تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
علیرضا شیخ‌عطار خبر داد:

تمایل آلمان برای وساطت بین ایران و آمریکا

سفیر ایران در آلمان از تمایل مقام‌های این کشور به میانجی‌گری میان واشینگتن و تهران خبر داد.

آقای شیخ‌عطار این مطلب را همزمان با سفر گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان به ایران اعلام کرد.

سفیر ایران در آلمان همچنین گزارش‌ها درباره سفر آقای شرودر با هدف ایفای نقش میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را رد نکرد.

ایران پیش از این گزارش‌ها درباره میانجی‌گری سایر کشور در رابطه با آمریکا را رد کرده بود.

ترکیه آبان‌ماه سال‌جاری خواستار ایفای این نقش شده بود که حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در آن زمان و در واکنش به این پیشنهاد گفت که «مسائل ایران و آمریکا فراتر از مباحث معمولی و سیاسی» است.

این در حالی است که آقای شرودر که هم‌اکنون در تهران به سر می‌برد، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به طور مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شوند.

آقای شیخ‌عطار در واکنش به این پیشنهاد صدراعظم سابق آلمان، از دولت این کشور خواسته است که برای ایفای این نقش «طرح مشخصی» ارائه کنند.


به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این دیپلمات معتقد است که آلمان به خاطر منافع خود که بیشتر اقتصادی است، علاقه‌مند به بهبود روابط ایران و آمریکا است.

روابط دیپلماتیک ایران و آلمان در سال‌های اخیر بر سر موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تا حدودی به سردی گراییده است.

آلمان که یکی از اعضای گروه پنج به‌علاوه یک در مذاکرات هسته‌ای با ایران است، خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران شده که این درخواست تاکنون مورد پذیرش مقام‌های جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.

گرهارد فریتز کورت شرودر سیاست‌مداری آلمانی است که از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان بود.
آقای شرودر که از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان است دولتی ائتلافی با سبزها را به پیش می‌برد.

وی پیش از وارد شدن به دنیای حرفه‌ای سیاست، وکیلی موفق بود و پیش از رسیدن به صدراعظمی، ریاست ایالت نیدرزاکسن را بر عهده داشت.

پس از انتخابات فدرال ۲۰۰۵ حزب آقای شرودر در انتخابات شکست خورد و پس از سه هفته مذاکره، او مقام صدراعظمی را به آنگلا مرکل از اتحادیه دموکرات مسیحی واگذار کرد.

Share
در همین رابطه:
شرودر: آمریکا و ایران مذاکره کنند

نظرهای خوانندگان

در برابر جبهه گیری های جدید اروپا و امریکا در قبال موضوع هسته ای ایران که البرادعی گزارش خویش را منتشر کرد و نظریه برخورد فوری امریکا با مسئله هسته ای ایران و تحت شعاع قرار گرفت این اظهارات و گزارش مقامات انگلیسی در مورد پیشنهاد عقب نشینی از موضع هسته ای و نظامیان انگلیسی در عراق که ایران تضمین می کند به نظامیان انگلیسی اسیبی نرسد به شرط کوتاه امدن انکلیسی ها از مواضع ضد هسته ای ایران انتظار می رفت از طرف ایران شایعه ای منتشر شود تا ابعاد برخورد رسانه ای و بین المللی را تا حدودی کاهش دهد که البته شایعه میانجیگری المان در چنین شرایطی به دور از واقعیت است و بیشتر به یک شایعه می ماند

-- اردلان ، Feb 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)