تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بودجه ۸۸: نفت ارزان‌تر، مالیات بیشتر

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران، از رشد ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، امیرمنصور برقعی این افزایش مالیات را «قابل وصول» دانست.
وی در این مورد گفت: «با توجه به موفقیت دولت در سال‌های اخیر در تحقق بیش از پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی، این رشد واقع‌بینانه و قابل حصول خواهد بود.»

معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی در باره ادعاهای مطرح شده در مورد حذف افزایش حقوق کارمندان دولت در صورت تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: «از دلایل اصلی وجود تورم در کشور، افزایش سالانه دستمزدها است که در ابتدای هر سال افزایش حقوق کارمندان و به تبع آن دستمزدها، در صدی از تورم را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.»

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی همچنین لایحه بودجه ۸۸ کل کشور را «واقع‌بینانه‌ترین گزینه ممکن» دانست.

وی این لایحه را که سه‌شنبه آینده به مجلس تقدیم می‌شود لایحه‌ای «تخصصی» و «اطلاعات‌محور» نامید. این در حالی است که برخی تحلیل گران اقتصادی بودجه سال آینده را دارای کسری قابل توجه ارزیابی می کنند.

امیرمنصور برقعی نقطه قوت این لایحه را « لحاظ کردن رویکردهای مختلف» عنوان کرد. اشاره وی به اهمیت تنظیم و تدوین بودجه سال آینده بر پایه آخرین تحولات اقتصادی در عرصه‌های جهانی و داخلی بویژه درج نظرات گوناگون در زمینه طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بود.

معاون برنامه‌ریزی محمود احمدی‌نژاد، همچنین از توافق جمعیِ دست‌اندرکاران ایران بر سر قیمت پایه نفت در بودجه ۸۸ کل کشور خبر داد. بنا بر این توافق، ۳۷ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه مورد توافق جمعی قرار گرفته‌است.

امیرمنصور برقعی شمار احکام تهیه شده برای بودجه ۸۸ کل کشور را ۱۲ حکم اعلام کرد و اظهار داشت: «در یکی از این احکام که به صورت بندهایی در ماده واحده گنجانده شده پیش‌بینی شده‌است که در صورت افزایش قیمت نفت تا ۴۵ دلار، منابع حاصل از این افزایش قیمت‌ها صرف طرح‌های عمرانی اولویت‌دار شود.»

با اینحال، منتقدان لایحه بودجه سال آینده برآنند که به دلیل کاهش بهای نفت، اگر دولت نتواند هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد و نیز برخی برنامه‌های عمرانی کنونی را متوقف سازد، کسری بودجه چاره‌ناپذیر است.

Share

نظرهای خوانندگان

خدايا خودت رحم كن!!

-- جنگل‌برت ، Jan 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)