تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چند تصمیم مهم دیگر توسط باراک اوباما

باراک اوباما در سومین روز آغاز به کار خود چند موضع گیری و تصمیم مهم دیگر را اعلام کرده است.

حمایت از «حق زنان برای سقط جنین»، عدم خروج ناگهانی از عراق و درخواست گشایش مرز غزه، از جمله تصمیم‌ها و مواضع باراک اوباما در سه روز نخست تصدی او در سمت ریاست جمهوری است.

رئیس جمهور جدید آمریکا، روز پنج‌شنبه از حمایت خود از «حق انتخاب زنان» در مسئله سقط جنین سخن گفت. این سخنان وی در حالی عنوان شد که هزاران نفر از کوشندگان جنبش مخالفت با حق سقط جنین، در اعتراض به مواضع اوباما در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند.

به دنبال این سخنان اوباما، مراجع مسئول آمریکا اجازه آزمایش با سلول‌های بنیادی جنین، برای درمان بیماران فلج را صادر کردند.

جرج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به دلایل مذهبی هر گونه آزمایش بر روی این گونه سلول‌ها را ممنوع کرده‌بود.

سلول‌های بنیادی، یاخته‌های اولیه‌ای هستند که توانائی تبدیل به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آنها می‌توان در تولید بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد.

در آمریکا مناقشه بزرگی بر سر اخلاقی بودن این آزمایش‌ها درگرفته‌است، زیرا مخالفان، استفاده از سلول‌های جنینی را گامی در جهت همانندسازی انسان و کاهش ارزش موجودیت انسان می‌دانند.

جرج بوش تمامی منابع مالی دولتی پژوهش بر روی سلول‌های بنیادی را قطع کرده‌بود ولی اوباما پیش از مراسم سوگند خود گفته بود که امیدوار است کنگره این ممنوعیت را بردارد.

باراک اوباما همچنین امروز جمعه از اسرائیل خواست تا مرز نوار غزه را باز کند تا کالاها و خدمات امدادرسانی بتوانند از این مرز عبور کنند. اوباما گفت: «اینک ما باید دست خود را برای دادن فرصت به سوی کسانی که به دنبال صلح هستند دراز کنیم.» وی افزود: «این جزئی از یک آتش‌بس پایدار است. گذرگاه مرزی غزه باید گشوده شود تا کمک و دادوستد از آن جریان پیدا کند.»

جان هولمز، مدیر امور بشردوستانه سازمان ملل، امروز جمعه در بازدید از غزه شرایط این منطقه را بسیار وخیم‌تر از آن‌چه تصور کرده‌بود توصیف کرد.

رئیس جمهور جدید آمریکا امروز جمعه همچنین به دولت عراق اطمینان داد که ایالات متحده تصمیمات «شدیدی» در مورد خروج زودهنگام نیروها از عراق نخواهد گرفت.

باراک اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود تا تمامی نیروهای نظامی آمریکا را ظرف ۱۶ ماه از آغاز ریاست جمهوری‌اش از عراق خارج کند. روز پنج‌شنبه، یعنی دو روز پس از آغاز دوره ریاست جمهوری اوباما، فرماندهان نظامی آمریکا از اعلام پشتیبانی نسبت به طرح ۱۶ ماهه خودداری کردند و اعلام کردند که در این خصوص گزینه‌های متعددی را به باراک اوباما ارائه داده‌اند.

هشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، روز جمعه حین بازدید خود از آنکارا گفت: «به ما اطمینان داده‌اند که سیاست رئیس جمهور اوباما، یک سیاست متداوم خواهد بود.» وی در ادامه گفت که به باور او ایالات متحده عقب‌نشینی ناگهانی از عراق نخواهد کرد.

Share

نظرهای خوانندگان

آفرین
به این میگن دموکراسی! و ارزش قدرت مردم اینجاست که خودش رو نشون میده! خوبه ملت ما یه کم به این موارد دقت کنند تا فرق بین دموکراسی خودشون و قدرت واقعی رئیس جمهور منتخبشون رو با رییس جمهور یه کشور دموکرات متوجه بشن!!!

-- آرش ، Jan 24, 2009

اوباما امروز در مورد غزه چیزی گفت که جمله ی نخستش در دفاع از اسراییل بود. حماس را بجای اینکه یک دولت منتخب یا گروه مقاومت بخواند, تروریستش خواند به مانند بوش که از عدالت چیزی سرش نمی شد . خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.

-- کلاغکی سپید ، Jan 24, 2009

حماس در عرف و سیاست، یک گروه تندرو است که با توسل به‌زور می خواهد یکی از کشورهای عضو سازمان‌ملل را نابود کند. موشکها و عملیات انتحاری حماس بطور مستدام غیرنظامیان را هدف گرفته است. اگر آقای اباما حماس را نیروی تروریستی نخواند، معنایش چیزی نخواهد بود جز تایید این اعمال تروریستی.

-- رحمان جوانمردی ، Jan 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)