تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«نوشتن با دوربین»

چاپ چهارم «نوشتن با دوربین، رو در رو با ابراهیم گلستان» گفتگوی پرویز جاهد با ابراهیم گلستان از سوی نشر اختران منتشر شده است.

چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۴ در ۳۰۰۰ نسخه از سوی همین انتشارات به بازار کتاب آمده بود.

این کتاب، حاصل یک گفتگوی طولانی است که در فاصله ژوئن ۲۰۰۲ تا دسامبر ۲۰۰۳ طی چهار دیدار با آقای گلستان انجام شده است.

این گفتگوها علاوه بر این که اطلاعات تازه، دست اول و ناگفته‌ای را درباره زندگی و آثار فیلمسازان نوآور سینمای ایران در اختیار محققان قرار می‌دهد، تصویر روشن‌تر و دقیق‌تری از جریان «موج نوی سینمای ایران» و ریشه‌های واقعی آن نیز ترسیم می‌کند.

پرویز جاهد در مقدمه کتاب نوشته است: «آنچه در این گفتگو برای من اهمیت بیشتری داشت، دوره فعالیت مستندسازی گلستان، تاسیس استودیو گلستان، همکاری با فروغ فرخزاد و تولید فیلم‌های داستانی و بلند «خشت و آینه»، «اسرار گنج دره جنی» و دریافت و درک دیدگاه‌های گلستان در زمینه‌های مربوط به واقع‌گرایی در ادبیات و سینما، استعاره و نماد در آثار او، حکومت و پروژه مدرنیسم در ایران، روشنفکری ایرانی و گفتمان غرب ستیزی، سینمای «موج نو» و سانسور بوده است.»


گلستان در این کتاب «با کلام برنده و تا حدی گزنده خود به نقد فضای روشنفکری، ادبی و سینمایی ایران در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ پرداخته و با صراحتی کم‌نظیر به داوری درباره بسیاری از چهره‌های شاخص روشنفکری، ادبی و هنری این دوران از هدایت گرفته تا شاملو، از خانلری تا یارشاطر، از آل‌احمد تا چوبک، از کیمیایی تا کیارستمی، از تقوایی تا شهید ثالث و آربی آوانسیان و فروغ فرخزاد نشسته است.»

مطالب کتاب، علاوه بر مقدمه و درباره ابراهیم گلستان و آثار او، به چهار بخش دیدار اول، دوم، سوم و چهارم تقسیم شده است.

نویسنده با اشاره به دشواری‌های گفتگو با آقای گلستان و نیز لحن صریح وی در بیان نظراتش می‌نویسد: «ممکن است کسانی با آراء و نظرات گلستان در مورد فضای سیاسی و روشنفکری ایران دهه‌های 30 و 40 موافق نباشند و یا سبک داوری او و صراحت و تیزی کلامش را نپسندند و یا تاب نیاورند و از این بابت آزرده شوند. اما شیوه برخورد گلستان از سوی دیگر، دعوتی است برای نقدی سالم، شفاف و فارغ از ملاحظه‌کاری، مصلحت‌اندیشی و یا پنهان‌کاری معمول و رایج در جامعه ما.»

«گداها همیشه با ما هستند»

«گداها همیشه با ما هستند» نوشته توبیاس وولف با ترجمه منیر شاخساری در ۱۵۰۰ نسخه از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

وولف نویسنده‌ای آمریکایی است که بیشتر به خاطر خاطره‌نویسی و داستان‌های کوتاه شهرت دارد. وی همراه با ریموند کارور، ریچارد فورد، آن بیتی و دیگر نویسندگان مینی‌مالیست از پیشتازان داستان کوتاه در آمریکا هستند.

مشهورترین اثر وولف «زندگی این پسر» نام دارد که داستان دوران کودکی خودش در نورث وست است. وی در این کتاب، به بازگویی جدایی پدر و مادرش و شرح حال خانواده جدیدش می‌پردازد.

«زندگی این پسر» جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز را در بخش زندگی‌نامه نویسی از آن خود کرد. وی سه بار نیز برنده جایزه ٱ هنری شد.


«در ارتش فرعون»، «دزد سربازخانه»، «بازگشت به دنیا»، «شب مشکوک»، «مدرسه قدیمی»، «شایعه زشت» و «در بوستان شهدای آمریکایی » از دیگر آثار توبیاس وولف هستند.

کتاب «گداها همیشه با ما هستند» شامل هشت داستان کوتاه «بگو، آره»، «گمشده»، «فروپاشی صحرا، ۱۹۶۸»، «داستان ما شروع می‌شود»، «هیولا»، «جاذبه‌های پیش‌ رو» و «گداها همیشه با ما هستند» است.

