تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«در یورویژین عِرق ملی، رأی می‏دهد»

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

دو روز است که مسابقات نیمه‌نهایی یورویژین شروع شده است و تا امروز گزارش‌هایی از این مسابقات داشتیم. در همین رابطه با بهزاد بلور، مجری برنامه «کوک» در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی که در محل است، گفت و گو کرده‌ام.

دیروز هم با او گفت و گوی کوتاهی داشتیم. اما امروز مفصل‌تر گفت و گو کردم و از او پرسیدم که از نتایج پایان روز دوم بگوید.

Download it Here!

تفاوت‏های خیلی زیادی که این چند روز دارد و خیلی غیرمترقبه است، این است که این یورویژن دائماً نوسان دارد و خیلی عجیب است. مثلاً خبرنگارهایی که یورویژن را دنبال می‏کنند و خواننده‏ها را دیده‏اند، به تخته‏ی رأی که نگاه کرده بودند، ایسلند را در صدر جدول گذاشته بودند و بوسنی هرزه‏گوین را در رده‏ی دوم و هیچ اسمی از نروژ یا آذربایجان که معمولاً مردم به آن‏ها توجه دارند، نبود.

تا رده‏ی هجدهم حتا اسمی از بریتانیا هم نبود. چیز بسیار عجیبی است. البته این رأی خبرنگارها است، رأی‏ای که آن‌قدر تأثیر داشته باشد، نیست. در اولین شب نیمه‏نهایی هم متوجه شدم، ویدئوهایی که ساخته‏اند با نمایشی که روی صحنه اجرا می‏کنند، خیلی متفاوت است و نمایش روی صحنه تا حد زیادی تأثیر دارد.

مثلاً، ویدئوی کشور مونتنیگرو که خواننده‏ی آن یک زن است، واقعاً جالب بود، تکه‏های رقص دارد، ماشین می‏آید و می‏رود، همین‏طور لباس عوض می‏کنند، خیلی جذاب است. اما روی صحنه فقط خود خواننده با یک پسر می‏رقصد. خود این خیلی در رأی تأثیر دارد. به همین دلیل در نیمه‏نهایی اوت شد و وارد مرحله‏ی نهایی نخواهد شد. اگر اجرای روی صحنه خیلی با ویدئو تفاوت داشته باشد و سطح آن پایین‏تر باشد، ممکن است آن کشور با شکست روبه‌رو شود.


بهزاد بلور، مجری برنامه «کوک» در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی

ابراز نظر طرفداران خواننده‏ها چگونه‏ بود؟ آن‏ها به چه شیوه‏ای نظرشان را ارائه می‏کردند؟

طرف‏دارها روی سایت‏های مختلف رأی می‏دهند. سایت‏هایی هست که به صورت غیررسمی، به خواننده‏ی محبوب‏شان رأی بدهند. در مورد رأی‏ها باید چند مسأله را در نظر گرفت؛ یکی این‌که خیلی از خبرنگارهایی که این‏جا هستند، سلیقه‏ی خود را دارند و خیلی از آن‏ها از کشورهای مجاور هستند. مثلاً، ممکن است در بین چند صد خبرنگاری که پشت کامپیوترهای‏شان نشسته‏اند، بیشتر از محدوده‏ی اروپای شمالی باشند و بیشتر به آ‏ن‏ها رأی بدهند.

بعضی از کشورها هم مهاجران زیادی در اروپا دارند. بنابراین، خبرنگارهایی که از آن نژاد و اصلیت هستند، شاید در یوروژین بیشتر باشند. همه‏ی این‏ها تأثیر دارد. هم‏چنین عِرق ملی این‏جا بیشتر رأی می‏دهد تا سلیقه و این‌که کدام آهنگ باید واقعاً برنده شود.

از اعضای هیأت ژوری هستند، کسانی که ما بشناسیم؟

هیأت ژوری که ما خبرنگاران را اصلاً راه نمی‏دهد. ما باید همین اطراف بچرخیم. اما پنجاه درصد رأی‏ها از هیأت ژوری است.

