهار نظر کرده اند، و با فرض پذیرش همین ابراز نظر یعنی سنگسار نشدن خانم محبوبه. م و آقای عباس .ح در مشهد، ورق زدن پرونده های قضایی محکوم به اعدام و سنگسار که در اردیبهشت ماه سال جاری در مشهد حکمشان به اجرا در آمده، نکات تازه ای را بر ایشان کشف خواهد کرد که چیزی از غیر قانونی بودن احکام اجرا شده نمی کاهد. وقتی در دادستانی مشهد به دنبال گرفتن مجوز مصاحبه برای گفت و گو با قاضی پرونده به دفاتر مختلف دادگستری و مجتمع های قضایی ذیربط مراجعه کردم، در یکی از این این اتاقها به من گفته شد که: " ما به رسانه ها اعلام کردیم که این دو نفر اعدام شرعی شده اند ، نگفتیم که سنگسار شده اند، شما از کجا فهمیدید؟!"

اما اگر فرض کنیم این دو نفر به جای سنگسار اعدام شده اند- که قابل کتمان هم نیست- باز اقدامی غیر قانونی و خلاف حقوق بشر صورت گرفته است. آیا ایشان برای این مساله نیز پاسخی دارند که آیا احکام سنگسار(كه در قانون مجازات اسلامي جزء حدود محسوب شده و قابل تبديل و تغيير نيستند) را می شود به اعدام تبدیل کرد؟ وآیا برای این اعدام ها استیذان ( دستور رئیس قوه قضائیه برای اجرای حکم) گرفته شده است؟

سخن آخر این که با وجود همه اين تناقض ها، باید به فال نیک گرفت رد کردن اجرای این احکام را از سوی مدیران بلند پایه کشور. زیرا نشان از این دارد که ایشان نیز از اجرای آن چنان نا خرسند به نظر می رسند که رخ دادن آن را امری بعید دانسته و بی تردید و بی درنگ آن را رد می کنند. گرچه با وجود این همه اطمینان و اعتماد، هیچ مقام مسوولی، قدمی برای نهادینه شدن آن در قانون بر نمی دارد تا این امر محال، بناگاه و بر حسب اتفاق، ممکن نشود؟

اعضای کمپین قانون بی سنگسار و کسانی که در این باره حساسیت نشان می دهند، هدفشان رسيدن به قانوني است كه در آن زنان و مردان زير باران سنگ دفن نمي شوند. چرا كه هيچ جرمي چنان دهشتبار نيست كه مرگي چنين مخوف در انتظار آن باشد. اجرا نشدن حكم سنگسار در شرايطي كه سنگساريان ممكن است سالها بين مرگ و زندگي، و سنگ و رهايي دست و پا بزنند، خود كابوس هر روزه مرگ است و دور از انصاف.
قانون بي سنگسار پله اي است كه فرا شدن از آن، براي ما نويد قانون بي تبعيض است و جای خوشحالی است که اعتراض به این قانون و اجرای آن، از شکل گفتمان درون گروهی و درون جنبشی بیرون آمده و با حساسیت رسانه ای، می رود تا شکل اعتراضی مدنی و عمومی تر را به خود بگیرد و ما برای ادامه دادن در راه دور و دراز حقوق بشر، تمرین می کنیم که به کرامت انسانی – حتا حفظ جان یک انسان- اهمیت دهیم.

____________________

*خبرگزاري ايسنا – 30/7/85
** سايت زنان ايران 25/8/85
*** خبرگزاري ايلنا- 29/8/85


-- بدون نام ، May 19, 2007 در ساعت 07:19 PM

وحشیانه است. اگر کمی فکر کنید متوجه میشوید که علت عقب ماندگی اینگونه جوامع مذهبی(افراطی) مسایلی از همین قبیل است. حال خودتان انصاف دهید اگر این چنین گزارشی را درمورد پیروان دین یا مذهب دیگر میشنیدید به آنها چه میگفتید ؟
-- x ، May 22, 2007 در ساعت 07:19 PM

با دیدن این گزارش یقین حاصل کردم که یکی از رموز پیشرفت و خوشبختی ملتهایی از قبیل ترکیه در جدایی دین از سیاست و عدم اهمیت به قوانین خرافی و جعلی و ارتجاعی مذهبی میباشد .
-- محسن ، May 25, 2007 در ساعت 07:19 PM

