تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درگیری‌ شدید پلیس با معترضان در روز عاشورا

از تهران خبر می‌رسد که همزمان با روز عاشورا، درگیری‌های شدیدی در مناطق مرکزی این شهر میان عزاداران و نیروهای امنیتی در جریان است و گزارش‌های تائید نشده از کشته‌شدن دست‌کم چهار نفر حکایت دارد.

معترضان به نتیجه انتخابات از پیش اعلام کرده‌ بودند که امروز از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تهران راهپیمایی می‌کنند.


این عکس را یک شاهد عینی از ایران در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته است و مربوط به انتقال جسد یکی از کشته‌شدگان راهپیمایی اعتراضی امروز تهران از سوی سایر معترضان است

سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از صبح امروز از حضور پررنگ نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر تهران به خصوص مناطق مرکزی و حوالی بازار و نیز پرواز هلی‌کوپترها بر فراز مناطق مرکزی پایتخت خبر دادند. صدای آژیر آمبولانس‌ها نیز در سطح شهر شنیده می‌شود.


پلیس برای جلوگیری از پیوستن سایر معترضان به افرادی که در میدان انقلاب و امام حسین تجمع کرده‌ بودند، چهارراه ولیعصر را مسدود و در میدان انقلاب نیز به سمت عزاداران گاز اشک‌آور پرتاب کرده است.

با این حال به نوشته وب‌سایت جرس، جمعیت انبوه مردم، سد پلیس را شکسته و در حدفاصل چهارراه ولیعصر و پل کالج درگیری شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی در جریان است. تعدادی موتور و خودروهای یگان ویژه نیز به آتش کشیده شده است. دامنه درگیری‌ها به میدان ولیعصر و هفت تیر و نیز خیابان‌های فرعی هم کشیده شده است.


ستون‌های دود بزرگی در حوالی خیابان حافظ نیز گزارش شده است. جرس به نقل از شاهدان عینی نوشته است که دست‌کم چهار نفر از معترضان، با شلیک ماموران یگان ویژه از پای درآمده‌اند. هنوز از تعداد زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان، خبری منتشر نشده است.

بر اساس این گزارش، معترضان شعارهای بسیار تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی همچون «خامنه‌ای یزید شده یزید رو سفید شده، معاویه حیا کن سلطنتو رها کن» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر داده‌اند.

یک شاهد عینی نیز در گفتگو با زمانه با اشاره به حضور «میلیونی» معترضان در راهپیمایی اعتراضی امروز، از برخورد شدید نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی‌ها با مردم در حدفاصل پیچ شمران، خیابان انقلاب و خیابان بهار خبر داده است.

عکس‌های مختلفی که در اینترنت منتشر شده، حاکی از عقب‌نشینی برخی ماموران پلیس و فرار آنها است

به گفته این شاهد عینی، نیروی انتظامی برخورد چندانی با مردم نداشته، اما نیروهای گارد ویژه، با فاصله بسیار اندکی، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و فلفل می‌کرده‌اند.

گفتگوی زمانه با شاهد عینی در تهران

این شاهد عینی به نقل از دوستان خود در میدان آزادی نیز افزود که درگیری‌ها در حوالی میدان آزادی میان نیروهای امنیتی و معترضان به «جنگ خیابانی و نبرد تن به تن» شبیه بوده است.

عکس‌های مختلفی که در اینترنت منتشر شده، حاکی از عقب‌نشینی برخی ماموران پلیس و فرار آنها است. گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که برخی از نیروهای پلیس از دستورات فرماندهان خود مبنی بر تیراندازی مستقیم به مردم، خودداری می‌کنند.


این در حالی است که خبرگزاری‌های فارس و ایرنا اوضاع تهران در حال حاضر را آرام گزارش کرده و نوشته‌اند که «عده‌ای فریب خورده با به آتش کشیدن اموال عمومی، بانک‌ها و اموال شخصی، سعی در شکستن حرمت روز عاشورا داشتند.»

