تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«جمهوری اسلامی با قبرها هم برخورد می‌کند»

آیت‌الله حسینعلی منتظری از تخریب قبر مخالفان جمهوری اسلامی در ایران انتقاد کرد.

این انتقاد یک هفته پس از آن‌که گزارش شد اقداماتی برای محو گورستان خاوران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی آغاز شده است، مطرح می‌شود.

آقای منتظری که روز گذشته در جمع برخی اعضای برجسته نهضت آزادی سخن می‌گفت، افزود که اسلام مجوزی برای اهانت به قبور مسلمانان و حتی کفار نمی‌دهد.

به گفته این مرجع تقلید، در جمهوری اسلامی برخی افراد که به یک سال زندان محکوم شده بودند، اعدام شده‌‌اند و «حالا با قبرهاى آنها هم برخورد مى‎شود و براى‏ ‏خانواده‌هایشان مشکل درست مى‎کنند.»

آقای منتظری همچنین اظهار داشت که حکومت‌های پیش از جمهوری اسلامی در ایران «با مرده‌ها دیگر کارى نداشتند.»

«در جمهوری اسلامی، برخی افراد که به یک سال زندان محکوم شده بودند، اعدام شده‌‌اند و حالا با قبرهاى آنها هم برخورد مى‎شود»

در اعتراض به تخریب بخش از گورستان خاوران نیز، سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که تخریب آن را متوقف کنند.

این سازمان، همچنین خواستار اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای بازدید از این محل شد.

گورستان خاوران قطعه زمینی در جنوب شرقی شهر تهران است که بسیاری از قربانیان کشتار‌ سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی در آن، دفن شده‌اند.

خانواده قربانیان سال ۱۳۶۷ اعلام کرده‌اند در صورتی با اجرای این طرح موافقت می‌کنند که نام و نشان، چگونگی و زمان اعدام و چگونگی و محل دفن جان‌باختگان روشن شود؛ درخواستی که تاکنون از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مسکوت مانده است.

اعتراض به ممانعت از برگزاری مراسم بازرگان
آقای منتظری همچنین از این‌که مقام‌های امنیتی در جمهوری اسلامی اجازه برگزاری مراسم چهاردهمین سال درگذشت مهدی بارزگان دبیرکل فقید نهضت آزادی را نداده‌اند، به شدت انتقاد کرد.

این مراسم قرار بود پنجشنبه گذشته در حسینیه ارشاد برگزار شود که برگزاری آن، چند ساعت مانده به شروع، ممنوع اعلام شد.

آقای منتظری با انتقاد از اعمال این محدودیت‌ علیه نهضت آزادی و مراسم بزرگداشت آقای بازرگان گفت: «حالا کار به جایى رسیده که جلوى برگزارى آن را‏ ‏مى‎گیرند، روسیاهى به زغال مى‎ماند.»

این مرجع تقلید پیش‌تر در خصوص برخورد‌ها با برخی از روحانیون انتقاداتی متوجه مقام‌های جمهوری اسلامی کرده بود.

آیت‌الله منتظری که تا مدتی پیش از فوت آیت‌الله خمینی، نیابت رهبری را بر عهده داشت و به عنوان جانشین او مطرح بود، پیش از مرگ وی از نیابت برکنار شد.

این مرجع تقلید شیعیان، با سخنرانی شدیداللحنی که ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ (مصادف با ۱۳ رجب) در انتقاد از توان فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت پنج سال در حبس خانگی به سر برد.

حسینیه ‏آقای منتظری هم‌چنان توقیف است و درس‌هاى فقهی وی در‏ ‏محل دفترش برگزار مى‎شود.

Share
در همین رابطه:
هشدار عفو بین‌الملل درباره تخریب خاوران
هشدار درباره محو گورستان خاوران

نظرهای خوانندگان

با سلام به آقای منتظری
بخاطر مسئولیت سنگین شما در آنچه در جریان انقلاب و پس از آن اتفاق افتاد واجب است شما بیشتر از اینها نظراتتان بروز دهید. توهینهایی که به به اسلام و روحانیت می شود شما را بیش از مسئول می کند.
با سپاس از تهران

-- بدون نام ، Jan 24, 2009

ایران در 40 سال گذشته کشور اول در 15 کشور خاورمیانه از نظر فرهنگ تکنولوژی و غیره بوده ولی الان 15 از 15 رتبه ماست. زمان به عقب بر می گرده پیشرفت ما به گذشته به دوران غار نشینی داره می رسه. یه روزی این تصمیمات برای خود عاملان این فجابع اتفاق می افته قصاص حکم اسلامه پس منتظر باشید

-- سهیل ، Jan 24, 2009

ممنون پیرمرد!زنده و پایداربمانی آنقدرکه طلیعه آزادی ایران راببینی.

-- جواد ، Jan 25, 2009

متاسفم از اينكه نظام فعلي كارهاي بسيار سخت و پر هزينه را در يك دور بسته و باطل بر اعمال سهل و ساده ترجيح مي دهد .خطاهای گزافی كه از اين نظام سر زده در بسياري از نظامهاVي ديگر مسبوق به سابقه است و ج.ا. ا.اولين نظامي نيست كه چنين اشتباهات گزافی مرتكب شده است(البته اميدوارم كه اخرين انها باشد...شايد در يك وضعيت يوتوپيك و ارمانشهري )لذا يك بار برای هميشه حاكمان ميتوانند بسادگي از خوانواده هاي قربانيان و ملت پوزش بخواهند و در يك دور و تسلسل باطل براي لاپوشاني و فرار از مسئوليت اعتراف به خطا مدام مرتكب خطاهائی بدتر و جبران ناپذير تر نشوند . مردم با گذشت و خطاپوش نيز در چنين وضعيتي گزينه ای جز عفو و بخشش ندارند لذا بسادگي و بسرعت درمي گذرند و چه بهتر تا بيشتر از اين دير نشده فرمانروايان نيز بخود ايند و فرصت غنيمت شمرند كه به فرموده تنها راعي و مراقب دادگستر تاريخ بشری امام علی عليه السلام "ان الامور مرهونه باوقاتها"پس فرصت از دست ندهيم كه فرصتها كمياب و زود گذرند

-- محمد .امجد ، Jan 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)