در بخشی از داستان کوتاه «گداها همیشه با ما هستند» آمده است: ‌«دیو آنقدر صبر کرد تا هر دو طرف خلوت شد، دوبار خیز برداشت طرف جاده تا بختش را امتحان کند. اما هر بار منصرف شد و برگشت. راسل منتظر بود دیو دهانش را باز کند، فریاد بکشد و مشتش را در هوا تکان بدهد. اما هیچ کدام این اتفاق‌ها نیفتاد...صورتش آرام بود، وضعیتش را پذیرفته بود و هیچ چیز غیرعادی و عجیبی نمی‌دید؛ چیزی که وادارش کند برگردد خانه، اسلحه‌ای بیاورد و به سمت تمام راننده‌ها شلیک کند.»

قیمت این کتاب، ۲۸۰۰ تومان است.

«حقوق شناسی»

«حقوق شناسی، دیباچه‌ای بر دانش حقوق» نوشته محمدحسین ساکت از سوی نشر ثالث در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

نویسنده در مقدمه نوشته است: «آغاز سده بیستم، سرآغاز رویش، گسترش و دگرگونی شگرف و شتابان دانش حقوق بوده است. همگام با دیگر شاخه‌های علوم اجتماعی و انسانی، دانش حقوق نه تنها در پهنه اندیشه‌گری، که در گستره کاربردی به برگ و بار تازه‌ای نشسته است و در خدمت انسان و جامعه و آرمان انسانی درآمده است.»

آقای ساکت می‌افزاید: «سوکمندانه باید گفت که تازگی‌ها آن‌گونه که باید و شاید، در دانشکده‌های حقوق ایران به حقوق شناسی یا درس «کلیات حقوق» بها نمی‌دهند. گذشته از آن که میزان واحد درسی آن را کاسته‌اند، دانشجویان را به کندو کاو در این رشته وانمی‌دارند. نتیجه چنین سستی و غفلتی، آن خواهد بود که دانشجو از آغاز با مبانی و مفاهیم و معانی حقوقی و اصطلاحات کاربردی آن آشنایی شایسته‌ای پیدا نمی‌کند و این کم‌آشنایی در آینده، زیان‌های سنگینی برجا می‌نهد.»


این کتاب، در ۹ دفتر «نظریه حق»، «مفهوم حق»، «علم حقوق؛ بخش بندی، شاخه‌ها و بستگی آن به دیگر دانش‌ها»، «نظام‌های حقوقی در جهان معاصر»، «منابع حقوق»، «تفسیر قواعد حقوق»، «اجرای قواعد حقوق در مکان و زمان»، «قاعده حقوقی: ویژگی‌ها، ضمانت اجرا، هدف‌ها، چگونگی اجرا و مسئولیت سرپیچی از آن» و «حقوق و دیگر نیروهای بازرسی اجتماعی و هنجارهای همسنگ و همسان» تقسیم‌بندی شده است.

به باور نویسنده، حقوق‌دان کارآگاه در قالب قاضی، وکیل دادگستری، مشاور حقوقی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر همان اندازه برای جامعه خطرآفرین است که پزشک بی‌تجربه و کم سواد. هر دو با زندگی و جان بازی می‌کنند و نخستین، آبرو، شرف و آزادی انسان‌ها را نیز به بازی می‌گیرد. در یک سخن، کامیابی یک جامعه به کامیابی نظام حقوقی آن بستگی دارد.»

قیمت این کتاب، ۱۲۰۰۰ تومان است

تازه‌های نشر در دنيای غرب:

تولد دوباره سوزان سونتاگ

وقتی سوزان سونتاگ انديشمند و منتقد فرهنگی معاصر در سال ۲۰۰۴ درگذشت، بيش از صد دفترچه يادداشت از خودش باقی گذاشت.

اکنون پسر او ديويد ريف تصميم گرفته است که اين يادداشت‌ها را به تناوب ويرايش کرده و منتشر کند.

نخستين جلد از اين يادداشت‌ها با عنوان «تولد دوباره»: خاطرات اوليه (۱۹۴۷-۱۹۶۴) از سوی انتشارات هميش هميلتن با قيمت ۱۶.۹۹ پوند منتشر شده است.

تولد دوباره، تصويری است از زندگی خصوصی سونتاگ از يک دخترچهارده ساله تا زن و مادری ۳۰ ساله و در سی سالگی است که نخستين رمانش يعنی «‌نيکوکار» منتشر می‌شود.

اما در اين يادداشت‌ها کمتر از سونتاگ رمان‌نويس نشانی می‌بينيم و بيشتر با چهره روشنفکری و نقاد او مواجهيم.