فارس به نقل از یک «منبع آگاه» که نامش را فاش نکرده، نوشته است که کسی در جریان اعتراضات امروز کشته نشده است.

ایسنا نیز به نقل از سردار رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نوشته که «گزارشی از کشته شدن کسی به پلیس نرسیده و ماموران حاضر، دارای سلاح جنگی نبوده و پلیس، هیچ تیراندازی در تهران نداشته است.»


گزارش‌ها از شیراز، مشهد، اراک، اردبیل، بابل، اصفهان و نجف‌آباد هم اوضاع در این شهرها را «ناآرام» توصیف می‌کند. شاهدان عینی به زمانه گفته‌اند که درگیری‌های «بسیار شدیدی» در نجف‌آباد و درگیری‌های پراکنده‌ای در اصفهان در حوالی خیابان حسین‌آباد میان معترضان و لباس شخصی‌ها در جریان است.

امروز هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری است. تعداد زیادی از مقلدان این مرجع تقلید در اصفهان و نجف‌آباد ساکن هستند.

روز گذشته نیز درگیری‌های پراکنده‌ای میان معترضانی که همزمان با روز تاسوعا در مناطق مرکزی تهران تجمع کرده بودند، صورت گرفت.


گزارش‌ها از تهران حاکی بود که پلیس از گاز اشک‌آور و حتی شلیک هوایی استفاده کرده است.

مراسم سخنرانی محمد خاتمی در حسینیه جماران نیز شب گذشته با حمله لباس شخصی‌های مسلح به باتوم، کابل، زنجیر و گاز فلفل، نیمه تمام ماند و به خشونت کشیده شد.

شب گذشته در اصفهان نیز نیروهای امنیتی و لباس شخصی، با مردمی که به طور سنتی برای شرکت در مراسم عزاداری، قصد حضور در مسجد اعظم حسین‌آباد را داشتند به شدت درگیر شدند

شرکت کنندگان در این سخنرانی نیز در اعتراض به این اقدام، در خیابان‌های اطراف جماران دست به تظاهرات اعتراضی زدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

شب گذشته در اصفهان نیز نیروهای امنیتی و لباس شخصی، با مردمی که به طور سنتی برای شرکت در مراسم عزاداری، قصد حضور در مسجد اعظم حسین‌آباد را داشتند به شدت درگیر شده و به نوشته سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، تعداد نامعلومی از آنها را بازداشت کردند.

گزارش‌ها از اصفهان همچنین حاکی از تعطیلی این مسجد که در تاریخ پیش و پس از انقلاب نقش مهمی داشته و نیز کنترل شدید بیت و دفتر آیت‌الله جلال‌الدین طاهری، امام جمعه پیشین اصفهان حکایت دارد. دفتر وبیت آقای طاهری در محله حسین‌آباد اصفهان قرار دارد.

تصاویر اشپیگل آنلاین از روز عاشورا در تهران

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در تمام خيابانها و كوچه‌هاي منتهي به انقلاب از امام حسين تا ازادي درگيري و نبرد مردم با مآموران رژيم ادامه دارد. مردم قرار گذاشته‌اند تا شب شام غريبان به مبارزه ادامه دهند.

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

سنگين‌ترين حجم نيرو را براي سركوب عزاداري عاشوراي حسيني و ازاديخواهي ايرانيان در تهران آورده بودند. جوانان بسياري را دستگير كردند و به زن و بچه و پير و جوان رحم نمي‌كردند. با اين حال عاشوراي امسال ديگر متعلق به حكومت استبداد نبود. مردم جاي خامنه‌اي و يزبد را عوض كردند. و خامنه‌اي در ظلم و ستم از يزيد پيشي گرفت. تا زماني كه خامنه‌اي تحت اختيار قدرت مردم ايران قرار نگيرد اين مبارزه ادامه دارد. تا معلوم شود بعد از خداوند هيچ نيرويي بزرگتر و بالاتر از ملت ايران نيست.

