تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«درخواست بررسی علت مرگ میرصیافی»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) با صدور بیانیه مشترکی مرگ امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس ایرانی، در زندان را به «شدت محکوم» کردند.

امیدرضا میرصیافی وبلاگ‌نویس ۲۸ ساله‌ای است که ۲۸ اسفند ماه گذشته به طور مشکوکی در زندان اوین جان باخت.

مرگ این وبلاگ‌نویس با اعتراض نهادهای حقوق بشری مواجه شده است.

در بیانیه این دو نهاد حقوق بشری نیز از مقام‌های قضایی خواسته شده است که چگونگی مرگ میرصیافی را بررسی کنند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، در این رابطه می‌گوید که «از دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهیم هر چه سریع‌تر و به شکلی مؤثر و جدی در مورد این مرگ رسیدگی کنند.»

«اگر شخصی به رهبر معظم آیت‌الله خمینی، بنیانگزار جمهوری اسلامی، یا به دیگر رهبران کشوری اهانت کند، به ۶ ماه تا دو سال زندان محکوم خواهد شد»

آقای لاهیجی همچنین خواست که مسئولان «این اتفاق» شناسایی و دادگاهی شوند.

امیدرضا میرصیافی بهمن ماه سال گذشته برای بازجویی به دادگاه انقلاب تهران احضار شد و تا زمان مرگش در زندان به سر برد.

میرصیافی برای اولین بار اردیبهشت ماه سال گذشته دستگیر و چندی بعد به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
وی بعد‌ها طبق مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ از قانون مجازات محاکمه شد.

در این دو ماده آمده است: «اگر شخصی به رهبر معظم آیت‌الله خمینی، بنیانگزار جمهوری اسلامی، یا به دیگر رهبران کشوری اهانت کند، به ۶ ماه تا دو سال زندان محکوم خواهد شد (ماده ۵۱۴) و هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت تبلیغی نماید به ۳ ماه تا یک سال زندان محکوم می‌شود. (ماده ۵۰۰).»

مراسم یادبود این وبلاگ‌نویس نیز چند روز پیش برگزار شد.

مقام‌های زندان و اوین و قوه قضاییه تاکنون در خصوص علت مرگ آقای میرصیافی اظهارنظری نکرده‌اند.

Share


در همین رابطه:
مراسم یادبود میرصیافی برگزار شد

نظرهای خوانندگان


به گرگ گفتند چوپانی کن گقت دندانم درد می کند . گفتند چوپانی و دندان درد ربطی بهم ندارند گرگ گفت دیگر نمی توانم گوسفندها را بخورم . این عفو بین الملل و سایر مجامع بین المللی فقط اطلاعیه می دهند و می خواهند آنهم از گرگ . آقای لاهیجی هم سی سال است که فقط می خواهد . مجامعی که هیچ بو خاصیت ندارند . و هیچ تاثیری هم این اطلاعیه هایشان ندارد . خودشان را فقط مسخره کرده اند . این مجامع دیگر حنایشان برای ایران رنگی ندارد . بهتر است خودشان را منحل کنند یا آنکه اقدام موثری بکنند . اینها یا خودشان را مسخره کرده اند یا مردم ایران را . دائم ابراز نگرانی می کنند و بس . بهتر است اینها بیشتر احساس نگرانی برای خودشان بکنند که همه حتی کارکنانشان هم به این اعتقاد رسیده اند . جمهوری اسلامی از قطعنامه های شورای امنیت گرفته تا حقوق زنان چندین و چند قطعنامه گرفته است . و هیچ وقعی به این قطعنامه ها هم نگذاشته است . چه اتفاقی افتاده ؟ هیچ حتی شورای امنیت هم زیر سئوال رفته است و جمهوری اسلامی هم می خواسته سال قبل خود را به عضویت آنهم درآورد . من به مجامع بین المللی پیشنهاد می کنم بهتر است ساکت بمانند تا حد اقل وجهه ی کاغذی خود را حفظ کنند . و یا ایران را از سازمان ملل بیرون کنند . و نماینده ای از اپوزسیون ایران بجایش بنشانند . همانطور که برای افغانستان ؛ کامبوج و جاهای دیگر در سالهای قبل کرده اند .

-- farhad ، Mar 25, 2009

کسانی مثل لاهیجی آمدند و برای خودنمایی و منم منم کردن مملکت مارا دادند دست یک مشت آخوند گدا گشنه ،وقتی هم که دیدند خرابکاری کرده اند فلنگ را بستند!!!!
حالا هم هی میگویند که نگرانند ؛ آنقدر نگران باشید تا عمرتان بسر آید ! زندگی ما ها رو که داغون کردید حالا هم هی بیانیه بدهید تا همه بدانند که هنوز زنده و نگرانید!!!!!!

-- شری -اروپا ، Mar 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)