تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

زيدآبادی: در برابر تباه کردن شخصيت ام مقاومت می کنم

دو تن از دوستاني كه اخيرا پايشان از زندان 209 به بيرون باز شده است، از قول بازجوهايشان براي من پيغام آوردند كه به فلاني – نگارنده اين سطور – بگوييد كه "تنش مي‌خارد، پرونده‌اي برايش درست كرده‌ايم كه رويش يك وجب روغن است و به زودي با او برخورد خواهيم كرد." نمي‌دانم كه اين، يك تهديد به منظور ارعاب است يا اينكه واقعا نقشه‌اي برايم دارند.

هر چه باشد، بچه‌هاي من از هنگامي كه با كنجكاوي كودكانه خود، از موضوع بو برده‌اند، خاطرات تلخ سال‌هاي 1379 و 1382 براي آنها زنده شده و دل كوچكشان لرزيده است.

پارساي كوچك ما از به ياد آوردن آن سال‌ها هراسان مي‌شود. مادرش به ياد مي‌آورد كه بار دومي كه مرا به زندان بردند، آهسته به پيش دوستش آذين خزيد و در گوش او گفت: "امروز باباي مرا دستبند زدند، بردند زندان." مادرش مي‌گويد پسرك از شدت اضطراب، آن شب هشت بار رختخوابش را خيس كرد. مي‌دانم كه مانند هميشه خواهند گفت؛ اين نوع نوشتن، بازي با عواطف است. هر كس خربزه مي‌خورد بايد پاي لرزش هم بنشيند!

مي‌پرسم اما، ما كدام خربزه را خورده‌ايم كه بايد چنين لرزي را تحمل كنيم؟ ما مردماني اهل قلم و سخن‌ايم، و بيش از اين را نه نياز داريم و نه علاقه و نه شايد توان. ولي ما را در زندان‌هاي مخوف امنيتي با چنان وضعي نگه داشتند كه گويي چريك‌هاي مسلح خطرناكي را با انباري از مهمات به دام انداخته‌اند!

در اين يكي دو سال اخير بارها گفته‌ام كه من با اين قوم، سر ستيز و درگيري ندارم و حتي ديگر در پي اصلاح كارشان هم نيستم. آنان را به خدا واگذاشته‌ام تا بر مبناي قانوني كه براي هستي و طبيعت و جامعه و انسان نهاده، سرنوشت آنان را رقم بزند.

از همين روست كه طي اين سال‌ها به همه محروميت‌هاي اجتماعي كه بر من رواداشته‌اند، تن داده‌ام و نسبت به مالي كه بردند و پس ندادند، اعتراض علني نكردم و در مقابل سردواندم براي پس گرفتن يا تجديد گذرنامه‌اي كه صدها ساعت وقت مرا گرفت و به جايي نرسيد، سر و صدايي نكردم.

تنها كار من اينك شده است نويسندگي براي دو سايت مسدود شده، كه در يكي از موضعي حرفه‌اي و بي‌طرفانه مسائل منطقه را تحليل كارشناسي مي‌كنم و در ديگري - همين سايت روز - تك مضراب‌هايي در اعتراض به نقض حقوق شهروندان ايراني و يا هشدار نسبت به پيامدهاي فاجعه بار برخي سياست‌ها مي‌نوازم.

گويا اما همين مقدار را نيز برنمي‌تابند و در پي آزارم هستند.

آنها ظاهرا چنين مي‌پندارند كه چون آمريكا و اسراييل براي پيشبرد سياست‌هاي خود مرتكب جنايت مي‌شوند، پس كسي نبايد نسبت به نقض حقوق شهروندان ايراني حساس باشد!

آنها همچنين بر اين گمانند كه چون با آمريكا درگيرند، پس اگر آمريكا اعلام كرد كه زغال سياه است، ضرورتا همه بايد تاكيد كنند كه زغال سفيد است و گرنه همسوي دشمن‌اند!