سلام

من مخاف مجازات مجرم نیستم ولی میگویم چرا به شکل انسانی اجرا نشود؟
سنگسار یک عمل وحشیانه است که هر بیننده ای از ان برداشت وحشی بودن و خوی حیوانی داشتن میکند
اگر کسی جرمی مرتکب شده خوب به شکل انسانی مجازات شود چرا باید مثل مردم نخستین حتی بدتر از ان عمل کرد
و به همین دلیل است که اروپائیها و امریکائیها و همه دنیا نظرشان به اسلام منفی است چون حکمی و عملی مثل سنگسار را میبینند و باز شاهد این هستند که یک جماعت وحشی چگونه یک انسان را به شکل غیر انسانی مجازات میکنند
خوب مگر نمی شود مجازات طریق دیگری داشته باشد ؟
ما وضیفه داریم با رفتار و کردارمان چهره خوبی از خود و دینمان به دنیا نشان دهیم ولی ایا با این اعکال وحشیانه می توانیم صدای نیکی دینمان را به گوش جهانی که سنگسار را د راسلام میبیند برسانیم
باید به دنیای امرمز و افکار امروز توجه کرد و باید با رفتار انسانی خود حقانیت دینمان را ثابت کرد اما ایا با کشتن و سنگسار کردن مجرم می توان دم از دین انسانی زد
اری مجرم باید مجازات گردد هیچ شکی نیست اما به شکل انسانی
نمی دانم صحنه سنگسار دختر کرد را دیده اید یا نه آن وقت قضاوت کنید
تازه مگر ان جماعتی که سنگهای چند کیلویی را به ان دختر ناتوان میزدنند خودشان پاک و عاری از گناهند ؟
چون گناهکارند و چون از فرط گناه فکرشان جاهل است دست به گناه بزرگ دیگری می زنند و با سنگهای بزرگ یک بنهده خدا را میکشند
نم دانم چرا حکم سنگسار صادر میشود و اجرا میگردد ولی در زمان اجرای حکم کوچکترین نظارتی برای درست اجرا شدنش نمی شود مثلا اندازه سنگها و شیوه زدن سنگها و حتی اینکه چه کسانی مجاز به پرتاب سنگ هستند
کسانی که گناه کار نباشند و عاری از گناه باشند مجاز به پرتاب سنگ هستند ایا این موارد اجرا میگردد
متاسفانه ما مسلمانان برای همین اعکال وحشیانه و غیر انسانی نام و چهره زشتی در دنیا کسب کرده ایم در خالی که وظیفه هر مسلنان اسن با رفتار و گقتار انسانی دین اسلام را به زیبایی ترویج دهد نه با این عمل وحشیانه که هر بیننده ای را به یاد دوران زنده به گور کردن دختران عرب می اندازد
خدایا ایا دین الهی تو بر گرفته از این اعمال وحشیانه است ؟ مسلما نه
اما این انسانهای به قول خودشان دیندار تو چهره الهی دینت را به وحشیگری سوق داده اند
و جای تاسف دارد با وجود اینکه خود میدانند این رفتار تیشه یه ریشه دین اسمانی میزند اما بی تفاوت می مانند
امیدوارم روزی به همین نزدیکیها مجرمان به شکلی انسانی مجازات شوند
و ما باید چهره زیبایی از خود نشان دهیم و دینمان را با نیکی بر سر زبانها بیندازیم
حیف است صاحب دین اسمانی بودن ولی به خاطر جهل و رفتار غیر انسانی صاحب بد نامترین نامها در دنیا بودن
بیائید به دنیا ثابت کنیم که ما وحشی نیستیم و با مجرمان بطئر انسانی رفتار میکنیم
من بعد از دیدن فیلم سنگسار دختر کرد یاد جزیزه ادمخواران افتادم حتی از انه هم بد تر
اخر چرا ؟
-- یک ایرانی ، Jun 1, 2007 در ساعت 07:19 PM

آقای سید مهدی طاهری

شما گفته بودید که سنگسار یک قانون الهی است که در تمام ادیان الهی وجود دارد

یک سوال دارم شما به عنوان یک انسان چنین حکمی را و چنین عملی را انسانی میدانید ؟

چه برسد به این که بگوئید الهی است

کجای این عمل حکمی الهی است
فکرکنم شما و همفکران شما اصلا خدا را نشناخته اید و این احکام را با نام خدا و بر اساس فکر جاهلانه ای که هیچ شناختی از عواطف انسانی ندارد می زنید

