تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران

صدها ایرانی در اعتراض به احتمال حذف نام سازمان مجاهدین خلق از لیست سیاه اتحادیه اروپا، مقابل سفارت فرانسه در تهران تجمع کردند.

این تجمع پس از آن‌که ۲۷ کشور اروپایی توافق کردند نام این سازمان از لیست سیاه (تروریستی) این اتحادیه حذف شود، در تهران برپا شد.

خبرگزاری‌های ایران، تجمع‌کنندگان را از خانواده قربانیان عملیات‌ تروریستی سازمان مجاهدین اعلام کرده‌اند.


عکس از (AFP)

در این تجمع شعار‌هایی علیه رهبران اروپایی از جمله نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه سر داده شد.
این در حالی است که فرانسه مخالف حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا است.

پاریس در اعتراض به این تصمیم اتحادیه اروپا اعلام کرده که دادخواست استینافی به دادگاه ارسال کرده است.

نام سازمان مجاهدین خلق از سال ۲۰۰۲ در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

فردا (دوشنبه) در نشست وزرای خارجه این اتحادیه تصمیم نهائی درباره حذف یا باقی ماندن نام سازمان مجاهدین در لیست تروریستی اروپا گرفته می‌شود.


عکس از رویترز

گزارش‌ها حاکی است که تجمع کنندگان امروز مقابل سفارت فرانسه در بیانیه‌ای که خطاب به رهبران اروپایی صادر کردند، خواستار استرداد اعضای این سازمان به جمهوری اسلامی شده‌اند.

آنها همچنین آورده‌اند که «وقتی اتحادیه اروپا به حقوق مردم خود نمی‌اندیشد، چگونه می‌تواند دم از حقوق بشر و نقض آن در ایران بزند.»

با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرده که حذف احتمالی نام این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی مبتنی بر رای دادگاه لوکزامبورگ و نشان دهنده قانونی بودن چنین اقدامی است.

رای این دادگاه قابل فرجام‌خواهی بوده و هنوز نهائی نشده است و به همین‌ خاطر که فرانسه خواستار تجدید‌نظر در صدور چنین حکمی شده است.


عکس از رویترز

در آذرماه سال جاری، دادگاه عدالت اروپا در لوکزامبورگ، برای سومین‌بار، گنجاندن سازمان مجاهدین خلق در لیست تروریستی اتحادیه اروپا را نیز رد کرد.
این دادگاه حکم کرده است که اتحادیه اروپا در مسدود کردن دارایی‌های مجاهدین خلق، مرتکب خطا شده و باید تصمیم خود را لغو کند.

در فهرست تروریستی این اتحادیه، افراد یا سازمان‌هایی قرار دارند که از سوی اتحادیه اروپا با تروریسم مرتبط دانسته شده‌اند. قرار داشتن در این فهرست، مسدود شدن دارایی‌های آن افراد یا سازمان‌ها را نیز در بر دارد.

اتحادیه اروپا پس از حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا، فهرست تحریمی ویژه خود را منتشر کرده است. در آخرین نسخه این فهرست، ۴۶ فرد و ۴۸ گروه قرار دارند.

پیش‌تر یک دادگاه بریتانیایی درخواست کرده بود که این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا خارج شود.
سپس، نمایندگان پارلمان بریتانیا به‌طور رسمی سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

سازمان مجاهدین خلق چند سال (از سال ۲۰۰۲) است که تلاش می‌کند به ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ثابت کند که فعالیت تروریستی ندارد و بدنبال «اعاده حیثیت» است.

Share
در همین رابطه:
«اعلام تعطیلی اردوگاه اشرف، اقدامی تبلیغی است»
احتمال خروج نام مجاهدین خلق از فهرست تروریستی اروپا

نظرهای خوانندگان

"در این تجمع شعار‌هایی علیه رهبران اروپایی از جمله نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه سر داده شد.
این در حالی است که فرانسه مخالف حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا است."

اين بيشتر شبيه يك جوك است! فكر كنم همشهريهاي من رفته بودند تظاهرات!

