تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واکنش سازمان دگرباشان به مقاله سلامت نيوز در باب همجنسگرايی

مطلب زير در واکنش به مطلبی که از سايت سلامت نيوز در زمانه بازنشر شد دريافت شده است. ضمن نشر آن خوب است اشاره کنيم که متن زير هنوز روشن نکرده است که چه بخشهايی از متن بازنشر شده ممکن است توهين آميز تلقی شود بجز آنکه اصطلاح همجنس بازی به جای همجنسگرايی در آن متن به کار رفته است؛ اما همين نکته هم در واکنش زير نيامده است. زمانه صرفا برای نشان دادن حسن نيت خود اين واکنش را نشر می کند اما آن را فاقد اطلاعات مثبت يک نقد روشنگر می داند:


رادیو زمانه ی عزیز،

در بخش خارج از سیاست این سایت، 25 اسفند 85، مطلب ول انگاری از سایت سلامت نیوز بازچاپ شده که به احتمال بسیار زیاد به خاطر شرایط نامساعد کسب اطلاع در ایران، به آن شیوه به همجنسگرایی اشاره می کند. (البته سلامت نیوز و دیگر رسانه های ایران اطلاعات دست اول در زمینه ی تولید و مصرف صفحات الکترونیکی نشر در دست دارند که معمولاً نمونه ی اصلی اش از بازار غرب خریداری می شود و از همان راه ها می شود اطلاعات دست اول در مورد امور فرهنگی هم به دست آورد.)
از پاسخ زمانه به کامنت هایی که به اعتراض به این متن نوشته شده به نظر می آید نیت این رسانه در بازچاپ این مطلب تنها بازنمودن اهمیت مسأله ی همجنسگرایی و بازتاب یافتن آن در رسانه های داخلی ایران است.

با احترام به این نیت ضمنی، و با توجه به ابراز ضمنی زمانه در نبود قصد توهین به جامعه ی همجنسگرایان ایرانی، و با توجه به این نکته که همکاران ما (یا آن همکار خاص که به سلامت نیوز ایران سر زده) با انتخاب این مطلب در واقع اشاره به آن می کنند که از تنگ دستی امکان و آگاهی این رسانه برای بازنمودن شرایط روزمره ی همجنسگرایان ایرانی و در مرحله ی بعدی برای بازتاب گفتمان دگرباشی در جامعه ی ایرانی در رنج اند، توجه این رسانه را به وب لاگ های دگرباشان جنسی ایرانی که هر کدام بخشی از زندگینامه و ادبیات این جامعه را ثبت می کنند، به نشریه ی چراغ و به سازمان دگرباشان جنسی ایرانی و نیز به کتب و مقالات بیشمار که در دسترس برنامه سازان زمانه که امکان مطالعه به زبان های دیگر به جز فارسی را نیز دارا هستند و با وجود بودجه ای که در اختیار این رسانه هست امکان تقبل مخارج تألیف و ترجمه را نیز در اختیار دارند، جلب می کنم.