گیریم که دو نفر با هم همخوابی کردند به دیگران چه ؟

مگر خود اسلام شما نمی گوید که اگر دو نفر با رضایت هم امیزش کنند اشکالی ندارد و همان مثلا حکم صیغه را دارد پس چرا حتی به گفته و حکم الهی خودشان عمل نمی کنند ؟

بله زمانی مسائله امیزش به دیگران مربوط می شود که صورت تجاوز داشته باشد یعنی رضایتی در کار نبوده باشد بله در ان زمان هر عقل سالمی مشتاق مجازات مجرم و متجاوز است اما باز هم به شکل انسانی نه به شکل حیوانی
خلاصه آقای سید جان شما با این جانبداریهای بی جایتان و درست انگاشتن اعمال وحشیانه تان بزرگترین خنجر را به دین اسلامتان می زنید که نتیجه اش همان بد نامی مسلمانان و وحشیگری اسلام است
در صورتیکه اگر عقل داشتید برای نجات دینتان خودتان به نام اسلام دست از خشونتها بر میداشتید و دینی زیبا ومردم و دنیا پسند به جا می گذاشتید ولی شما کاری کردید و میکنید که حتی مسلمانان از مسامان بودنشان شرم داشته باشند و گناه این بد نامی بر گردن شما و مجریان این اعمال وحشیانه است
-- یک انسان آزاده ، Jun 1, 2007 در ساعت 07:19 PM

سلام به خوانندگان

آقا رضا شما نوشته اید:

مبارزه با فساد وفحشاء براي حفظ انسان و جامعه است و مجازات افراد كناهكار كه راه درست زندگي رها كرده اند كار خوبي است ودستور خداوند متعال است

آقا رضا قتل نفس گناه بزرگتری است یا رابطه جنسی دو نفر که کاملا با رضایت هم بوده ؟

شما همان کبکهایی هستید که سرتان را زیر برف کردید و هزار جنایت و فساد های بزرگ دیگر ار شاهد هستید اما خایه دم زدن از ان را ندارید و خیلی راحت سرتان را زیر برف فرو میکنید و همان جا زیر سرمای برف از خداوند استغفار میکنید

ولی وقتی یک بنده آزاد که در زندگی کاملا فردی و شخصی خود گرفتار افکار جاهلانه و ستمگرانه افرادی که مثل شما دم از حکم الهی میزنند و به بهانه جلوگیری از فساد و فحشا به اسم خدا بنده خدا را میکشند میشود سرتان را از برف بیرون میاورید و با یک سلام و صلوات محمدی فریضه دینی خود را انجام می دهید و با همان فکری که در مغز شماها فرو کرده اند که هرکس سنگی به زنا کار بزند ثواب کرده است برای آخرت خود ثواب جمع میکنید
وای خدایا حتی خودم از نوشتن این اراجیف خنده ام میگیرد
اخه رضا خان و سید مهدی طاهری خان اصلا به این فکرکرده اید که خدایی که ما شناختیم با این احکام و این اعمال جور در نمیاد ؟
چطور ممکن است خدای مهربان خواهان وحشیانه ترین رفتارها با بنده اش باشد ؟
به نظر من شما به جای دفاع از رفتار وحشیانه سنگسار و امثال ان بروید خدا را بشناسید و با انسان دوستی اشنا بشوید
البته هیچ کسی مخالف عدم مجازات مجرمین نیست ولی باید در شان یک انسان رفتار کرد
خلاصه بگویم روزبروز اسلام چهره بدتری پیدا میکند و تا حالا نیز بد نامترین و وحشی ترین دین و جماعت را به خود لقب داده است
آیا زمان آن نرسیده است که ریشه یابی شود و علت این توحش از سوی همه دنیا شناسایی گردد و اصلاح شود
به خاطر خودتان میگویم که مسلمان هستید و دم از مقام والای انسان و کاملترین دین میزنید
-- حقیقت ، Jun 1, 2007 در ساعت 07:19 PM

