تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۱۱ نفر در زاهدان اعدام شدند

دادگستری استان سيستان و بلوچستان اعلام کرد امروز صبح ۱۱ نفر در محوطه زندان زاهدان اعدام شدند. اين افراد به اتهام «افساد فی‌الارض و محاربه با خدا و رسول و مقابله با نظام» اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، دادگستری سيستان و بلوچستان نوشته است که اين افراد از «وابستگان» و «هواداران» به گروه جندالله بودند و حکم آن‌ها پس از تائيد مراجع عالی قضايی کشور به اجرا در آمد.


بر اساس اين اطلاعيه اعدام‌شدگان در عمليات‌های سال‌های گذشته، کشتن افراد، بمب‌گذاری، وارد کردن اسلحه، سرقت مسلحانه و آدم‌ربايی مسلحانه دست داشته‌اند.

در اين اطلاعيه آمده است: «دستگاه قضايی استان در اجرای دقيق و سريع احکام و حدود الهی بر محاربان و مفسدان لحظه‌ای درنگ نکرده و قاطعانه احکام اسلام را اجرا می‌کند.»

برخی سايت‌ها و وبلاگ‌های مربوط به سيستان و بلوچستان نوشته‌اند اين افراد در «زير شکنجه» مجبور به اعتراف شده‌اند و دادگاه‌های آن‌ها «بدون حضور وکيل و رسانه‌ها» برگزار شده است

ابراهيم حميدی، رئيس کل دادگستری سيستان و بلوچستان در اين رابطه گفت که اين افراد « طبق موازين شرعی و قانونی و انجام تشريفات دادرسی عادلانه در جلسه علنی دادگاه محاکمه شدند.»

اين اعدام‌ها زمانی صورت می‌گيرد که تنها پنج روز از واقعه تروريستی در چابهار می‌گذرد.

روز ۲۴ آذرماه ۱۳۸۹ در يک عمليات تروريستی انتحاری در ميدان فرمانداری چابهار ۳۹ نفر کشته‌ و ۸۶ نفر زخمی شدند.

گروه جندالله، که يک گروه مسلح سنی مذهب بلوچ است، طی اطلاعيه‌ای مسئوليت اين عمليات تروريستی را به عهده گرفت.

در پی اين اقدام، وزارت اطلاعات و امنيت ايران اعلام کرد که ۹ نفر را در رابطه با عمليات تروريستی دستگير کرده است.

مقامات ايران «دشمنان» و سازمان‌های اطلاعاتی انگليس و آمريکا را پشتيبانان اصلی اين عمليات تروريستی دانستند اما هم آمريکا و هم انگليس ضمن محکوم ساختن اين اقدامات اين ادعا را رد کردند.

همچنين در اين چند روز برخی مقامات ايران کشور پاکستان را مورد حمله قرار دادند و گفتند که اين کشور با عدم بازرسی پيگيرانه مرزهای خود موجب ورود نيروهای تروريستی به ايران می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، در پيامی به‌مناسبت واقعه تروريستی چابهار، بمب‌گذاران اين حادثه را «عوامل فتنه» و «مدعيان دمکراسی و حقوق بشر» دانست و از دستگاه‌های امنيتی، اطلاعاتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران خواست تا هر چه سريع‌تر نسبت به شناسايی و ريشه‌يابی آن اقدام کنند و عوامل اصلی آن را به «اشد مجازات» برسانند.

برخی سايت‌ها و وبلاگ‌های مربوط به سيستان و بلوچستان اين اعدام‌ها را «انتقام‌جويی» جمهوری اسلامی ايران خوانده‌ و نوشته‌اند افراد اعدام‌شده وابسته به قبايل خاصی هستند و جمهوری اسلامی آن‌ها را انتخاب کرده تا از اين طريق «از طوايف ناروئی، ريگی و شه‌بخش انتقام بگيرد.»

اين سايت‌ها نوشته‌اند که اين افراد در «زير شکنجه» مجبور به اعتراف شده‌اند و دادگاه‌های آن‌ها «بدون حضور وکيل و رسانه‌ها» برگزار شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)