تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

در جشن روز جهانی زن در ایران، زنان با ضرب و شتم پذيرايی شدند

هنوز سه نفرشان آزاد نشده اند. شاید یکی ازدلایل دستگیری 33 زن، جلوگیری ازحضورشان در روزی بود که به نام روز جهانی زن می شناسند.

امروز آن روز رسید. خیلی ها آمده بودند؛ خیلی ازکسانی که اینترنتی یا ازطریق دوستانشان متوجه شده بودند باید برای بزرگداشت روزجهانی زن مقابل مجلس شورای اسلامی ایران تجمع کنند،آمده بودند اما به سرعت متفرق شدند.

امروز روز جهانی زن در خیلی از کشورهای همسایه ایران هم برگزار شد. زنان در آرامش در این مراسم شرکت کردند اما در ایران وقتی زنان جمع شدند تا خواسته هایشان را بگویند و درفضایی آرام این روز را جشن بگیرند،به جایی نرسیدند.

برنامه های هشتم مارس رادیو زمانه پر از برنامه های زنانه بود. در اینجا سه برنامه مخصوص روز زن وجود دارد.

تجمع روزجهانی زن در ایران با حضورصدها نفر از جمله زنان فعالی که نیمه شب از زندان اوین آزاد شدند و می خواستند پیام آور صلح باشند،به هم خورد با ضرب و شتم زنان. این برنامه را که شامل گفتگويی است با آسيه امينی و شهلا انتصاری از زنانی که پس از آزادی شدن از بازداشت در تجمع امروز در مقابل مجلس شرکت داشتند در اینجا گوش کنید.

زن اگر آتش نبودی خام می مانديم ما

در اینجا می توانید به برنامه ای گوش کنید که به چگونگی بزرگداشت روز زن در ازبکستان، ترکیه و ایران می پردازد. در اين برنامه گفتگويی می شنويد ميان ندا و معصومه و شهزاده سمرقندی با مطلوبه شاه علیوا گزارشگر بخش فارسی بی بی سی در ازبکستان. آنها می گويند که روز هشت مارس روز اهدای دسته گل به زنان است در جمهوریهای سابق شوروی.

اين برنامه با شعری از شاعر تاجيک ميرزا تورسونزاده پايان يافته است که می گويد: زن اگر آتش نبودی خام می مانديم ما.

گفت وگوی شهزاده با ژیلا نوری خبرنگار بخش افغانی صدای آمريکا را نيز با این موضوع که" یک زن معمولی درافغانستان چگونه این روز را جشن می گیرد؟" در اینجا قابل شنیدن است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)