تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

درخواست تشکيل کميته حقيقت‌ياب برای يک زندانی سياسی

جمعی ازفعالان سیاسی، فرهنگی، دانشجویی و مطبوعاتی ایران خواستار تشکیل فوری هیات حقیقت یاب برای کشف علت مرگ مشکوک اکبر محمدی شدند.
آنها با یادآوری مرگ زهرا کاظمی روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی-کانادایی در اوین، تاکید کرده اند مرگ مشکوک اكبر محمدي در زندان اوین این پرسش را در افکار عمومی ایجاد کرده که چرا زندان های ایران به مکان ناامنی تبدیل شده است و چرا مسئولان قوه قضائيه نمی توانند به وظایف قانونی خود، یعنی مسئوليت حفظ سلامت و امنیت جانی زندانيان- به ویژه زندانیان سیاسی، دانشجویی و روزنامه نگاران- عمل کنند..

امضا کنندگان این بیانیه که از گروه های مختلف اصلاح طلب هستند خواسته‌اند مقام های قوه قضائیه به پرسش‌های افکارعمومی درباره وضعیت نابسامان زندان‌ها و بازداشتگاه و شرایط نامناسب زندانیان پاسخ بدهند.

آنها ضمن هشدار نسبت به نقض حقوق بشردر زندان های ایران خواسته اند هرچه زودتر یک هیات

حقیقت یاب مستقل برای کشف و اعلام واقعیات مربوط به مرگ مشکوک اکبر محمدی تشکیل شود تا از تکرار چنین رویدادهایی پیشگیری شود..

هاشم آقاجري ، عمادالدين باقي، احمد بورقانی ، حبيب الله پيمان، سيدمصطفى تاج زاده، سعيد حجاريان،هادي خانيكي، عبدالله رمضان‌زاده، عبدالفتاح سلطاني ، اعظم طالقانى، محمد عطريانفر ، محمد قوچاني، محسن كديور، جميله كديور، الهه كولائي، رجبعلي مزروعي، احمد منتظرى،ابراهيم يزدى وحسن يوسفى اشكوري از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.
این بیانیه پس ازآن منتشر شد که اکبر محمدی از بازداشت‌شدگان ماجرای اعتراض‌‌های دانشجویی 18 تیر 78 در تهران بعد از یک اعتصاب غذای طولانی در زندان اوین جان داد.

او پس از بازداشت در جریان حوادث موسوم به کوی دانشگاه تهران در سال 78 بنا به رای دادگاه ابتدا به اعدام محکوم شد سپس با دستور آیت الله خامنه ای میزان محکومیتش به 15 سال کاهش پیدا کرد و هنگام مرگ در حال سپری کردن مدت محکومیتش بود.

او پس از آنکه مدتی به صورت مرخصی نامحدود، خارج از زندان به سر می برد اواخر تیرماه به صورت ناگهانی به زندان بازگردانده شد و طبق گفته‌های وکيل و خانواده اش در اعتراض به بازگردانده شدنش به زندان دست به اعتصاب غذا زد و سرانجام يکشنبه شب گذشته در زندان اوين تهران جان خود را از دست داد.

مديرکل زندان های استان تهران با اعلام خبر فوت اکبر محمدی به خبرنگاران گفت او در بهداری زندان اوين بستری و وضعيت جسمانی اش خوب بود اما به درخواست خود و تشخيص پزشک بهداری از بهداری ترخيص و به بند زندان منتقل شده بود.

به گفته سهراب سلیمانی، در بند زندان، وضعيت جسمی اکبر محمدی با مشکل مواجه شده و او در مسيرانتقال به بهداری فوت کرده است.

جمال کریمی‌راد سخنگوی قوه قضاییه نیز یک روز پس از مرگ اکبر محمدی تایید کرد که او از سوم مرداد ماه در اعتصاب غذا به سر می برده است. او گفت وضع آقای اکبری تا عصر يکشنبه مساعد بود اما در مورد وخامت ناگهانی شرايط زندانی و مرگ وی توضيحی نداد و در عین حال اعلام دلایل فوت او را به زمان دریافت گزارش پزشکی قانونی موکول کرد.

خلیل بهرامیان وکیل اکبر محمدی به خبرنگاران گفته است پس از اطلاع از اعتصاب غذای اکبر محمدی به منظور منصرف کردن او به زندان مراجعه کرده اما اجازه ملاقات با موکلش را نیافته است.

جنازه اکبر محمدی با حضور پدر و مادرش شبانه به روستای زادگاهش در حوالی شهر آمل منتقل و به خاک سپرده شد.

پیش از آن برخی رسانه‌ها از بازداشت پدر و مادر اکبر محمدی خبر دادند و مدعی شدند آنها در بازگشت از ترکیه در فرودگاه توسط پلیس ایران بازداشت شده اند اما سخنگوی قوه قضاییه این خبر را کذب محض خواند و اعلام کرد به منوچهر محمدی برادر اکبر محمدی نیز که به جرمی مشابه، در زندان به سر می برد برای شرکت در مراسم درگذشت او سه روز مرخصی داده شده است.

مرگ اين فعال دانشجويی در زندان واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. اکبر گنجی روزنامه نگار ناراضی ايرانی، با نوشتن نامه ای به شخصيت های مهم بين المللی از آنها خواسته برای روشن شدن حقايق درباره مرگ اکبر محمدی از هيچ تلاشی خود داری نکنند.

گروه های مختلف طرفدار حقوق بشر و سازمان های سياسی اصلاح طلب در ايران مقامات جمهوری اسلامی را به طور مستقيم و يا غير مستقيم مسئول مرگ اکبر محمدی معرفی کرده اند.

بیانیه‌ای 340 نفر از فعالان سیاسی، فرهنگی، دانشجویی و مطبوعاتی ایران در واکنش به مرگ اکبر محمدی دانشجوی زندانی در زندان اوین تهران منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)