تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نمایش فیلم‌های امیر نادری در پراگ

جشنواره فبیو (FEBIO) که هر ساله در شهر پراگ برگزار می‌شود، ستایش از امیر نادری را در برنامه خود گنجانده است.

در این جشنواره، پنج فیلم آمریکایی نادری یعنی «مانهاتان از روی شماره»، «مانهاتان از روی الفبا»، «ماراتون»، «دیوار صوت» و «وگاس» که همگی در آمریکا و با شرکت بازیگران آمریکایی و به زبان انگلیسی ساخته شده، به نمایش درمی‌آید.

حضور امیرنادری در این جشنواره قطعی است و جلسات نقد و بررسی را پرویز دوایی منتقد سرشناس ایرانی که سالهاست در پراگ زندگی می‌کند، به عهده دارد.

دوایی از حامیان و دوستداران سینمای نادری است و در سال‌های گذشته نقدهای مثبتی بر آثار نادری از جمله «خداحافظ رفیق» و «تنگنا» نوشته است.


امیر نادری در فستیوال ونیز

دوایی بعد از مهاجرت به پراگ، از نقدنویسی کناره‌گیری کرده و در این سال‌ها بیشتر به نوشتن داستان، خاطره‌های ایام گذشته و ترجمه پرداخته است.
این نخستین بار است که دوایی در یک جلسه رسمی سینمایی با حضور یک فیلمساز ایرانی شرکت می‌کند.

از ترجمه‌های دوایی در سال‌های اخیر باید از داستان «تنهایی پرهیاهو» اثر بهومیل هرابال نویسنده نامدار چک که میلان کوندرا او را بزرگ‌ترین نویسنده چک خوانده، نام برد.

امیر نادری نیز در طول اقامت ۳۰ ساله خود در آمریکا موفق شد پنج فیلم بلند سینمایی بسازد که همگی درباره زندگی و جامعه آمریکایی است.

امروز امیر نادری به عنوان یک سینماگر مستقل نیویورکی شناخته می‌شود و فیلم‌هایش در فستیوال‌های مهم و معتبر دنیا از جمله ونیز، کن، شیکاگو، لندن، تورنتو و بسیاری دیگر به نمایش درآمده است.


نمایی از فیلم «ماراتن» ساخته امیر نادری

آخرین فیلم امیرنادری، فیلم «وگاس» بود که بر مبنای یک داستان واقعی ساخته شده و سال گذشته در بخش مسابقه فستیوال ونیز، مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت.

امیر نادری که به تازگی در جشنواره فیلم‌های نیویورکی در پاریس با فیلم «ماراتون» شرکت داشت، اعلام کرد که چند سال است در حال تدارک فیلمی است که مدت‌ها وقت صرف نوشتن سناریوی آن کرده است.

این پروژه که فعلا «ماه» نام دارد، درباره فضانوردی است که خود را در ماه گم می‌کند و بعد از بازگشت بقیه سرنشیان سفینه فضایی به زمین، تنها در ماه می‌ماند؛ در حالی که زن و فرزندش بر روی کره زمین به ماه چشم دوخته‌اند.

جشنواره فبیو از ۲۶ مارس تا چهارم آوریل در شهر پراگ برگزار می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

سلام به رادیو زمانه و آقای امیر نادری.
موفقیت های شما باعث خوشحالی است اما میتوانید بگوئید چرا به ایران بر نمیگردید؟ در ایران منتظر شما هستیم. تهران/ سارا قادری

-- سارا قادری - تهران ، Jan 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)