-- حسين ، Dec 27, 2009

زنده باد ایرانیان شجاع و آزادیخواه که در راه پیروزی از جان مایه میگذارند.
ننگ ابدی بر آدمکشان ج.ا.
پاینده ایران.

-- نزدیک پیروزی ، Dec 27, 2009

آنچه از صدای بیسیم فرماندهان بسیج و سپاه تهران بزرگ شنیده شده خستگی و سردرگمی این نیروهاست. فرماندهی نتیجه برخوردها را که زیر نظر فرماندهان دیگر است به فرماندهی عالی رتبه ی خود چنین گزارش می دهد: از کارا به ابریشم! در محدوده ی تهران بزرگ دویست و هفتاد و سه کانون درگیر گزارش شده تعداد هفت «عرقگیر » ( احتمالا کشته) و سی و پنج پیراهن( احتمالا زخمی ) تا ساعت یازده گزارش شده. ادامه! تمام!!

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

درگیریها از امام حسین تا به خیابان و میدان گرگان کشیده شد .تعداد زیادی گاز اشک آور توسط نیروهای بسیجی شلیک شد و تظاهر کننده ها سطلهای زباله را به آتش کشیدند . من به شخصه چند دست و سر شکسته دیدم.حمایت مردم سنتی گرگان از جنبش جالب توجه بود

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

... اينها اعتراض به انتخابات نيستند اينها ديگر سرنگوني تام وتمام ميخواهند

-- اكبر ، Dec 27, 2009

از همه می خواهم برای نجات کشورمان از دست این رژیم ...به مبارزه ادامه دهند . پیروزی نزدیکتر از آنچیزیست که شما فکر می کنید

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

رژیم ولایت نفس های آخر خود را میکشد

-- آزادی ، Dec 27, 2009

من رفتم بیرون...واقعا امروز عالی بود...درود بر جنبش سبز و همه ی مردم آزاده ی ایران زمین...به خدا قسم،خیابان ها بوی "تغییر" میده...به خدا هیچ وقت اینقدر خوشحال نبودم...بوی دمکراسی رو که از مشروطه واسش در حال هزینه بودیم رو دارم می شنوم...ایرانی ،جوان،پیر،زن و مرد،کارگر،معلم ،دانشجو حمایت کن...پیروزی نزدیک است...

از طرف یک دانشجو...نماینده ای از طرف نسلی سوخته!

-- صدای دمکراسی در ایران ، Dec 27, 2009

من امروز دير رفتم چون ديروز صبح و شب تجمع بودم...
12 طالقاني بودم كه حسابي شعار داديم...بعد از 2 ساعت كه حسابي جارومون كردن، ظهر شده بود كه رفتم انقلاب...(2.30 به بعد...) آثاري كه توي خيابونا بود...نشون ميداد چه غوغايي بوده...تمام سطلاي آشغال آتيش زده شده بودند...يك ساختمون آتيش كشيده شده بود و دو جزغاله ي موتور كه ديدم...
اون موقع ظهر ديگه كل خيابونا (حداقل خ انقلاب) در اشغال نيروها و گاردي ها بود...انصار...كه پيش ازين تعريفشون رو خيلي شنيده بودم...ولي هيچ وقت از نزديك نديده بودمشون رو ديدم...50 موتور سوار با زنجير و شيلنگ و چوب...كه مدام طول خ انقلاب رو بالا و پايين ميرفتند...اين تازه به جز گاردي هايي بود كه كل خ انقلاب رو قرق كرده بودن...روي تمام ايستگاههاي مترو هم قفل و زنجير زده بودند...بي آر تي ها هم كار نميكرد...فقط بايد از تاكسي استفاده ميكردي...كافي بود يه لحظه تو خيابون مكث كني تا تذكر بگيري كه واي نسا...