برنامه، فردا شب (۲۴ اردیبهشت) به وقت ایران، چه ساعتی پخش می‏شود؟

ساعت یازده و نیم شب به وقت ایران، مسابقه شروع می‏شود و تا ساعت یک و نیم ‏شب هم ادامه دارد. به وقت اروپای مرکزی ساعت نه شب خواهد بود که هشت شب به وقت بریتانیا است. آرش و آیسل با شماره‏ی دوازده به روی صحنه می‏آیند. با توجه به این‌که تعداد شرکت کنندگان هیجده نفر است، حدوداً، بعد از چهل و پنج دقیقه آن‏ها روی صحنه می‏آیند.


اجرای نماینده بوسنی‌هرزه‌گوین / عکس‌ها: etoday

به نظر تو، طرف‏داران این دو خواننده با‌ید چکار کنند؟

این برنامه در کشورهایی که در یورویژن شرکت دارند، به طور زنده پخش می‏شود. روی صحنه شماره تلفنی را اعلام می‏کنند که دو رقم آخر آن، شماره‏ی خواننده است که در مورد آرش و آیسل، ۱۲ خواهد بود. در این کشورها می‏توان از طریق تماس با شماره‏های اعلام شده در هر کشور، رأی خود را داد.

فکر نمی‏کنم روی اینترنت یا از طریق دیگری، بتوان رأی داد. چون می‏خواهند از تقلب جلوگیری کنند. البته ممکن است تقلب هم بشود.

پس طرف‏داران آرش و آیسل در داخل ایران باید به تلویزیون‏های این کشورها…

خیر، کسانی که داخل ایران هستند، نمی‏توانند رأی بدهند. فقط از کشورهایی که نماینده‏اش در این مسابقات شرکت دارد، می‏توان تماس گرفت و رأی داد. مگر این‌که راه‏های تقلب پیدا شود!

آن‏‏طور که من متوجه شدم، شهروندانی که داخل ایران هستند، نمی‏توانند به آرش و آیسل رأی بدهند. درست است؟

قاعدتاً نمی‏توانند. فقط کسانی که ساکن کشورهایی هستند که در این مسابقات شرکت می‏کنند، می‏توانند رأی بدهند. البته تحقیق بیشتری خواهم کرد که آیا از طریق وب‌سایت امکان دارد یا خیر.


اجرای آرش و آیسل

کمی از تلویزیون یورویژن برایمان بگو. از چه کانالی می‏توان این برنامه را دریافت کرد؟ از داخل ایران چگونه باید یوروژین را دنبال کنند؟

یورویژن (Eurovision) اسم دوم «اتحادیه‏ی خبرگزاری رسانه‏های اروپا» (EDU) است. تا آن‏جایی که می‏دانم ایران و خیلی کشورهای غیر اروپایی دیگر هم عضو آن هستند. مثل خبرگزاری رویترز است که یورویژن نام گرفته و در اینترنت هم به همین نام هست.

این خبرگزاری پنجاه و چهار سال پیش مسابقات یورویژن را ابداع کرد که یک زورآزمایی زنده برای پخش زنده باشد. در اولین مسابقه‏ای که برگزار شد، هفت کشور شرکت کردند و در ابتدا، بیشتر یک مسابقه‏ی تلویزیونی بود. ولی به‏تدریج تبدیل به المپیک آواز شد و حتا کشورهای دیگر هم که جزو اروپا نیستند، در صورتی که عضو یورویژن باشند، می‏توانند به آن ملحق شوند.

اسم یورویژن همیشه مقداری غلط‏‏انداز بوده و همه فکر می‏‏کردند، اسم مسابقات یورویژن است. در حالی که اسم خبرگزاری‏ای است که این مسابقات به آن تعلق دارد. جمعه شب هم ساعت ده به وقت ایران، برنامه‏ای در تلویزیون بی‏بی‏سی در مورد یورویژن داریم.


اجرای جید ( Jade Ewen)، نماینده بریتانیا

بهترین اجرا کدام بوده است؟

همین آذربایجان. هم به خاطر حضور آرش و هم این‌که آهنگ آن هم خیلی آدم را می‏گیرد. بعد هم نروژ، به خاطر این‌که در حین این‌که حس یک آهنگ محلی را دارد، خیلی هم مدرن است و خواننده‏ی آن با اعتماد به نفس زیادی آن را اجرا می‏کند. غیر از آن، آهنگ اسلوینیا است که با ویلون اجرا شده و ملودی خیلی قشنگی دارد.