با سلام رادیو زمانه

من تازه از این جنایت خبر دار شدم و کاش نمیشدم یعنی کاش اصلا چنین جنایت اسلامی صورت نمیگرفت تا خبرش را بخوانم

می خواستم خواهش کنم این جنایت را هر چند روز یک بار به روز کنید تا عموم مردم مطلع شوند و با این جنایات مخالفت خود را ابراز کنند
-- خواهر دعا ، Jun 1, 2007 در ساعت 07:19 PM

سنگسار ننگی بر پیشانی بشریت از آغاز تا کنون
امروزه متا سفانه باید وقت وهزینه ی زیادی صرف اگاهی افکارعمومی مردمی کرد که به اشکال وطرق مختلفی به انهاهم ظلم میرودوخود خبر ندارند بعد از گذشت سالها وموارد بسیار سنگسار هنوز بسیاری باور ندارند که جامعه ی ما سنگسار پذیر است .درست است که قوانین را دولت مردان وحاکمان مینویسند ولی خود مردم انرا باور وقبول دارند و ذهنی وعملی مجری ان هستند و بهش احترام میگذارند ما فقط بلدیم همدیگر را متهم کنیم چشمهای خود را به روی بسیاری از واقعیات تلخ وناهنجار قوانین قابل قبول بشری بسته ایم دوستی که معتقد است گزارش شما از اتفاقی که افتاده به نوعی حول وحوش انگ زدن وزخم زبان به جامه ایران است وشمارامتهم بهماندن در همان دهه ی شصت می داند . بدون دفاع و یا حمله به فرد خاصی باید بگویم دوست عزیز حتی اگر شما متولد دهه ی هفتاد باشی و دهه ی شصت را به خاطر نداری باید بگویم دهه ی شصت به همین شکل بود که امروزه دولت احمدی نژاد د ر اواسط دهه ی هشتاد حکومت می کند در خیابان دختران و پسران جوان را بخاطر لباس وسرووضع زیر کتک می گیرند برایشان پرونده سازی می کنند وزندانی میکنند قتل جرم جنایت دزدی حاکمیت با زور تفنگ و سر نیزه.. ازادی ممنوع نوشتن ممنوع و....... در عوض بیکاری .گرانی .تورم وحق خوری های قانونی وغیر قانونی تا دلت بخواد فرق این دو دهه چیه ؟ از فیلم سیصد گفتی انقدر که تو ازساخت چنین فیلمی ناراحت شدی یک هزارمش به قبای اقایون واقازاده ها بر نخورده اصلا به زیر سئوال بردن و انکار تاریخ ایران یکی از برنامه های اساسی این سیستم حاکم است تو خبر نداری
کشتن ادمها انهم به ان وضع فجیع . توسط هر کس وهر حکومتی در هر جای این کره خاکی غیر انسانی .غیر قانون بشری ست ومحکوم است ومحکوم باید گردد زندگی حق اولیه وطبیعی هر انسانی ست
-- ناجی ، Jun 3, 2007 در ساعت 07:19 PM

