تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

خاتمی: بزرگان بپذیرند که بحران وجود دارد

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، تحقق «وحدت و تفاهم ملی» را منوط به پذیرش وجود «مشکل و بحران» در جامعه، از سوی «بزرگان» جمهوری اسلامی می‌داند.

به گفته آقای خاتمی، «آزاد» بودن همه سلایق در جامعه و قرار نگرفتن همه امکانات در اختیار سلیقه‌ای که «جز به حذف» نمی‌اندیشد، از دیگر شروط تحقق تفاهم ملی در ایران است.

رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی «جماران»، این اظهارات را مطرح کرده است.


محمد خاتمی اظهار داشته است: «وقتی یک حادثه‌ای در جامعه‌ای رخ می‌دهد و یک طرف که اعتراض دارد، کاملا محدود می‌شود و جریان‌هایی می‌آیند و شروع می‌کنند مخالفین‌شان را به همه اتهامات متهم می‌کنند و این اتهامات واهی، مبنای برخورد با افراد می‌شود، اصلا جایی برای بحث و گفتگو و وحدت باقی نمی‌ماند.»

وی همچنین هشدار داده که «حذف دل‌بستگان به انقلاب، بزرگترین توطئه علیه جمهوری اسلامی است.»

در ایران از ۲۳ خرداد ماه همزمان با اعلام نتیجه انتخابات، درگیری‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای شکل گرفته که منجر به «بحرانی» شدن وضعیت داخلی جمهوری اسلامی شده است.

«چرا به قانون اساسی عمل نمی‌شود؟ قانون اساسی رأی مردم و انتخابات آزاد و رقابتی را حق مسلم آحاد جامعه دانسته است. حال اگر کسی معترض باشد که این اصل درست پیاده نشده، جواب خود را باید با برخوردهای تند و غیرقانونی بگیرد»

بسیاری از رهبران اصلاح‌طلب و برخی مراجع تقلید شیعه، نسبت به ادامه این «بحران»، هشدار داده و خواستار حل و فصل آن شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، شورای نگهبان و فرماندهان نظامی با تائید نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وجود هرگونه «بحران» در ایران را رد کرده و معترضان را «اراذل و اوباش» وابسته به کشور‌های «بیگانه» می‌دانند.

خاتمی از جمله رهبران اصلاح‌طلبی است که در این مدت بارها به وضعیت کنونی ایران اعتراض کرده و خواستار پایان برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان شده است.

رئیس جمهوری پیشین ایران در تازه‌ترین اظهارات خود، کسانی که به رای مردم «عتقاد» ندارند و آن را «تصرف» می‌کنند را با «انقلاب و جمهوری اسلامی» بیگانه خوانده است.

«کسانی هستند که قانون را قبول ندارند و سلایق خود را بر قوانین ترجیح می‌دهند. به خاطر به دست گرفتن امکانات، این سلایق را اعمال می‌کنند، ولو به قیمت از دست رفتن سرمایه‌ها باشد. این افراد نباید محور کار باشند»

به گفته خاتمی، اصل نظام جمهوری اسلامی آن است که «برای مردم تصمیم» نگرفت و «انتخاب و رای مردم را محدود» نکرد.

او در بخش دیگری از گفتگوی خود، نسبت به قدرت گرفتن سلیقه‌ای که قصد دارد مخالفان خود را حذف کند، هشدار داد و گفت: «کسانی هستند که قانون را قبول ندارند و سلایق خود را بر قوانین ترجیح می‌دهند. به خاطر به دست گرفتن امکانات، این سلایق را اعمال می‌کنند، ولو به قیمت از دست رفتن سرمایه‌ها باشد. این افراد نباید محور کار باشند.»

