تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کمپین یک میلیون امضاء برنده جایزه دوبووار

جایزه امسال سیمون دوبووار به کمپین یک میلیون امضای زنان ایران تعلق گرفت.

این جایزه برای نخستین‌بار در نهم ژانویه سال گذشته هم‌زمان با صدمین سالگرد سیمون دوبووار بنیان گذاشته شده است.

هدف از بنیان گذاری چنین جایزه‌ای، کمک به بسيج همبستگی بين‌المللی زنان و تضمین حمایت‌ها از جنبش زنان در جهان اعلام شده است.
جایزه دوبووار به نام «برای رهايی زنان» نیز شناخته می‌شود.

اولین جایزه دوبووار را سال گذشته تسليمه نسرين، نويسنده بنگلادشی و ايان هيرسی علی، عضو سابق پارلمان آلمان دریافت کرده بودند.

خانم نسرین این جایزه را به دلیل به خطر انداختن جانش برای آزادی زنان دریافت کرده است.

ریاست هيئت داوران بين‌المللی جايزه سيمون دوبووار را جوليا کريستوا، فيلسوف سرشناس فمينيست برعهده دارد.

از دیگر اعضای هيئت داوران این جایزه، اليزابت بدينتر (فيلسوف فمينيست)، کيت ميلت و اليس شوارتزر، اينگريد بتانکورت، سيلويا بون دوبووار (دختر خوانده و وارث او) و کلود لانزمن (مدير مجله عصر مدرن) هستند.


سیمون دوبووار

خانم کریستوا در گفتگو با رادیو فرانسه در خصوص اهدای این جایزه به کمپین یک میلیون امضاء گفته است که: «کمپین یک میلیون امضاء یک جنبش وسیع است زیرا زنانی که در آن فعال هستند به دیدار زنان دیگر می‌روند، با آن‌ها بحث می‌کنند، خانه به خانه سر می‌زنند و حقوق زنان را تک به تک به آن‌ها توضیح می‌دهند.»

ویژگی مهم جایزه سیمون دوبووار، اهدای آن به یک حرکت اجتماعی است.

الناز انصاری از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، در گفتگو با رادیو زمانه، دلیل اهدای این جایزه به کمپین، به جای انتخاب یک فرد را تاکید بر جمع گرایی کمپین عنوان کرد و گفت: «پیام این جایزه تاکید بر جمع گرایی حاکم بر کمپین بوده است، چرا که در فضای فعلی ایران، کمپین فعلا از نادر حرکت‌های زنده و پویایی است که همچنان به شکل علنی و به صورت جمعی به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.»

انصاری در پاسخ به تاثیر چنین جوایزی در فعالیت‌های کمپین افزود: «دیده شدن این حرکت از سوی نهادهای جهانی از سویی امید و انگیزه ایجاد می‌کند و از سویی دیگر در خلاء رسانه برای مردم عادی بهانه‌ای برای تولید اخبار جدید است که همچنان شادابی پویایی این جنبش را نمایان می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه در روند کلی فعالیت نمی‌توان گفت که حرکت جنبش‌ها از بودن یا نبودن جوایز تاثیر مستقیمی می‌گیرند، اضافه کرد: «این جوایز در کنار حمایتی که اعلام می‌شود حاشیه امنی نیز برای کمپین می‌سازد. هر چند حاکمیت با برخورد با شیرین عبادی برنده نوبل صلح نشان داد نمی‌خواهد این حواشی امن را به رسمیت بشناسد، با این حال تخطی به این حواشی هزینه سنگینی برای حاکمیت به بار می‌آورد و این برخوردها بیش از پیش به حقانیت جنبش‌ها و افراد در افکار عمومی صحه می‌گذارد.»

چندی پیش وب سایت تغییر برای برابری، جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز در مسابقه بین‌المللی دویچه وله را نیز بدست آورد و در هفدهمین دوره‏ مراسم اهدای جوایز سال «آزادی بیان» از سوی سازمان گزارش‏گران بدون مرز هم، این سایت، به عنوان یکی از نامزدهای بخش وبلاگ ها مطرح شد.

انصاری که از اعضای تحریریه این وب سایت است، دلیل این توجه بین‌المللی به کمپین و رسانه‌های آن را به نوعی به شرایط سیاسی داخل کشور و روابط بین‌المللی ایران مرتبط دانست.

کمپین یک میلیون امضاء، نام جریانی است که از دو سال گذشته در ایران آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی» است.
در سال‌های اخیر، برخی از اعضای این کمپین با دستگیری و محکومیت‌های قضایی از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند.

سيمون دوبووار فيلسوف و نظريه پرداز فمينيست فرانسوی است.
وی نویسنده کتاب برجسته و مشهور «جنس دوم» نیز هست.

Share
در همین رابطه:
چهار فعال حقوق زن دادگاهی می‌شوند

نظرهای خوانندگان

دوستان! ایان هیرسی علی عضو پارلمان هلند بود، نه پارلمان کشور آلمان.

-- فرناز سیفی ، Jan 10, 2009

خوشحالم كه منم امضا دارم گرچه با بيس عقايد جنبشهاي فمينسيتي زياد موافق نيستم، اگر ضدمرد باشند و يا برتري زن را قائل باشند كه البته اميدوارم چنين نباشد، اما حركتهاي اين چنيني براي جوامعي مثل جامعه ما بسيار لازم و موثر است.

-- احلام ، Jan 11, 2009

درود بر زنان حق طلب ایرانی

-- بدون نام ، Jan 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)