از بریتانیا هم به نظر من، اجرای جِید خیلی زیباست. برای این‌که دختری ناشناس از میان مردم انتخاب شد و توانست وارد یورویژن شود که نکته‏ی جالبی است. اجرای اوکراین هم واقعاً چشم‏گیر است. امیدوارم مثل المپیک هفت، هشت نفر برنده شوند؛ یکی به خاطر اجرا، دیگری به خاطر شعر، ملودی و… حداقل پنج، شش نفر جایزه بگیرند. ولی قرار است یک نفر جایزه بگیرد.

تو می‏خواهی به چه کسی رأی بدهی؟

من، به عنوان خبرنگار، نمی‏توانم بگویم. اما باز هم می‏گویم که امیدوارم آرش و آیسل به رتبه‏ی بالایی برسند.

پخش زنده برنامه‌های ویژه یورویژین را از داخل ایران می‌توانید روز جمعه از بی‌بی‌سی فارسی ساعت ۱۰ شب به وقت ایران تماشا کنید.

برنامه کوک در بی‌بی‌سی

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
آرش، نماینده آذربایجان در یورو ویژن
خواننده عرب‌تبار، نماینده اسرائیل در یورو ویژین
گرجستان: «ما پوتین را نمی‌خواهیم»
اسکار می‌خواند- الکس می‌رقصد
بلیت‌های جعلی در مسابقات یوروویژن
محبوبیت آرش و آیسل در روسیه
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دخالت دادن«عرق ملي»در داوري بخصوص در زمينه داوري امور فرهنگي ،نشانه بي فرهنگي مطلق است. وچقدر زشت است که آن را توصيه هم بکنيم.

-- بدون نام ، May 13, 2009

آرش آنقدر هم خواننده قوئی نیست که بخواهیم در هر صورت بهش رای بدیم. ما هم که قبلا "عرق ملی" را به شما نشان دادیم! شما دیگه چرا؟!؟!

-- بدون نام ، May 14, 2009

حضور تیمی از اسرائیل در این مسابقات این فکر را به ذهن می آورد که آیا اهالی غزه هم می توانند تیم به یوروویژن بفرستند؟ و اگر نمی توانند می توان این طور نتیجه گرفت که ظاهراً مرز بین اروپا و آسیا، مرز بین جهان سوم و جهان اول و کلاً مرز بین نژاد برتر و پست تر ظاهراً دیوار حائل است یا همان مرز اسرائیل با دنیای شرق. با این حساب یوروویژن بسیار پدیده نژاد پرستانه ای است، چرا که این اروپا دیگر اروپای جغرافیایی نیست.

-- میم ، May 14, 2009

با سلام
چند سالی رقابتِ گروه های مختلف را در «Eurovision» به تماشا نشستم.... نمیدانم چرا هر چقدر تلاش می کنم ،نمی توانم این ! Eurovision را به عنوان یک حرکت هنری نگریسته و جدی بگیرم بیشتر برایم جنبهِ خیمه شب بازی و شو دارد ....(همسایه ها هم که حسابی هوای هم را دارند و مثل نقل و نبات! امتیاز به هم می دهند !تنها چیزی که مطرح نیست اصالت داوری است)اصلا گاهی نخ های عروسکها پیداست درست مثل دم خروس.....با این حال تماشایی است و گاهی مفرح!
شاد باشید . باران از آلمان

-- baran ، May 14, 2009

(میم May 14,2009 ) ساز تان را بزنید ! اینجا صحبت موسیقیست .چرا هر چیزی را سیاسی می بینید؟

-- نون مثل نیلبک ، May 14, 2009

بر خلاف متن به نظر من دو کشور بریتانیا و ترکیه شانس بالایی را در کسب موقعیت اول دارند

-- فرید ، May 16, 2009

اطلاعاتی که نویسنده بی بی سی در اینجا ارائه کرده به کار زمانه می خورد:
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2007/05/070510_oh_eurovision_semifinal.shtml

-- آشنا ، May 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)