چنين پندار و گماني، بي‌ترديد باطل است. در هر كجاي اين زمين هر فاجعه‌اي به هر ميزان از وسعت كه رخ دهد، مجوزي براي نقض حقوق هر فردي در نقطه‌اي ديگر از جهان محسوب نمي‌شود.

در عين حال، دنياي امروز سياه و سفيد نيست كه بتوان گفت سياست‌هاي يك كشور هميشه و در همه جا زيانبار و از ديگري هميشه و همه جا مفيد است. دنياي امروز سرشتي بس پيچيده و درهم تنيده دارد و فقط مورد به مورد مي‌توان در باره سياست كشورها به داوري نشست.

بنابراين، اگر از من مي‌خواهند كه در برابر نقض حقوق شهروندان ايراني ساكت باشم و يا تسليم نگاه مطلق انگارانه و سياه و سفيد آنها نسبت به سياست بين‌الملل شوم، خواستي بيهوده دارند كه هرگز اجابت نخواهد شد.

هر انساني براي خود مرامي دارد كه بدون پايبندي بدان، انسان نخواهد بود و مرامي كه من در مكتب علي و حسين آموخته‌ام، دفاع از حقوق انسان‌هاي جامعه خود و سپس جوامع ديگر، و اعتراض به نقض حقوق آنان از سوي هر گروه و دسته و دولتي است، هر چند كه تاثير عملي نداشته باشد.

نمي‌گويم كه در دفاع از حقوق ديگران بي‌باك و فعال بوده و هستم، اما در اين مورد براي خود اصولي دارم كه آنها را زير پا نخواهم گذاشت.

افزون بر اين، آقايان به صرف اينكه زمام حكومتي را به دست گرفته‌اند، حق ندارند روايت منجمد و تنگ نظرانه‌اي از مذهب و تاريخ و فلسفه و سياست و اقتصاد و روابط بين‌الملل را به همه ايراني‌ها تحميل كنند و از آنها بخواهند كه طوطي‌وار آن را تكرار كنند. كشور ما كره شمالي نيست، اينجا ايران زمين است. درست است كه سابقه‌ استبداد در آن طولاني است، اما هرگز توتاليتر نبوده و نخواهد بود.

به ياد دارم روزي را در سال 1379 كه به بازجويم گفتم: پس از همه اين حرف‌ها از من چه مي‌خواهي؟ گل از گلش شكفت و گفت: تازه رسيديم سر اصل مطلب، پس تو مي‌خواهي بداني كه چه بگويي و از اينجا خلاص شوي؟ گفتم: حالا بحث خلاص را رها كن و بگو چه مي‌خواهي؟ گفت: مي‌خواهيم كه نادم شوي! گفتم: بسيار خوب، حالا مطلب روشن شد، اما اين غير ممكن است!

گفتم كتاب مردي براي تمام فصول را خوانده‌اي؟ با اندكي مكث گفت كه خوانده است، اما از مكثش دانستم كه نخوانده، ولي فكر مي‌كند كه اگر بگويد كتابي را نخوانده، برايش ضعف تلقي مي‌شود.

گفتم: "اگر خوانده‌اي، پس مي‌تواني مرا نيز مانند توماس مور فرض كني، من به سبك خاص خويش، آدمي عارف مسلكم. در زندگي اجتماعي دايره‌اي براي انعطاف قائلم و دايره‌اي براي مقاومت. هر كس از دايره نخست با من برخورد كند، مرا راحت و منعطف و بذله‌گو و شوخ طبع خواهد يافت، اما آنكه بخواهد از دايره دوم بر من وارد شود و شخصيت انساني‌ام را تباه كند، مرا سخت و عبوس و جدي و انعطاف ناپذير خواهد ديد، حتي اگر گردنم مانند توماس مور به زير گيوتين رود، نادم نخواهم شد، مي‌تواني بيازمايي!"