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

راستش اين خبر ها كه شما مي نويسيد ما كه در تهران سكونت داريم و در اين منطقه ساكن هستيم نديديم . تعداد محدودي بودند كه با مردم عزادار قاطي شده بودند كه نيروي انتظامي با آن ها برخورد نكند. شما اينها را از كجا مي آوريد من نميدانم!؟

-- علي ، Dec 27, 2009

علی جان کجای تهرانی قرار بزار هم دیگر را ببینیم! مرد حسابی مادر بزرگ من در خیابن شهرزاد آنسوی میدان شوش و با کهولت سن همه چیز را بهتر از سرکار می بیند! برادر بیا و عینک چوبی را از چشمت بردار، حالا من هیچ ولی با وجدانت چه خواهی کرد!!

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

علی آقا ، شما خبرگزاری فارس هستید ؟

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

وحشیگریهای امروز نشانگر عاجز ماندن این رژیم در سرکوبی جنبش است.
اگر هم به مرکز شهر میرفتید میتوانستید شدت خشونت را ببینید.

به امید آزادی از دست این رژیم ....

-- آرین ، Dec 27, 2009

... خبرها دروغه، عکس ها هم دروغه؟ جیره خوار نظامی؟ مرگ بر دیکتاتور

-- بی نام ، Dec 27, 2009

خدایا امام خامنه ای را تا سقوط ج.ا.ا زنده نگهدار.

-- حسین ، Dec 27, 2009

درود بر هموطنانم
ايراني

-- نادر ، Dec 27, 2009

علی آقا شما درآن وزارت اطلاعات متل اینکه امروز از بیکاری داری چورت نه چرت میزنی امن ومان است نه ؟صبر کن وقت شلوغی وگرفتاری هم به تومیرسد خیلی نزدیک است درست در چند قدمی دماغ مبارک

-- غضنفر ، Dec 27, 2009

حاج علی ساکن تهران،
مث اینکه یا خیلی زیادی ساکن بودی پشت کامپیوتردر اداره ات و مشغول انجام ماموریت واسه ج.ا ، ویا داشتی صدا و سیما رو تماشا میکردی که همه جا رو آروم میبینی!
یعنی تویی که به اینترنت دسترسی داری و اینجا کامنت میذاری ،ندیدی اینهمه ویدیو و عکسها و خبر های رسیده رو؟
میگم تا خیلی دیر نشده برو روزیتو از جای دیگه طلب کن.

-- بچه خانی آباد ، Dec 27, 2009

دعای خیلی ها همین است:
خدایا امام خامنه ا ی را زنده نگه دار.

می خواهیم درد کشیدنش و ذلتش را پس از غرورش ملاحظه کنیم تا درسی باشد برایمان و برای همه انسانهایی که وجدانی در وجودشان باقی مانده است.

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

مفهوم عاشورا از امروز و امسال در ایران تغییر خواهد کرد، عاشورا نمادی برای سرنگونی رژِیمی ضد ایرانی و ضد بشری خواهد شد و روزی برای آزادی خواهی مردم در بند. همانطور که متخصصان فرهنگ شناس معتقدند، عاشورا در واقع در ایران اعلم شد نمادی است از سوگ برای ظلمی که به سیاوش پاک شد و حسین را به طور سمبلیک برای سیاوش برگزیدند وگرنه ایرانی را چه به عزاداری یک عرب!
زنده باد نهضت آزادی خواهان جوانان سبز ایران
باهم پشت ما کوه ه

-- یک ایرانی آزادی خواه ، Dec 27, 2009

زمانه این را با چشم گریان می نویسم . خواهش می کنم بگذارید این کلمه هارا ...
....ظلم را نمی بینید !
خونهای ریخته شده روی آسفالت هنوز گرمند !
صدای ضجه مادران را هم نمی شنوید!
دود و آتش را نمی بینید !
....ها ی مزدور !!
خدااااااااااااااااااا !

