تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برپایی نمایشگاه بزرگ شاه عباس در لندن

موزه بریتانیا (British Museum) با همکاری بنیاد ایران (Iran Heritage) از ۱۹فوریه (اول اسفند)، نمایشگاه بزرگی از میراث شاه عباس، مقتدرترین پادشاه سلسله صفوی را با عنوان «شاه عباس: بازسازی ایران» به نمایش خواهد گذاشت.

این نمایشگاه فرصتی استثنایی برای شناخت اهمیت دوره صفوی در تاریخ ایران و نقش شاه عباس در ساختن ایران مدرن است.

سایت موزه بریتانیا، شاه عباس را چنین معرفی کرده است: «شاه عباس نیرویی تثبیت کننده در ایران است که در دوران جنگ داخلی و هجوم بیگانگان بر سر کار آمد. وی با ایجاد تجارت جهانی بین آسیا و اروپا، باعث تقویت اقتصاد ایران شد و به تحکیم مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی دولتی در ایران کمک کرد، مذهبی که هنوز در ایران رایج است... شاه عباس سلطانی قاطع، خستگی ناپذیر، بی‌رحم و باهوش بود.»

شاه عباس، پنجمین پادشاه سلسله صفوی بود و از ۱۵۸۷ تا ۱۶۲۹ بر ایران حکومت کرد. دوره زمامداری ۴۰ ساله او، یکی از پررونق‌ترین و باشکوه‌ترین دوران تاریخ ایران است. دورانی که شهرها، راه‌ها و بناهای عظیم و باشکوهی ساخته شد و ارتش ایران از قدرتمندترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شد.

به نوشته این سایت، نمایشگاه بزرگ «شاه عباس: بازسازی ایران»، تاثیر اجتماعی، مذهبی و هنری این پادشاه مقتدر را بر ایران قرن هفدهم به نمایش می‌گذارد.

در دوره شاه عباس بود که هنر ایرانی در زمینه‌های مختلف نگارگری، خوشنویسی، فلزکاری، مینیاتور، کاشی‌کاری و معماری به اوج خود رسید.

قرآن‌های نفیس، کتاب‌های خطی، نقاشی‌ها و فرش‌های بی‌نظیر و گران قیمت، پارچه‌ها و لباس‌های زربافت و ابریشمی، مینیاتورها و لوح‌های خوشنویسی شده و چینی‌آلات گرانبها، بخشی از یادگارها و جلوه‌های هنرهای مختلف ایرانی در دوره شاه عباس صفوی است که برای نخستین بار در خارج از ایران و در این نمایشگاه بزرگ در معرض تماشا گذاشته می‌شود.


موزه بریتانیا

نمایش کارهای خوشنویسی رضا عباسی، خوشنویس برجسته دوره شاه عباس، بخشی از آثاری است که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

این نمایشگاه بر روی چهار شهر مهم ایران در دوران صفوی که به خاطر اهمیت سیاسی و مذهبی شان مورد توجه شاه عباس بوده، متمرکز شده است؛ قم، اردبیل، مشهد و اصفهان به عنوان پایتخت جدید ایران در دوره شاه عباس.

کلیه هدایایی که شاه عباس وقف اماکن مقدس مذهبی در قم، مشهد و اردبیل کرده، به همراه اشیاء گرانبهایی از دوران زمامداری او در پایتخت باشکوه اصفهان، در این نمایشگاه به تماشا درمی‌آید.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، کتاب «شاه عباس: بازسازی ایران» نوشته شیلا آر.کنبی از سوی انتشارات بی‌ام پرس (BM Press) به صورت مصور و با چاپی نفیس منتشر می‌شود.

در کنار این نمایشگاه بزرگ، سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نمایش فیلم و نمایشگاه‌های جنبی نیز دایر خواهد بود.

به علاوه تابلوی نقاشی بزرگی از خسرو حسن‌زاده نقاش معاصر ایرانی با عنوان «تختی، قهرمان و شمایل ایرانی» نیز از ۱۹ فوریه تا ۱۹ آوریل در سالن آساهی شیمبون موزه بریتانیا به تماشا گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه «شاه عباس: بازسازی ایران» از ۱۹ فوریه تا ۱۴ ژوئن در موزه بریتانیا در لندن دایر است.

Share

نظرهای خوانندگان

درود

در تارنمای موزه بریتانیا، از برگزاری نمایشگاهی نیز با عنوان: شکوه اصفهان: سکه هایی از ایران نیز برگزار می شود.(اگر درست ترجمه کرده باشم)
امکان این را دارید تا در این مورد نیز اطلاع رسانی فرمایید.
با سپاس فراوان

-- ندا ، Feb 3, 2009

بد نیست سردمداران ج ا هم کمی ازاین دوره یاد بگیرند و بجای رجز خوانی مثلا میر متروی اصفهان را زیر خیابان چهار باغ نگذارند!!!

-- Nam ، Feb 3, 2009

متن شما خيلي عالي است

-- محمد زبيري ، Mar 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)