تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ملزومات حفظ دستاوردهای انقلاب
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «همه به انقلاب بدهکاریم» به بررسی این جمله جیمی کارتر که گفته بود سرنوشت انتخابات آمریکا در ایران تعیین شد، پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «کارتر به دلیل ناکامی‌هائی که در اثر پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سقوط رژیم شاهنشاهی و سلسله دست‌نشانده پهلوی، فرار مستشاران آمریکائی و به گروگان گرفته شدن کارکنان سفارت آمریکا در تهران، از ایران نصیبش شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از رقیب جمهوریخواه خود شکست خورد و کنار رفت. به همین دلیل او در خاطرات خود اعتراف کرد که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ـ یعنی از نظر خود کارتر و آمریکائی‌ها قدرتمندترین کشور جهان ـ در ایران تعیین شد.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «قیام های مردم افغانستان، عراق، لبنان و حتی ملت‌های آمریکای جنوبی که مهره‌های وابسته به بیگانگان را طرد کردند و راه استقلال در پیش گرفتند، متاثر از انقلاب اسلامی ایران بود. در فلسطین نهضت آزادیبخش سالها بود که در انحصار احزاب ملی‌گرا قرار داشت و مردم و اعتقادات اسلامی آنها نقشی در مبارزات ضد صهیونیستی نداشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آرمان‌های انقلابی و اسلامی مطرح شده توسط امام خمینی از مرزهای جغرافیائی عبور کردند و به تک تک خانه‌های مردم فلسطین راه یافتند.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی ادامه داده است: «اینها کارهای بزرگی هستند که امام خمینی با نهضت اسلامی خود در ایران و جهان انجام داده و البته تحولات بزرگ‌تری نیز در راه است. برای حفظ این دستاوردها و گسترش آن و پدید آمدن تحولات بزرگ‌تر در جهان، مسئولیت بزرگی برعهده همه ما قرار دارد. حفظ اتحاد و همبستگی، پای بندی عملی به رهنمودهای امام خمینی، قدردانی از نعمت آزادی و استقلال، نگهداشتن مردم در صحنه، رعایت کرامت انسانی آحاد مردم و شناخت صحیح و دقیق تلاش‌ها و زحمات همه کسانی که برای پیروزی انقلاب اسلامی و سربلندی ایران تلاش کردند، محورهای مهم این مسئولیت هستند.»

این روزنامه در پایان آورده است: «رواج فرهنگ تخریب، نادیده گرفتن زحمات و خدمات، سیاه نمائی، منفی‌بافی و بی‌حرمتی نسبت به کسانی که در اصل شکل‌گیری انقلاب و تاسیس نظام جمهوری اسلامی و به نتیجه رسیدن دفاع مقدس و نجات کشور از بحران‌ها و توطئه‌ها و تحریم‌ها نقش اساسی داشتند، سموم مهلکی هستند که مانع رسیدن انقلاب به اهداف بزرگی که دارد می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

پایه‌های سست ایده برنامه‌ریزان اقتصادی
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «بودجه ۸۸ و فاجعه کسری بودجه»، به بررسی کسری ۴۴ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۸۸ اختصاص دارد.

اعتمادملی در بخشی از سرمقاله خود آورده است: «این میزان از کسری بودجه که اندازه‌ای به موازات کل درآمد نفتی ایران در سه یا چهار سال قبل دارد، شاید عجیب‌ترین چاله بودجه‌های سنواتی اقتصاد ایران باشد و می‌تواند بهترین استدلا‌ل برای نشان دادن پایه‌های سست ایده برنامه‌ریزان اقتصادی کشور محسوب شود.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «۴۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ناشی از تفاوتی که میان منابع و مصارف وجود دارد از حالا‌ اقتصاد ایران را در سال ۲۰۰۹ با نگرانی‌های زیادی مواجه کرده است. چنین کسری بودجه‌ای دولت را بدون شک به سمت چاپ اسکناس، استقراض از بانک مرکزی و یا حتی استقراض از بانک‌های خارجی هدایت می‌کند.»

اعتمادملی ادامه داده است: «اگر راهبردهای بالا رخ دهد، از حالا‌ می‌توان حدس زد که چه روزهایی در انتظار اقتصاد ایران است. برای همین بودجه تا اینجا خبری خوشایند برای مردم نبوده است. اما آیا نمایندگان مجلس می‌توانند از شکل‌گیری یک فاجعه اقتصادی در صورت اجرای چنین بودجه‌ای جلوگیری کنند؟»

متن کامل سرمقاله

تاکید بر تاثیر بحران جهانی اقتصاد بر ایران
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد هم با عنوان «‌اوباما»، او و ما» با این پیش‌فرض که بحران جهانی اقتصاد بر اقتصاد ایران هم تاثیر گذاشته است، نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا نوشته است: «اعتراف سیاستمدارانه «اوبام» به وجود بحران و ادعای مردم پسند او در خصوص «بی‌خوابی به خاطر مواجهه آمریکایی‌ها با بحران»، در حالی در رسانه ملی ما منعکس می‌شود که اصلی‌ترین مسئولان دولتی، در ماه های گذشته حاضر نشده‌اند تاثیر بحران اقتصادی جـهـان بر اقتصاد ملی و معیشت خانوار در ایران را بپذیرند.»

به نوشته این روزنامه «در نخستین مرحله، این ادعا مطرح شد که بحران اقتصادی کنونی، هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد. حتی زمانی که تعدادی از شخصیت‌های سرشناس غیر‌دولتی، نسبت به پیامدهای منفی این بحران هشدار دادند و خواستار عدم خوشحالی از بحران جهانی شدند، این پاسخ را دریافت کردند که «نباید به خاطر بحران اقتصادی در جهان متاسف باشیم.»

آفتاب یزد افزوده است: «البته هنوز هم هیچ‌یک از مسئولان دولتی، حاضر نیستند که از موضع پیشین خود عقب‌نشینی کنند، اما بسیاری از طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها گویای آن‌است که «بحران اقتصادی در جهان وجود دارد، تاثیر آن بر ایران قابل انکار نیست و مردم ایران نیز بایستی مانند بسیاری از ملت‌های دیگر، کمربندها را محکم ببندند.»

نویسنده این سرمقاله در پایان می‌افزاید: «راستی با نگاهی غیرمتعصبانه به اعتراف رندانه «اوباما» و اصرار برخی مسئولان دولتی کشورمان بر عدم وجود مشکل، کدام یک را می‌توان مدبرانه‌تر دانست؟ آیا کسی تردید دارد که امروز هم اعتراف صادقانه مسئولان، پاسخ مناسب مردم را دریافت خواهد کرد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «کلاف سردرگم بودجه ۸۸»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نمایش اقتدار ملی فردا همه می‌آیند...»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «سیا و سیمرغ»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اسرائیل و بحران ناامیدی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «منابع غیرواقعی بودجه ۸۸»

سرمقاله روزنامه مردمسااری با عنوان «انقلاب اسلامی در آغاز چهارمین دهه»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)