-- محسن ، Dec 27, 2009

به امید آنکه حرکتهای بعدی جنبش از تقاطع جمهوری در خیابان ولی‌عصر به طرف جام جم که همان لانه خفاشان است باشد تا بخواب رفتگان رژیم نقشه فرار خود را بکشند.

-- سیاووش ، Dec 27, 2009

از ساعات 8 ساعت 10.5 مردم درسعادت آباد با به صدا در آوردن بوغ ماشينها اعتراض خود را رژيم نشان دادند.بسيج مزدور شيشه ماشينهايي را كه بوغ مي زدند مي شكستند.خيابان پر ....رژيم بود.

-- بابك ، Dec 27, 2009

من فقط به مردم کشورم افتخار می کنم که دیگه ترسی از جانشون و فامیلشون هم ندارن. تمام مردم دنیا دارن ما را به شجاعت می شناسن. اونطوری که حقمون بوده تا بوده و بوده. این روزهای آخر دولت تجاوز و دروغه. وقتی که ما نترسیم دیگه هیچ کاری نمیتونن بکنن. تمام شده. خامنه و حکومت شیطانی اش دارن با ریه سرطانی شون نفسهای آخر را می کشن. نیروی انتظامی را باید تیکه تیکه کرد تا اونها بترسن. دولت شاه هم همینطور سرنگون شد. باید اسلحه بیافته دست مردم. باید یک راهی باشه.

-- lمریم ، Dec 27, 2009

آقای علی یک طوری داری حرف می زنی انگار ما توی اون مملکت زندگی نمی کنیم و نمی دونیم چه خبر. خودمون که به خودمون دروغ نمی خوایم بگیم. از خدا بترسین که این مسخره بازیها هیچ وقت آخر و عاقبت نداشت واسه هیچ کسی توی تاریخ. روزی که با نهایت ذلت دونه به دونه عصبهای خامنه ای و ...جیره خورش از تو مغزشون کشیده بشه بیرون خیلی دور نیست.

-- lمریم ، Dec 27, 2009

دوره خامنه ای تند رو و تمامیت خواه به سر آمده و همگان خواهند دید که با اقدامات وحشیانه اینان، شاه رو سفید خواهد شد.
ما باید اسلام و ایران عزیز را از اسارت این آخوند متحجر و خود خواه آزاد کنیم،ولو با فدا کردن جان و مال

-- مینا ، Dec 27, 2009

رفقا این علی فکر کنم همون سید علی خودمون باشه ، همونی که هممون ارزوی طول عمرش رو داریم تا بر عمر ...بارش افزوده بشه ...
دست و پای همه خواهر و برادرای گلم رو می بوسم که شجاعانه امروز افتخاری دیگر رقم زدند ...
درود بر شرفتان

-- بدون نام ، Dec 28, 2009

امروز بار دیگر با افتخار سر بالا گرفتم و گفتم ایرانبم.زنده باد ایران وایرانی.زنده باد آزادی

-- بدون نام ، Dec 28, 2009

من در کانادا هستم و تمام تصاویر و بسیاری از فیلمها را دیدم . واقعا درود به شرف و شجاعت این مردم و به امید روزگاری که شاهد یک جمهوری واقعی باشیم.

-- آرش ، Dec 28, 2009

چند نفري بيش نبودند

-- رزمري اندرسون ، Dec 28, 2009

درود بر مقاومت و شجاعتتان

-- بابک ، Dec 28, 2009

چیزی به اسم لباس شخصی نداریم.

اینها همان نیرو های آموزش دیده سپاه ولایت هستند. برای هر دستگیری 250 هزار تومان و روزانه 500 هزار تومان می گیرند. وقتی دستور کشتن دارند کسی که باید تیر خلاص را بزند دقیقا مشخص است و به او گفته می شود صد در صد تحت حمایت است تا جنایت را بدون استرس و با دقت انجام دهد، برای هر قتل هم یک پراید از سایپا می گیرند.