"پرونده سازی" از علائق سازمان دگرباشان جنسی ایرانی نیست اما هشدار به چنین روشی، یعنی آسانگیری و بی مسئولیتی در نشر مطالب توهین آمیز در ارتباط با همجنسگرایان و جامعه ی دگرباشی جنسی که مثلاً و قاعدتاً نباید از اصول اخلاق حرفه ای رسانه ی زمانه باشد، از مسئولیت های سازمان به شمار می آید. این نامه هم، با حفظ احترام اصولی، حکم همان هشدار و یادآوری را دارد به همکاری که به دلیلی هنوز نمی داند آن متن توهین آمیز و اگر نه همجنسگرا ستیز، در ردیف نشر همجنسگرا گز است. ( ادب حکم می کند وانمود کنیم که این ندانستن محدود به یک نفر است اما با ابعاد آن ول انگاری که کمانه می کند آشناییم.) و در ادامه ی همین یادآوری، مطلب شکسته ریخته ای که در سلامت نیوز به دلایل بسیار زیاد می تواند توجیه بشود و معنای بی بضاعتی سواد و به نعل و میخ زدن برای جلوگیری و تعطیلی سایت و نظایر آن داشته باشد، در صفحات زمانه معنای آن گونه از بی مسئولیتی و بی فکری را به خود می گیرد که در شرایط مناسب زمانه خطا است، بدون توجیه. پیشنهاد پیگیری این مسأله از طریق وکیل سازمان داده شد. از آنجا که بازچاپ این مطلب پیش از آن که هتک حرمت از جامعه ی همجنسگرا باشد، هتک حرمت از زمانه است، با وجود احترام و همدلی بسیار با زمانه، سازمان دلیلی نمی بیند امکانات حقوقی خود را که باید صرف کسب حقوق همجنسگرایان شود، صرف حفظ حرمت نام برنامه سازان این رسانه بکند، این نویسندگان که نام های قادر خود را به زمانه وام می دهند قادرند این مسئولیت را خود در عهده نگه دارند.

و بالاخره و با اینکه روشنگری بخش بزرگی از علت وجودی ایرکیو (سازمان دگرباشان جنسی ایرانی) و نشریه ی چراغ، ارگان این سازمان است، این سرمایه نیز باید به مصرف بدنه ی قانون گذاری و مجلس و ایران برسد و امیدواریم مسئولیت روشنگری رسانه ی زمانه را باز هم همان چند چهره ی برنامه سازان به عهده بگیرند تا ما با توضیح واضحات دچار عارضه ی بی احترامی به همکاران مطبوعاتی خود نباشیم.


به هر حال و به عنوان ابراز همکاری و پر کردن جالی خالی مطالبی در راستای دگرباشی جنسی که زمانه تمایل به چاپ و بازتاب آن نشان داده است، متن هایی را حتما و در همین زمینه برای سایت رادیو زمانه می فرستیم. برای رعایت انصاف مسئولیت کم کاری در این زمینه را نویسندگان چراغ و سازمان به عهده می گیرند.

با احترام کافی،

ساقی قهرمان
نشریه ی چراغ، ارگان سازمان دگرباشان جنسی ایران

آرشام پارسی

دبیر کل سازمان دگرباشان جنسی ایرانی

سه شنبه بیستم مارچ دو هزار و هفت

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بله چرا راديو زمانه مسائل دگرباشان و نظرات سازنده خانم ساقي قهرمان و شعرهاي خيلي خيلي زيباي او را منتشر نميكند و چرا تريبوني به آن اختصاص نميدهد؟ اينجا بخشي از نظرات و تجارب بسيار مفيد ايشان براي جوانان ايراني را ببينيد و عاجزانه و ملتمسانه خواهش ميكنم اينها را منعكس كنيد تا اين چهره هاي قهرمان ما در غبار فراموشي قرار نگيرند:
htpp://manwamohajerat.blogfa.com/post-79.aspx
نمونه هايي از بيانات و رهنمودهاي بسيار مفيد ايشان
-- محمد ، Mar 23, 2007 در ساعت 09:24 PM

به به بقول آذر بايجاني ها" گوزلريميز ايدين."-- چشم هايمان روشن-- كه اين رسانه استاندارد ها و ديوارش را چنان كوتاه كرده كه اقاي ارشام پارسي هم ازش بالا ميره. اين شخص بنا به نوشته هاي اقاي شاهرخ رئيسي متهم است به سو استفاده از دیگران آن هم از آسيب پذيرترين قشر اقليت ايراني. ما فكر مي كرديم كه بعد از افشا شدن سازمانهاي سياسي گذشته مردم درس ياد گرفته و كمي مسئولانه و اخلاقی رفتار خواهند کرد
http://aboutpglo.wordpress.de/
-- سهند ، Mar 24, 2007 در ساعت 09:24 PM

-- بدون نام ، Jul 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)