برگرفته از روز آنلاين

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دمت خیلی گرم آقای زیدآبادی!
در جنبش روزنامه نگاری مدرن ایران بعد از دوم خرداد احمد زیدآبادی یکی از شمایل هاست. راستی از زیدآباد سیرجان چه خبر؟
-- محمد ، Oct 20, 2006 در ساعت 11:31 PM

vaghan tashof angize k bebini in moda'yane eslame hokomati chegoone ba sharvandane khodeshoon raftar mikonan..in vaghan sharm.avare..agge mazhab inne..man azash motaneferam
-- Mehran Atashi ، Oct 20, 2006 در ساعت 11:31 PM

خوب عزیزم شما خودتان فکر می کنید که نویسنده و روشنفکر هستید. بعد هم چه کسی گفته روشنفکر موجود بی خطر یا کم خطری است نسبت به دزد و جانی؟ دزد و جانی با یک نفر، فوقش با یک خانواده سروکار دارد. روشنفکر وطنفروش یک ملت را آن هم آن ملت را در تمام تاریخ به نابودی می کشاند. مثل روشنفکرهایی که حمله به عراق را برای افکار عمومی توجیه کردند. حالا البته خون آن 600 و خورده ای هزار کشته عراقی هم به گردنشان سنگینی می کند. شما بهتر از من می دانید که جایی مثل سایت روز برای عملیات دمونایز کردن ایران ساخته شده وگرنه خدا وکیلی دموکرات بودن یا نبودن ایران چه ربطی به هلند دارد! چندی پیش دیوید بلانکت بدون هیچ تاسف یا پوشیدگی اعتراف کرد که حمله به ایستگاه الجزیره در بغداد را او به بلر پیشنهاد داده بود. هیچ هم زیر بار حرف مصاحبه کننده که می گفت الجزیره هدف غیرنظامی بوده نرفت. می گفت چون داشت عملیات پروپاگاندا را به نفع دشمن برنده می شد پس یک هدف نظامی مشروع بود و استناد کرد به ماجرای Lord Haw-Haw که بیان کردنش برای شما چون مطلع هستید لزومی ندارد. رادیو زمانه هم در زمان فعلی دست کمی از داریو برلین در جنگ دوم ندارد. شما هم پروپاگاندیست دشمن هستید. حالا ممکن است که زمین را به آسمان ببافی که کدام دشمن و کدام پروپاگاندا. آن حرف دیگری است چون ممکن است بگویید کدام وطن کدام کشک؟! راستش من اصلاً یک آدم به تمام معنی سکولار هستم هیچ خط و ربطی هم به آخوند و جمهوری اسلامی ندارم. از دار و دسته احمدی نژاد هم حالم به هم می خورد. اما با قواعد دنیای آزاد هم باز شما پروپاگاندیست دشمن هستی و خوب با چنین آدمی هیچ جا حتی همان آمریکا و اروپای متمدن و لیبرال تعارف نمی کنند.
-- فرهاد ، Oct 20, 2006 در ساعت 11:31 PM

متاسفانه روز برو فضاي اطلاع رساني در اين كشور داره محدودتر مي شه....فضاي بسته رسانه اي يعني خيلي كارا!
در اين فضا قلم بدستان يا بايد ننويسند يا اگر مي نويسند بايد به دلخواه حاكمان بنويسند.
-- بهروز شجاعي-http://shojaei.net ، Oct 21, 2006 در ساعت 11:31 PM

دوست عزیز، آقای زیدآبادی،
در عجبم از مسخ روح یک ملت که میلیارد ها بار بر ظلمی ادعایی در کربلا بر آدمی خوب یا بد رفته می گرید و چشمانش کور است که اهل بیت امام حسین های حی و حاضر را در تهران و ایران و چچن و کره شمالی و رواندا و عراق و لبنان و فلسطین و اسراییل(در هنگام انفجار بمب های انتحاری برعلیه کودکان بی دفاع اسراییلی) ببیند!!!
من بر این اوضاع خون می گریم. چه کنیم دوست من؟
-- بدون نام ، Oct 22, 2006 در ساعت 11:31 PM

khodavand yaretan bashad ke haghgighatan garma va roshani mibakhshid
-- ehsan_molana@yahoo.com ، Oct 27, 2006 در ساعت 11:31 PM

-- بدون نام ، Jun 25, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)