آقای خاتمی همچنین از «زیر پا گذاشتن» قانون اساسی در شرایط کنونی ایران انتقاد کرده و افزوده است: «چرا به قانون اساسی عمل نمی‌شود؟ قانون اساسی رأی مردم و انتخابات آزاد و رقابتی را حق مسلم آحاد جامعه دانسته است. حال اگر کسی معترض باشد که این اصل درست پیاده نشده، جواب خود را باید با برخوردهای تند و غیرقانونی بگیرد؟»

«وقتی یک حادثه‌ای در جامعه‌ای رخ می‌دهد و یک طرف که اعتراض دارد، کاملا محدود می‌شود و جریان‌هایی می‌آیند و شروع می‌کنند مخالفین‌شان را به همه اتهامات متهم می‌کنند، اصلا جایی برای بحث و گفتگو و وحدت باقی نمی‌ماند»

به گفته محمد خاتمی، در دوران آیت‌الله روح‌الله خمینی، زمانی که در بحث انتخابات اختلاف‌نظر پیش می‌آمد، رهبر وقت جمهوری اسلامی به «نفع مردم» موضع می‌گرفته، بدون آنکه در آن «دخالت» کند.

رئیس جمهوری پیشین ایران اظهار داشته که آقای خمینی در چنین مواردی، «داور بی‌طرفی می‌گذاشتند که جریان را بررسی کنند و ماجرا آن‌گونه که واقع شده، تحقق پیدا کند و طرفین دعوا به نحوی قانع شوند و به نفع مردم اختلاف خاتمه پیدا کند.»

اظهارات خاتمی در شرایطی ایراد می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، ۲۳ خرداد ماه نخستین فردی بود که با انتشار اطلاعیه‌ای، محمود احمدی‌نژاد را با کسب بیش از ۲۴ میلیون رای، برنده انتخابات معرفی کرد.

به گفته خاتمی، اصل نظام جمهوری اسلامی آن است که «برای مردم تصمیم» نگرفت و «انتخاب و رای مردم را محدود» نکرد

یک ساعت پس از انتشار اطلاعیه آقای خامنه‌ای بود که وزارت کشور نتیجه نهایی انتخابات را اعلام کرد.

در تاریخ جمهوری اسلامی، این برای نخستین‌بار بود که پیش از اعلام وزارت کشور و تائید شورای نگهبان، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از سوی رهبر وقت، اعلام و صحت آن تائید می‌شد.

این اقدام آقای خامنه‌ای و حمایت‌های بعدی وی از دولت محمود احمدی‌نژاد، با واکنش معترضان به نتیجه انتخابات مواجه شده است، به طوری که در آخرین تجمع این معترضان در ۱۳ آبان، شعار‌های تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی سر داده شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

...مگرمیشودقاتلان ودزد
هارابزرگ دانست؟البته جای سئوال داردکه بزرگ ازنظرایشان
بچه معنائیست؟میزان قتل وغارت وظلم وخیانت وجنایت که
البته بزرگترازاینهای حاکم بزوراسلحه وچماق درعالم پیدا
نمیشودگرچه خودش هم یکی ازهمین هاست.خجالت بکش

-- دخترایران ، Nov 7, 2009

بزرگرترین کار محکوم نمودن یک احمق است اگر میخواستندکه بپذیرند که بحران درکشوروجوددارددست به این حماقت نمی زدند.کسی که خواب است میشود اورابیدار کرد کسی که خود رابه خواب زده هرگز

-- ملکی ، Nov 7, 2009

خاتمی عزیز !
این افراد ( بزرگان معظم ) اگر نصیحت پذیر بودند که آنهمه ظلم و ستم را در حق تو و طرفدارانت در دوره هشت ساله دولت تو انجام نمی دادند.
این خانه از پای بست ویران است ؛ طرحی نو باید در انداخت .

-- آرش ، Nov 7, 2009

از آنهایی که مخالفانشان را خس و خاشاک می دانند انتظار بیشتری نیست.
مردم! بیایید این دیکتاتور را هر روز به "گریه" بیاندازیم.

-- مانی از ایران ، Nov 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)