تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

افزایش نقدینگی و تورم
سرمقاله امروز مردم‌سالاری با عنوان «جراحی اقتصادی و تدابیر ضروری» در مورد افزایش شدید قیمت‌ حامل‌های انرژی و پیامدهای تورمی آن است.

در این سرمقاله آمده است: «اعلام خبر آغاز اجرای مرحله نهایی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها غیرمنتظره نبود. چرا که همه مردم از مدت‌ها پیش برای اجرای این طرح آماده شده بودند. علاوه بر آن، با اظهارنظرهای مختلف کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی در مورد ضرورت ناگزیر اجرای این طرح، تقریباً تمام مردم پذیرفته‌اند که اصلاح وضعیت قیمت‌ها و یارانه‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «آنچه موجب بروز ابهاماتی در بین مردم شد، میزان افزایش قیمت کالاهای مورد نظر بود. افزایش ٩٠٠ درصدی قیمت گازوئیل، افزایش ٤٠٠ درصدی قیمت بنزین، افزایش ٧٥٠ درصدی گاز خودرو، افزایش ٤٣٠٠ درصدی قیمت آرد و... این موضوع این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا شیب ملایم برای اصلاح قیمت‌ها در طول پنج سال مشخص شده برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده یا خیر؟»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «افزایش ناگهانی قیمت‌ها می‌تواند اثرات سوءفراوانی در اقتصاد کشور داشته باشد. البته اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در هرکشوری که باشد، اثرات تورمی خواهد داشت و چاره‌ای جز گذر از این اثرات نیست و کشورهای دیگری نیز که حذف یارانه‌ها را تجربه کرده‌اند، این مسیر را طی کرده‌اند. اما در مسیر اجرای این طرح مهم و ضروری، باید تدابیری اندیشیده شود که طرح با کم‌ترین آثار سوء و کم‌ترین آثار تورمی اجرا شود. اما افزایش ناگهانی قیمت‌ها که از دیروز کلید خورده و اولین اثر خود را در افزایش ٢٠ درصدی کرایه آژانس‌های خودرو نشان داده، موجب می‌شود مردم برای دریافت یارانه‌های نقدی به بانک‌ها بروند و با برداشت یارانه‌ها، پاسخی برای نیازهای مالی جدید خود پیدا کنند که طبیعی‌ترین پیامد آن افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم در جامعه خواهد بود.»

نویسنده سرمقاله مردم‌سالاری ادامه داده است: «حال که دولت، این شجاعت را داشته تا جراحی بزرگ اقتصادی را انجام دهد و این طرح مهم و تأثیرگذار در اقتصاد کشور را به سرانجام برساند، در ادامه، تدابیر دقیق‌تری بیندیشد تا این جراحی اقتصادی با کم‌ترین تورم، کم‌ترین خون‌ریزی و کم‌ترین میزان نارضایتی انجام شود.»

متن کامل سرمقاله

«غلام‌حسین الهام و تشویش اذهان عمومی»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «نامه‌ای ماندنی و خواندنی» در مورد یادداشت اخیر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران است که در پاسخ به سرمقاله روزنامه ایران منتشر شده است.

در این سرمقاله آمده است: «پاسخ دادستان تهران به مقاله حرمت اصحاب فتنه (نوشته غلامحسین الهام، وزیر پیشین دادگستری) را باید از چند منظر مورد دقت قرارداد. جای خوشحالی است دادستان تهران که در مرحله تعقیب عالی‌ترین مقام قضائی کشور است، به دفاع از عملکرد قوه قضائیه پرداخت و باز هم جای تشکر است که دادستان محترم تهران طی جوابیه مفصل خود با مروری بر قوانین و مقررات دادرسی و تأکید بر آمریت قواعد دادرسی، به حقوق اصحاب دعوی در مرحله دادرسی و حفظ حرمت و آبروی اشخاصی که تحت تعقیب قرارگرفته‌اند، پرداخت.»

این سرمقاله افزوده: «نامه دادستان تهران را باید به عنوان فصل‌الخطاب شیوه رسیدگی در دادسرا و در دعاوی مطبوعاتی دانست و از آن‌جایی که دادستان تهران درحوزه نظارتی خود به یقین مفاد این نامه را رعایت خواهند کرد، دیگر شاهد پخش محاکمات قضائی قبل از صدور حکم در تلویزیون نخواهیم بود. سخن آخراینکه اختلافات سیاسی و حتی تفاوت دیدگاه‌های سیاسی اگر وارد امر قضا شود، هیچ‌کس در امان نخواهد بود.»

در ادامه سرمقاله آرمان آمده است: «کسانی که دیکته می‌نویسند، احتمال اینکه غلط هم بنویسند زیاد است، اگرشخص آقای الهام دوباره مطلب حرمت اصحاب فتنه، نوشته خود را بخوانند و به عنوان فردی که درهمه پست‌های قضائی، از پست ساده اداری تا وزارت دادگستری، از سخنگوی قوه قضائیه تا عضویت حقوقدان شورای نگهبان را در کارنامه خود دارند، سوگند قضائی خود را وجه همت قراردهند، چند اتهام عمومی و خصوصی برای خود پیدا خواهند کرد؟»

سرمقاله افزوده است: «بحث سران فتنه و یا عملکرد دادستان تهران و اشاره انگشت به سوی ایشان در حمایت از گروهی خاص که درمطلب آقای الهام آمده است را کناربگذاریم، آیا ایشان کم‌ترین موضوع یعنی تشویش اذهان عمومی را در سطرسطر نوشته خود پیدا نمی‌کنند؟ باید باور داشت که قانون را به‌عنوان تکیه‌گاه یا همان فصل‌الخطاب باید حفظ کرد، قانون پشتوانه همه است و در پناه قانون می‌توان به راحتی پاسخ هر مرجع و مقامی را داد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «گامی بزرگ برای تحولی ماندگار»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یارانه‌ها، عدالت و كارآیی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تركیه، عربستان و روسیه و باز هم چین»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)