با سلام و عرض خسته نباشید
یک سوال مدتهاست که برای من به عنوان یک ایرانی و کسی که در یک کشور اسلامی زندگی میکند پیش آمده و ان این است : مگر در احکام الهی و در آیات الهی بارها از جانب خدای مهربان و بخشنده بیان نشده که اگر بنده گناه کار من توبه کند توبه اش را می پذیریم و او را می بخشیم .حالا چطور در دادگاه های اسلامی چه در ایران و چه در هر دادگاه اسلامی دیگر حاکمان و شارعان که خود را مسول اجرای حکم الهی میدانند به این گفته خدا توجه ندارند ولی در اجرای وحشیانه یک حکم جلادان خود و خونخواران خود را با نام و یا خدا اجیر میکنند و بنده خدا را میکشند
بطور حتم هر گناه کاری البته از دیدگاه این متعصبان مسخ شده در دادگاه و در حضور قاضی ابراز ندامت و توبه نموده ولی آیا هیچ قاضی و حاکمی به توبه آن بنده توجه کرده ؟کخ بدونه شک خدای باری تعالی توبه بنده اش را پذیرفته ولی بنده خدا که همان حاکم و شارع حکم هستند نپذیرفته
اطلا در هیچ دادگاهی از خطاکار درخواست توبه میشود تا بر اساس توبه اش بنا بر بیان خدا از گناهش و خطایش گذشته شود ؟
یا نه در دادگاه های اسلامی فقط بر اساس سلیقه و حب و بغض حاکم و قاضی رای صادر میشود ؟
البته شاید در بعضی موارد مقوله توبه خاطی معقول به نظر نرسد ولی حداقل در مورد رابطه جنسی و عاطفی و عاشقی دو انسان که کاملا به خودشان ارتباط دارد کاملا صدق میکند . هرچند که فقط در ایران ما و کشورهای اسلامی است که کوچکترین احترامی به عواطف و علایق فردی و شخصی افراد که همان بنده گان خدایند نمی شود .اما عزیزانی که به فکر اثبات اسلام به عنوان دینی کامل و انسان دوست هستید با این رفتارها و اعمال وحشیانه که ریشه در قبایل نادان و وحشی قوم یهود داشته که بعدها به عنوان یک سنت به اسلام وارد شده است اعراب بی فرهنگ و وحشی که زنده به گور کردن دخترانشان را نوعی غیرت و ناموسدرای می دانستند .ما و شما نمی توانیم ادعای دینی الهی و کامل و انساندوستانه داشته باشیم
اصلا اگر تحقیق کنید می بینید که این سنگسار در دین اسلام نبوده بلکه در قوم یهود به شکل سنتی قبیله ای رواج داشته و مردم ان دوران به شکل یک سنت آن را ترویج داد هاند که تا امروز متاسفانه به دلیل عدم درک و علتجویی و عدم توجه به مقام انسان هنوز هم بر اساس همان سنت قبیله ای دوران قبل از اسلام عمل میشود . بگذریم بحث تاریخچه سنگسار کنار میگذاریم اما در فلسفه و حقیقت توبه که کسی شکی ندارد . چرا زمانی که خداوند از حق خود ( حق الله ) میگذرد و توبه بند هاش را می پذیرد ولی بنده خدا نمی پذیرد و به نام خدا حتی دین خدا را هم به بد نامی آلوده میکند
-- آرمیک ، Jun 3, 2007 در ساعت 07:19 PM

من از مسلمانی خودم شرمسارم چیز دیگه نمیتونم بگم
-- محمد ، Jun 3, 2007 در ساعت 07:19 PM

سلام علیکم
در ولایت ما پسر ودختری مرتکب زنا شدند
و ماحصل این کار حاملگی دختر و در نتیجه حتی به تولد بچه نیز انجامید {که الان کودک که دختر بچه هم می باشد در آغوش مادرش آرام می گیرد} من خود شکایت نامه پدر ایشان را تنظیم کردم که بعد از آزمایش دی ان آ تنها حدودی که بر آنها جاری شد ضربات شلاق بود.
آنچه من در فیلم دیدم نه به اسلام ربطی دارد نه به اقوامی که بویی از ادیان الهی برده اند !
سنگسار نوعی تنبیه برای زن شوهر دار یا مرد زن دار است که به شوهرش یا همسرش خیانت کرده نه هوس رانی دختر یا پسر مجرد
افرادی که آن دختر را کشتند _آنهم با بلوک سیمانی_ که قابل ذکر است سنگ رجم یا سنگسار باید وزن معینی داشته باشد مثلا به اندازه یک تیله که بچه با آن بازی می کنند. نه اینکه 30 کیلو وزن داشته باشد و مغز را متلاشی کند. افرادی که آن نگونبخت را به عمد کشتند قاتل و مهدور الدم هستند چون به ناموس آن بیچاره هم توهین کردند و این جز در ارتش آمریکا در جایی از اسلام دیده نشده است . الا لعنه الله علی القوم الظالمین
-- مسلمان شیعه ، Jun 15, 2007 در ساعت 07:19 PM

کسانی که می خواهند بیانیه ی اعتراض به سازمان ملل را امضا کنند به این آدرس بروند
http://www.petitiononline.com/kurdish/petition.html
-- آرمان ، Jun 15, 2007 در ساعت 07:19 PM

اسلام دين مهرباني و محمد(ص)پيامبر لطف ورحمت /اين ظلم انسانها است که از دستورات اسلام تفسير به راي ميکنند.بايد جلوي اين ظلم را گرفت/بايد کاري کرد من هم به سهم خودم مي خواهم کاري کنم /دوستان مرا ياري کنيد تا به کمک شما /و خداي مهربان با هم بتوانيم مانع از اجراي ظلم شويم.
-- فرزانه ، Jun 16, 2007 در ساعت 07:19 PM