بر خلاف تصور موجود کاملا سازمان دهی شده و آموزش دیده هستند، تعدادی از فرماندهان سپاه و بسیج مسوول توجیه اختصاصی آنها هستند و پیام های خامنه ای را شبهای قبل از جنایت به آنها ابلاغ میکنند تا همه توجیه باشند.

در مورد این گروه هیچ چیز مرموزی وجود ندارد. همگی کارمند سپاه و یکسری ادارات دواتی هستند و فقط روز های جنایت با لباس مبدل عمل میکنند، که در واقع یکجور لباس کادری است طوری که همدیگر را فورا بشناسند.

بجای لباس شخصی از عبارتهایی مانند مزدور، آدمخور یا آدمکشان ولی فقیه استفاده کنیم تا همه بدانند حکومت و شخص رهبری و احمدی نژاد مسوول جنایت هستند...

-- کیارش ، Dec 28, 2009

بوی آزادی !!! نفس بکش

-- فرهاد ، Dec 28, 2009

کیارش درست میگه، اینها آدمکشان ج.ا. هستن.

-- نزدیک پیروزی ، Dec 28, 2009

سلول قبلی ایت الله خامنه ای را در زندان اوین دارن آب و جارو میکنند و آماده برای پذیرای ایشون.

-- مهرداد ، Dec 28, 2009

درود و سلام به تمام هموطنمان که دیروز نشان دادند از دیکتاتور نمی هراسند. درود بر پسران و دختران تهران. درود بر مرد و زن تهرانی که دیروز تهران را به کنترل خود در آوردند

-- بدون نام ، Dec 28, 2009

مقاومت، پایداری و مبارزه مردم عزیز کشورمان واقعاً عالی و خیره کننده بوده، همیشه هست و خواهد ماند. حالا دیگر همه دنیا ما مردم ایران (نه حکومت) را نه به عنوان تروریست که به عنوان اعضای کره زمین می شناسند مثل خودشان. بیایید از حق خون هیچ یک از از دست رفتگانمان تا فروپاشی این رژیم باز نایستیم. من که شخصاً آرزو می کنم ای کاش من یک تنه به جای تمامی آن عزیزان کشته شده بودم. زنده باد ایران و ایرانیان.

-- عضو کوچک خس و خاشاک ، Dec 28, 2009

در اسلام درگیری و نزاع در ماه محرم و جنگ حتی با دشمنان اسلام نیز حرام شده است.
اینها که دم از اسلام می زنند اسلامشان و ایمانشان کجا رفته که در روز عاشورا فریاد یا حسین هموطنانشان را با گلوله خاموش می کنند؟ آیا ظلم به اینان کمتر از ظلم به حسین است؟؟؟

-- شهرزاد ، Dec 28, 2009

سلام
درسته که مسلمون نيستم ولي مسلمونها را خوب مي شناسم مخصوصا نوع ايراني اش را . ما ايراني ها از چاله در نمي آييم تا به چاه بيافتيم. شما هنوز نيومده تحمل شنيدن يه صداي مخالف را نداريد واي به روزي که به قدرت برسيد. ميدونم که ممکنه من را هم مثل اون بابا ( علي) تخطئه کنيد و بگيد مزدور حکومت و ... ولي اينو مطمئن باشيد که همه مثل شما فکر نمي کنند و حساب تنبلي و کارشکني يکسري را از بقيه جدا مي کنند . و هنوز اميد به اصلاح و پيشرفت و رسيدن به يک جامعه مدني در مردم نمرده که البته اينو ميتونيد توي شرکت کردن مردم (همه رقمش) در همه پرسي ها ببينيد اما نکته آخر اينکه مردمي که شما دم ازش مي زنيد عملکرد هر دو گروه را زير نظر دارند و به وقتش توي دهن گروه متقلب و دروغ گو خواهند زد.

-- فرزاد ، Dec 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)