تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
درخواست نهضت آزادی از رئیس قوه قضاییه:

نهاد‌های قضایی را ملزم به رعایت قانون کنید

نهضت آزادی ایران در نامه‌ای از آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی خواست که نهاد‌های زیرمجموعه قوه قضاییه را ملزم به «رعایت قانون» کند.

نهضت آزادی در نامه خود تصریح کرده است که موارد نقض حقوق شهروندان از سوی مراجع قضایی، امنیتی و انتظامی نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است.

در این نامه همچنین آمده است که دستگاه‌های مختلف قضایی بیش از پیش ضعیف شده و نمی‌توانند ضامن اجرای قوانین باشند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، از اقدامات محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران و برخی نهاد‌های امنیتی و اطاعاتی نهاد‌های دولتی علیه این نهضت، فعالان مدنی، اقلیت‌های مذهبی و قومی به شدت انتقاد شده است.

این جریان سیاسی با «تمامیت‌خواه» معرفی کردن دولت نهم، این دولت را به «زیر پا گذاشتن بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی و تضییع حقوق شهروندی» متهم کرده است.

این نامه پس از آن‌که از برگزاری مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان اولین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی در ماه گذشته ممانعت به عمل آمد، منتشر شد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است که دولت نهم، بیشترین آمار «تضییع حقوق شهروندان» را نسبت به دولت‌های گذشته در کارنامه‌اش داشته است.

نهضت آزادی، تاسیس دفتر «حقوق شهروندی» در نهاد ریاست جمهوری را موضوعی تبلیغاتی در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری ارزیابی کرده است

دولت محمود احمدی‌نژاد از تیرماه سال ۱۳۸۴ قدرت را در ایران به دست گرفته است.
طی این سال‌ها نهاد‌ها و سازمان‌های حقوق‌بشری اعلام کرده‌اند که وضعیت حقوق‌بشر در ایران «بغرنج‌تر» شده است.

اما دولت نهم با رد این گزارش‌ها، اعلام کرده است که موضوع حقوق بشر در ایران، با نگاهی «سیاسی» از سوی کشور‌های اروپایی دنبال می‌شود.

نهضت آزادی در ادامه نامه خود تاسیس دفتر «حقوق شهروندی» در نهاد ریاست جمهوری را موضوعی تبلیغاتی در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری ارزیابی کرده است.

به اعتقاد نگارندگان این نامه، این اقدام دولت نهم «موجب وهن نظام و توهین آشکار به شعور ملت فرهیخته‌ ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی» است.

نهضت آزادی در عین حال تاکید کرده است که «گفتارها و اقدامات قانون‌گریزانه‌ رئیس دولت نهم، افزایش موارد نقض قانون از سوی دولت و گسترش احساس ناامنی شهروندان از جمله پیامدهای منفی بی‌توجهی روزافزون به حقوق بنیادین ملت، از جمله فقدان مطبوعات مستقل و کارآمد، است.»

راه‌اندازی این دفتر به دستور محمود احمدی‌نژاد بوده است.

فعالیت نهضت آزادی ایران سال‌ها است که در جمهوری اسلامی با محدودیت‌هایی روبرو است.

Share


در همین رابطه:
ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد بازرگان
اعتراض ابراهیم یزدی به اقدامات امنیتی

نظرهای خوانندگان

بسی نامه مر قوم شد در این سال سی -- ثمری حاصل نگشت غیر از مکر و نا کسی

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

نهضت آزادی تفکراتی قدیمی و منسوخ دارد. یک مشت پیر و پاتال که دیگر کاری از دست شان بر نمی آید. بهتر نیست این ها خود را بازنشسته کنند؟

-- S ، Mar 2, 2009

اگر بقول نظر بالا پیر و پاتال باید بازنشته شوند پس رهبر معظم و رفسنجانی و جنتی و شاهرودی و غیره وغیره از سالها پیش می بایست عطا یشان را از سر ما مردم محکوم به تحمل این قدرت طلبان تا لحظه مرگ کم می نمودند.

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

هركي دركنار دولته با اونه

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

اگر قوه قضائیه قانون را بطور کامل اجرا کند حتی یک نفر تاکید میکنم " حتی یک نفر" در این قوه نمی تواند کار کند و همه باید بصورت اتوبوسی و قطاری تخلیه شوند .این آخر عاقبت حکومت عدل علیست که نهضت آزادی وعده اش را می داد .
نهضت آزادی بهتر است با شجاعت نظرات مترقی مرحوم بازرگان در اواخر عمر در مورد دین و مذهب را منتشر کند تا مردمی که بخاطر شخصیت ایشان جذب اسلام عزیز شده اند نظرات اصلاحی ایشان را هم بدانند و بیش از این به امید عدل علی نباشند .

-- ایرانی ، Mar 3, 2009

اگر قرار باشد در جامعه ای نظم و قانون حکمفرما شود مجریان قانون باید بیشتر از هر شخص دیگری خود را به رعایت ان ملزم کنند.

عدم رعایت قانون توسط مجریان قانون تاثیری جز هرج و مرج و بی قانونی نخواهد داشت.

در ضمن از دوستان رادیو زمانه تقاضا دارم که قانونی را که خود مقرر کرده اند ( عدم انتشار مطالبی که حاوی توهین و ... ) رعایت فرمایند. کامنت با فرستنده S مشخصا مطلبی توهین آمیز نوشته است و حیف است سایت وزین زمانه به این مطالب الوده شود.

با تقدیم احترام

-- پویان ، Mar 3, 2009

پیر و پاتال بودن نهضت آزادی دلایلی دارد
یکی اینکه حدود 30 سال است که اینها تحت سخت ترین فشارها هستند و پیوستن عضو جدید به نهضت آزادی یعنی تعطیلی فعالیت سیاسی آن عضو
دیگر اینکه اعضای اصلی نهضت آزادی بازمانده حاکمان با اخلاق هستند به همین دلیل نمی خواهند این جنبه ی خوب را از دست بدهند

-- yaser ، Mar 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)