خوب است اگر در صورت امكان گزارشي تهيه بفرماييد كه چرا و چطور آن دادگاه حكم بر برائت اين سازمان داده، در اين مورد نا‌آگاهي مطلق حاكم است و بدون دانستن دلايل آن دادگاه گرفتن جانب يك طرف ميتواند غير منصفانه باشد! ما ميدانيم عامل بسياري از عمليات تروريستي اين سازمان معرفي شده پس چگونه است كه دادگاه حكم بر خروج آن از ليست سياه داده؟ آيا خلاف اين معلوم شده؟

-- گالينابلانكا ، Jan 25, 2009

جوابی به کاربری به اسم گالینا بلانکا - سازمان مجاهدین خلق در زمان ریاست جمهوری خاتمی از جانب کلینتون که میخواست خاتمی را تقویت کند به این پندار غلط که اصلاح طلبان درایران قدرت گرفته و راه را برآمریکا باز میکند و دریک رابطه سیاسی درلیست تروریستی آمریکا قرار گرفت و بازهم اروپا به همین دلیل یعنی بدلیل حفظ رابطه حسنه با ایران مجاهدین را درلیست گذاشت دلیل آمریکا عملیات مجاهدین درزمان شاه برعلیه امریکایی ها بود و اتحادیه اروپا بدون دلیل مشخص اینکا ررا کرد . دراعلامیه حقوق بشر آمده است اگر گروهی نتواند از حقوق قانونی خود برعلیه یک حکومت مستبد بطریق قانونی دفاع کند میتواند دست به عملیات مسلحانه برعلیه همان حکومت بزند و مسلما مجاهدین که درسال 1360 هیچ امکان مبارزه مسالمت آمیز را نیافتند و صد ها تن از هوادارانشان به جوخه های اعدام سپرده شدند حق دفاع از خود ومبارزه برای آزادی را بصورت مسلحانه یافته اند و همین دلایل برای دادگاه های اروپایی که برخلاف ایران عامل حکومت نیستند و بر مبنای اسناد و مدارک قضاوت میکنند کافی بودتا دادگاه عدالت اورپا رای به عدم تروریست بودن مجاهدین بدهد و آنها از لیست خارج شوند البته هنوزوزیران شورای اروپا این حکم دادگاه را عملی نکرده اند و قراراست که روز دوشنبه 26 ژانویه رای نهایی داده شود . آنهایی هم که برابر سفارت فرانسه تجمع کرده اند فرقی با کسانی که دربرابر سفارت مصر و عربستان سعودی قبلا تظاهرات میکردند ندارند و از یک قماش هستند عجیب است که این افراد هرگز نرفته اند درزندان اوین که درآنجا شکنجه میکنند و میکشند تظاهرات کنند و تا حالا یک کلمه نگفته اند که چرا درتابستان 1367 به فتوای خمینی هزاران نفر زندانی سیاسی را تیرباران کردند و یا بدار کشیدند

-- آزاده ، Jan 26, 2009

جواب به جناب گالينابلانكا!! بطور شماتیک و بدون در نظر گرفتن بازیهای پشت پرده.
بعد از اجرای ١١ سپتامبر ٢٠٠١ در چارچوب مبارزه با تروریسم امریکا و سپس اروپا گروهای بسیاری از جمله مجاهدین را در این لیست گذاشتند.
حدود سه سال است که این مبارزه قضایی برای خارج کردن این سازمان از لیست گروهای تروریستی ادامه دارد. دادگاه انگلیس رای بر خروج این گروه از این لیست داد و سپس اتحاییه اروپا رای انگلیس را تایید کرد. فرانسه تنها کشور اروپاییست که حامی نگاه داشتن این سازمان در لیست تروریسم است.
حال چون در ایران طبق معمول اکثر مساعل بر عکس برداشت میشود و اصولا بر پایه میل و فتوی و عشق و حال گروهی معدود است تظاهرات را بر ضد فرانسه برگزار میکنند نه بر ضد انگلیس که عامل اصلی این حکم قضایی است. امید است پاسخ خود را گرفته باشید.

-- Nam ، Jan 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)