تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست توقف حکم اعدام احسان فتاحیان

سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار اطلاعیه‌‌های جداگانه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که حکم اعدام احسان فتاحیان را متوقف کنند.

احسان فتاحیان، زندان سیاسی کرد که به «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه از طریق عضویت در گروه‌های سیاسی مسلح» متهم شده است، قرار است فردا چهارشنبه(۲۰ آبان) در زندان مرکزی سنندج اعدام شود.

فتاحیان، ۲٨ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامیاران دستگیر و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس زندان مرکزی این شهر نگهداری می‌شود.


احسان فتاحیان

آن‌طور که سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اعلام کرده است، حکم دادگاه بدوی این جوان، ۱۰ سال حبس در تبعید به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی کشور» بوده است، اما شعبه‌ چهار دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام «محاربه»، حکم به اعدام وی داده است.

این سازمان در نامه‌ای که خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است، از وی خواسته که دستور توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان را صادر کند.

مجازات این جوان در شرایطی در دادگاه تجدید‌نظر افزایش یافته که براساس ماده ۲۵٨ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه تجدیدنظر نمی‌تواند مجازات تعزیری مقرر در حکم بدوی را تشدید کند.

خانواده احسان فتاحیان خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند که «بدون شک، نگاه حتی اجمالی شما به پرونده احسان، سرنوشت وی را تغییر خواهد داد»

سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه خود همچنین از مقام‌های قضایی ایران خواسته که حکم اعدام فتاحیان را تخفیف دهند، چرا که دادگاه این جوان «ناعادلانه» برگزار شده است.

این سازمان همچنین از احتمال اعدام شیرکوه معارفی و حبیب‌الله لطیفی دوتن از فعالان کرد دیگر نیز ابراز نگرانی کرده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه درخواست شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی به مجازات اعدام در ایران پایان دهند.

سازمان عفو بین‌الملل در عین حال برخورد‌های خشونت‌بار با شهروندان ایرانی را محکوم و اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی این خشونت‌ها قابل توجیه نیست.

مجازات فتاحیان در شرایطی در دادگاه تجدید‌نظر افزایش یافته که براساس ماده ۲۵٨ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه تجدیدنظر نمی‌تواند مجازات تعزیری مقرر در حکم بدوی را تشدید کند

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز امروز سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام احسان فتاحیان شده است.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت این جوان گفته که «ما آقای فتاحیان را یک زندانی عقیدتی می‌دانیم که ناعادلانه متهم شده و بدون رعایت آئین دادرسی به اعدام محکوم» شده است.

وی اظهار داشته که «قوه قضائیه باید این اعدام را متوقف کند و پرونده فتاحیان را مورد بازبینی قرار دهد، به گونه‌ای که حفاظت‌های لازم در آن اعمال بشود تا دوباره این پرونده شاهد بی‌عدالتی نباشد.»

در بخش دیگری از اطلاعیه این کمپین آمده که «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، روز گذشته با خانواده احسان تماس گرفت. آنها توضیح دادند که احسان با اینکه عضو یک سازمان در کردستان بود، اما هیچ اقدامی علیه دولت جمهوری اسلامی انجام نداده و هرگز مسلح نبوده است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران: «ما آقای فتاحیان را یک زندانی عقیدتی می‌دانیم که ناعادلانه متهم و بدون رعایت آئین دادرسی به اعدام محکوم شده است»

خانواده احسان فتاحیان نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که «در حق فرزند ما جفا شده و حکم صادره، بیشتر توجیه سیاسی دارد تا حقوقی.»

خانواده این جوان از آقای لاریجانی خواسته‌اند که حکم اعدام فرزندشان را متوقف کند و «شخصا پرونده وی را مورد دادرسی قرار» دهد.

آنها خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند که «بدون شک، نگاه حتی اجمالی شما به پرونده احسان، سرنوشت وی را تغییر خواهد داد.»

بیش از ۳۰۰ نفر در سال ۱۳۸۶ در ایران محکوم به مرگ شدند که این تعداد، ۷۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۸۵ بوده است.

سال گذشته نیز ایران مقام دوم اعدام در جهان را از آن خود کرد. سازمان عفو بین‌الملل، آمار اعدام‌های ایران در سال گذشته را ۳۴۶ نفر اعلام کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)