در اين يادداشت‌ها سونتاگ از کتاب‌هايی که بايد می‌خوانده، فيلم‌هايی که بايد می‌ديده و نوارهايی که بايد گوش می‌کرده حرف می‌زند.

او توضيح می دهد که در سن پانزده سالگی چگونه به زنان تمايل داشته در حالی که در برابر اين خواست درونی خود مقاومت می‌کرده است. می‌نويسد:
«احساس می‌کنم تمايلات همجنس‌خواهانه دارم (با چه اکراهی دارم اين را می‌نويسم.)»

و بعد، از نخستين تجربه همخوابگی‌اش با زنی به نام اچ در سن شانزده سالگی حرف می‌زند. و در همين سن است که با استاد جامعه شناسی‌اش در دانشگاه شيکاگو يعنی فيليپ ريف ازدواج می‌کند.

بقيه خاطرات مربوط است به جدايی او از همسرش در سن ۲۴ سالگی، تحصيل در دانشگاه آکسفورد و ادامه رابطه‌اش با اچ.‌

يادداشت ها، نشان دهنده تحول تدريجی شخصيت فرهنگی و روشنفکری سونتاگ و زايش فلسفی، ادبی و فکری اوست.

يادداشت هايی که با خودآگاهی کامل و به انگيزه خوانده شدن نوشته شده‌اند.

نخستين دفتر خاطرات سونتاگ با اين جملات به پايان می‌رسد:

«من از زمان کودکی دارای اين جنون روشنفکرانه بودم. اما جنون، جنون است. ميل روشنفکرانه مثل ميل جنسی است.»

تخريب خانه: بحران در تئاتر استانی بريتانيا

بين سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۷ بيش از يک چهارم سالن‌های تئاتر استانی بريتانيا بسته شد. آن‌ها که باقی ماندند نيز هر روز با خطر بسته شدن و کاهش تماشاگر مواجهند.

کتاب «ويران کردن خانه»، به چگونگی و علت‌های وقوع چنين بحرانی می‌پردازد و دورانی طولانی از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز را مورد تجزيه و تحليل قرار می‌دهد.


نويسنده کتاب شرح می‌دهد که چگونه سياست خصوصی سازی دولت تاچر و قطع سوبسيدهای دولت به هنر، تاثير عميقاً منفی خود را بر تئاتر بريتانيا گذاشته و باعث تعطيلی بسياری از سالن‌های تئاتر و مراکز هنری شده است

تخريب خانه: بحران در تئاتر منطقه‌ای بريتانيا، نوشته اليويا ترن بال را انتشارات اينتلکت با قيمت ۱۹.۹۵ پوند منتشر کرده است.

آلبوم تازه‌ای از هنک ويليامز

هنک ويليامز از خوانندگان برجسته موسيقی کانتری است که در سن ۲۹ سالگی درگذشت. در ۱۹۵۱ هنک ويليامز مهم‌ترين چهره موسيقی کانتری بود و کمپانی مادرز بست(Mother's Best) حمايت مالی اجراهای راديويی او را که هر روز ساعت ۷ و ربع صبح پخش می‌شد به عهده داشت.

با مرگ هنک ويليامز، پخش اين برنامه راديويی متوقف شد و همه صفحه‌های او دور ريخته شد اما به وسيله طرفداران صدای ويليامز دوباره جمع‌آوری و منتشر گرديد.

صدای ويليامز، صدايی اندوهناک، غمبار و به شدت گيرا بود و تاثير عميقی بر روح و روان شنونده می‌گذاشت.
ترانه‌ها و آهنگ‌های او، بيانگر زندگی انسان‌های تنها، نااميد، فقير و رنج کشيده بود.


آلبوم جديدی که به تازگی از اين خواننده محبوب موسيقی کانتری بيرون آمده، شامل برخی ترانه‌ها و آهنگ‌هايی از ويليامز است که از اين برنامه راديويی پخش می‌شده‌اند.

به علاوه برخی از آهنگ‌های مشهور هنک ويليامز مثل I'm So Lonesome I Could Cry و I saw the light در اين آلبوم گنجانده شده است.

آهنگ‌ها همگی ترميم شده و به صورت ديجيتال ضبط شده‌اند. کيفيت برخی از آن‌ها به قدری خوب است که شنونده گمان می‌کند که هنک ويليامز بيخ گوش آن‌ها دارد می‌خواند.

اين آلبوم شامل ۵۴ آهنگ هنک ويليامز است که کمپانی لايف تايمز آن را در قالب سه سی دی عرضه کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)