سلام.اولاهزار آفرین بر کردها که حداقل بصو رت کاملا جدی در حال برخورد با اینگونه اعمال وحشیانه هستند و حتی برای ظاهر سازی هم شده افراد شرکت کننده در این جنا یت را به محا کمه شدید کشانده اند تا درس عبرتی برای سایرین شودو ما چقدر بیچاره ایم که این را بصورت قانون در آورده ایم. دومااین دخترک بیچاره اصلا مسلمان نبوده که شما اینگونه مغرضا نه به اسلام حمله نموده اید و در ضمن در زمان خود نبی اسلام اعدام با شمشیر بسیار تیز و برنده انجام میشد که خیلی بهتر از اعدام با برق در آمریکا ویا با جرثقیل در ایران است و بحثی از سنگسار به این شکل نبوده در اسلام در هیچ کجا بخا طر بحث ازدواج و رابطه دختر وپسر سنگسار نیامده است که این خانم بخاطر بحث ازدواج کشته شده اند و نه رابطه نامشروع جنسی. و سوما در پاسخ به مسلمان شیعه بگویم این چه استدلال کورکورانه ایست که میکنی.باید با سنگ کوچک و وزن معین زده شود نه با بلوک.ما میگویم این اعمال مخالف اسلام و بشریت است و تو میگویی باید از سنگهای کوچکتر استفاده کرد این که درد آور تر است!!!
-- یه مسلمان ، Jun 17, 2007 در ساعت 07:19 PM

شما مطمئنید از جمله معشوق مسلمان از ازدواج با او سرباز زد؟ جای دیگه ای ندیدم.
-- الناز ، Jun 17, 2007 در ساعت 07:19 PM

اين قانون (سنگسار)بايد ازصفحه روزگارمحوشود
-- payam ، Jun 17, 2007 در ساعت 07:19 PM

با سلام
نمودونم ما تا کی باید شاهد این جنایات غیر انسانی بشیم اگه زن یا مردی به میل خودش با کسی ارتباط برقرار کرده این به بقیه چه ربطی داره چرا قاتلها و متجاوزین به عنف و مال مردم خورها و سایر جنایتکار ها رو سنگسار نمیکنن ؟ چرا فقط اینگونه آدمها رو سنگسار میکنن به نظر من خدا انقدر مهربونه که هیچ وقت همچین حکمی نداده اما یه مشت از خدا بیخبر اینو حکم میکنن خدا از سر تقصیر هیچکدومشون نگذره
و در مورد دعای بیگناه می دونم اون الان یه جای خوبی اون بالاهاست و روح آزادش از بند تعلقات جسم جدا شده و به آسمون رفته و از دست این دنیای نامرد با حیوانهای انسان نماش راحته خوش به حالش
سیما
-- سیما ، Jun 19, 2007 در ساعت 07:19 PM

ناراحت نباشید چون دعا مسلمان شد و کسی که مسلمان شد اگر در این راه کشته شود با شهیدان محشور می شود همچون زنانی که در آغاز اسلام به دین اسلام گرویدند و مورد شکنجه وحشتناک اعراب جاهلیت قرار گرفتند دعا با آنها در بهشت می ماند. نگران نباشید خدا نمرده زنده است و این دلهای ما است که مرده .
-- مصطفی ، Jun 21, 2007 در ساعت 07:19 PM

فقط میخواستم بگم من با اعدام یا هر چیز دیگه ای که به هر شکل و اسمی باعث گرفتن جان انسانی بشه مخالفم
اعدام عباس و محبوبه در مشهد به شکل سنگسار صحت داره
آخه...
چطور بگم
من اونجا بودم
فکر نکنم انسانی وجود داشته باشه که بتونه فریاد های اون دخترو تا آخر عمرش فراموش کنه
من ماه ها نتونستم راحت بخوابم
فقط میتونم بگم یک جنایت مشروع بود....
-- بدون نام ، Jun 23, 2007 در ساعت 07:19 PM

