تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ستاره‌دارها

حسن زارع‌زاده اردشیر

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

روز گذشته ۱۷ دانشجوی ستاره دار، بیانیه ای در پاسخ و اعتراض به سخنان اخیر وزیر علوم منتشر کرده و در آن اظهارات اخیر محمدمهدي زاهدي در مورد دانشجویان محروم از تحصیل یا همان سه ستاره ها را مورد انتقاد قرار دادند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که روز جمعه، خبرگزاری فارس به نقل از وزیر علوم نوشت: «ستاره‌دار شدن برخي دانشجويان، ناشي از قانون و مقرراتي است كه از زمان دولت آقاي خاتمي بوده و هر سال اجرا مي‌شده». فارس همچنین به نقل از وزیر علوم نوشت: «متأسفانه افراد رد صلاحيت شده را كه اصلاً مرجع آن وزارت علوم نيست. به عنوان سه ستار‌ه‌دار مطرح كرده‌اند که در پرونده خود سه سال زندان، شلاق، تجاوز به ناموس مردم را داشته‌اند».

با این حال تنها به فاصله سه روز، وزیر علوم سخنانش را تکذیب کرد اما در موضعگیری تازه خود گفت: «وزارت علوم درباره رد صلاحيت دانشجویان نقشي نداشته و مراجع ذيصلاح طبق مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي صلاحيتشان را رد كرده‌اند». در واقع اشاره وزیر علوم به قانونی است که از سالها قبل از او وجود داشته.

مهدی امینی زاده عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و یکی از دانشجویان محروم از تحصیل که موضوع دانشجویان سه ستاره را پیگیری می کند در گفتگو با رادیو زمانه به این موضوع اشاره می کند که از زمان انقلاب فرهنگی بخش زیادی از اساتید و دانشجویان پاکسازی شدند. در زمان آقای خاتمی نیز بحث تعهد از دانشجویان مبنی بر عدم فعالیت سیاسی مطرح بود که اعتراض دانشجویان را به دنبال داشت.

امینی زاده با اشاره به سخنان وزیر علوم می گوید که این افتخاری در کارنامه جمهوری اسلامی نیست که آقای زاهدی می‌خواهند آن را تکرار کنند.

با وجود اینکه وزیر علوم بی احترامی و افترا به دانشجویان را رد کرده اما دانشجویان ستاره دار معتقدند دراصل قضیه که موجب شده آنها از ادامه تحصیل محروم شوند تغییری ایجاد نمی شود. ۱۷ دانشجوی ستاره دار حتی در بیانیه خود سخنان وزیر علوم را به چالش کشیده اند و از او خواسته اند دلیلی بر ادعاهای خود بیاورد.

مهدی امینی زاده می گوید دانشجویانی که سه ستاره شده اند، فعالیت های سیاسی فرهنگی داشتند و تنها به خاطر گزینش عقیدتی از تحصیل محروم هستند.

اما اظهارات وزیر علوم علاوه بر واکنش شدید دانشجویان ستاره دار، با واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس نیز مواجه شد. از طرف دیگرهم محمد علی دادخواه، وکیل دانشجویان، اظهارات اخير وزير علوم را به دور از شان و مقام سياسي وي دانسته و گفت: «به استناد اصول قانون اساسي درباره اين دانشجويان به ديوان عدالت اداري شكايت كرديم كه اين ديوان در پاره‌اي موارد شكايت را پذيرفت و در برخي زمينه‌ها حتي دستور ثبت‌نام دانشجويان را صادر كرد».

با این حال هنوز موضوع دانشجویان معروف به سه ستاره در زمره یکی از مباحث اصلی جامعه دانشجویی و وزارت علوم قرار دارد. آنها با انتشار بیانیه خودشان نشان می دهند که همچنان بلاتکلیف هستند.

مهدی امینی زاده می گوید مشکل ۱۷ دانشجوی ستاره دار همچنان پابرجاست و حتی تعدادی نیز هستند که تهدید شده اند اگر مسئله را به مطبوعات و افکار عمومی بکشند ممکن است با مشکلات دیگری مواجه شوند. به گفته وی دو مورد حکم بازگشت به تحصیل دو دانشجو از طرف دیوان عدالت نیز مورد پذیرش وزارت علوم قرار نگرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)