تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست لغو مجازات اعدام در ایران

«فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» و «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» با صدور بیانیه‌ای از دولت‌مردان جمهوری اسلامی خواستند که «هرچه سریع‌تر» اجرای مجازات اعدام در ایران را متوقف کنند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند که خواستار «لغو کامل مجازات اعدام» در ایران هستند.

این بیانیه با محکوم کردن اعدام احسان فتاحیان، فعال سیاسی کردی که چهارشنبه جاری اعدام شد، خواستار توقف حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی و شیرکو معارفی شده‌ است. این دو زندانی سیاسی به اتهام ارتباط با احزاب کردستان به اعدام محکوم شده‌اند.


فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، مراتب «نگرانی شدید» خود را نسبت به روند محاکمه احسان فتاحیان و «بدرفتاری‌های مکرر در قبال وی» اعلام کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، محاکمه آقای فتاحیان بدون حضور وکیل برگزار شده‌ است.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر، همچنین نسبت به «تعداد روزافزون اعدام‌ها» و «استمرار اعدام نوجوانان» در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایران مقام دوم اعدام در جهان را دارد، بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال گذشته میلادی ۳۴۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ نیز ۱۲۰ نفر در ایران به پای چوبه دار رفته‌اند.

دو سازمان مدافع حقوق بشر، نسبت به «تعداد روزافزون اعدام‌ها» و «استمرار اعدام نوجوانان» در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند

ایران با اعدام ۲۹ کودک در سه سال گذشته، مقام اول اعدام کودکان در جهان را نیز دارد. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، طی ۱۰ سال گذشته، دستگاه قضایی ایران ۱۷۷ حکم اعدام برای نوجوانان متهم زیر ۱۸ سال صادر کرده ‌است که حکم ۳۴ نفر تاکنون اجرا شده و حدود ۱۱۴ نفر دیگر منتظراجرای حکم هستند.

بر اساس بیانیه این دو سازمان مدافع حقوق بشر، «مجازات مرگ در ایران در حقیقت سیاستی است که دولت از آن برای ارعاب و ایجاد وحشت استفاده می‌کند.»

در پنج ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۱۵۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. از سوی دیگر دادگاه انقلاب تهران پنج نفر از متهمان وقایع پس از انتخابات را به اعدام محکوم کرده ‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احسان فتاحیان جوان کرد اعدام شد

نظرهای خوانندگان

پيامي به سازمان‌هاي حقوق بشر، بان كي‌مون و ايرانيان آزاده سراسر جهان و همه انسانهاي آزاد و انسان دوست دنيا

چند واقعه اعدام‌هاي جمعي و غير جمعي بايد رخ دهد تا وجدان خفته جامعه جهاني متوجه يكي از جاني‌ترين و خونريزترين حكومت‌هاي ضد بشري در قرن 21 شود. اين رژيم كارش از شرم گذشته است و به كشتار و خونخواري عادت كرده است. اما شرم بر جامعه جهاني كه اين چنين دست بسته هر سال فقط و فقط به چند بيانيه كم اثر دلخوش مي‌كند. حتما بايد جان انسان ديگري همچون احسان فتاحيان را بگيرند كه بان كي مون و سازمان‌هاي حقوق بشري چنين بيانيه‌هايي صادر كنند. براي سپردن اين جانيان و قاتلان به دست عدالت چند بي‌گناه ديگر بايد اعدام شوند. چه مداركي محكمتر از اين جنايات در برابر ديدگان جهانيان مي‌خواهيد. تا زماني كه به اين بيانيه‌هاي بي اثر دل خوش مي‌كنيد انسانيت در ايران در معرض تباهي قرار دارد و فريادرسي نيست. حداقل ايرانيان آزاد، هر چه در توان دارند به كار گيرند تا اين رژيم ضد انساني را در پيشگاه جهانيان محاكمه نمايند. من به اندازه توانم اين تقاضا را در اينجا گذاشتم شما نيز در حد توانتان روشنگري و تلاش نماييد.

-- انسان ، Nov 13, 2009

هر وقت آمریکا بفکر از بین بردن اعدام افتاد ما هم همانکار را خواهیم کرد....

-- بدون نام ، Nov 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)