راست میگه.من فیلمشو دیدم.دوس ندارم در موردش اظهار نظری بکنم یا بهش فکر کنم فقط اینو میگم که تنها فیلمی بود که من با دیدنش گریه کردم.
از اول تا آخرش
-- بدون نام ، Jun 24, 2007 در ساعت 07:19 PM

منم فیلمشو دیدم
خیلی کثافت بود
-- بدون نام ، Jun 24, 2007 در ساعت 07:19 PM

-- بدون نام ، Jun 25, 2007

salam
man vaghean motasefam man moghei ke in filmo didam ta 2 ruz hala bad bud va hamsh tasvire (doa ) tuye zehnam bud .vaghean ma zana badbakhtim ke hichvaght haghe entekhab va zendegi kardan nadarim

-- anusha ، Jul 29, 2007

سلام
من دیروز کلیپ کشتن "دعا" رو دیدم
نمی دونم مگه اونایی که اونجا بودن انسان نبودن؟ مگه احساس نداشتن که این دختر بیچاره رو کشتن.
حالا هر کاری که کرده بود نتیجش این باید باشه؟
من از وقتی که دیدم نتونستم بخوابم یه لحظه از جلوی چشمم نمیره
کسی هست که بتونه آدرس دقیقی از عاملین این جنایت داشته باشه؟
قول میدم انتقامشو بگیرم
اگه کسی میدونه کمکم کنه بخاطر این دختر بی گناه
به این id برام off بزارین لطفا payam_farsi84
منتظرم

-- پیام فارسی payam_farsi84@yahoo.co.uk ، Jul 30, 2007

روز اول كه من اين كليپ رو ديدم تا چند روز خود خوري داشتم كه چرا اين رفتار وحشيانه در يه جايي از دنيا انجام ميشه و هيچكس حرفي نميزنه .
من اين دختر را اصلا نيمشناسم و جرمش هم نميدونستم چيه
فقط ميدونستم كه يك انسان نبايد اين طور وحشيانه كشته بشه
بعد كه نظر يكي از بازديد كننده هاي اين سايت رو ديدم فهميدم كه هنوز آدم هاي هستن كه مثل من با ديدن اين تصاوير چند روزي ناراحتي روحي بگيرن
تمام حس انتقام از اين مظلوم و ... در من هم ايجاد شده بود
فقط يه حس وجود داره كه به من تسكين ميده و اون حس اينه كه خدا اون بالا هست و مجازات اين قاتللين رو هم در دنيا وهم در آخرت ميده
فقط اين مشكلات رو يه نفر ميتونه حل كنه (اللهم عجل لوليك الفرج )

-- nasiri_hojjat@yahoo.com ، Aug 13, 2007

می خواستم بدانم قضییه ی فیلم 23دقیقه ای کشتن دعا صحت دارد

-- بدون نام ، Aug 20, 2007

من اصلا کاری به مذهب ندارم و به گناهی که این دختر انجام داده
اما گور پدر انکسی که این فجایع را ببیند و از این حیوانیت و درنده خویی حمایت کند
وای بر تومسلمان که هنوز معنی گناه وکیفر را هم نفهمیدی واز کشتن مردمدفاع میکنین
مطمئنم خودت ارزوی کثافتکاری داری وعقده ای شدی حالا عقده ات را به نام اجرای حکم الهی خالی میکنی
بدبخت خدا همه چیز را برای ارتقای رحمو مروت افرید وهدف رسالت همین رحم و شفقت بود خاک بر سر مسلمانی که پوسته را دیده ومغز را ندیده
خاکبر سر هرکه از این تعصبات جاهلی اعراب حمایت کند
چه مسلمان چه یزیدی
چه کافر

-- parvin _amani ، Sep 10, 2007

اينها هستن كه باعث مي شن دنيا به ما مسلمانها به چشم ترورسيم نگاه كنند...

-- كيان ، Sep 22, 2007

اعمال وحشيانه به هر شكل از نظر اسلام و هر دين الهي مذموم و نكوهش شده و حتي اگه انسان به هيچ ديني هم اعتقاد نداشته باشه يك چيز رو يك انسان حتما داره و اون فطرت عشق و مهربانيه و بايد بگم كه اونايي كه اين جنايتو مرتكب شدند اصلا اين فطرت در اونا وجود نداره پس انسان نيستند. الهم عجل لوليك الفرج

-- محمد ، Jan 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)