تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی کاخ سفید از پلمب دفتر کانون مدافعان

کاخ سفید از انتشار خبر پلمب دفترکانون مدافعان حقوق بشر در تهران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رویترز، تونی فراتو سخنگوی کاخ سفید این خبر را «نگران کننده» خوانده است.

وی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته است که افراد بسیار شجاعی در ایران برای دفاع از حقوق شهروندی در حال فعالیت هستند.

فراتو در عین حال تاکید کرده است که کاخ سفید به دقت این تلاش‌ها و برخوردهای مقام‌های ایرانی با آنها را مد نظر دارد.

ابراز نگرانی آمریکا از پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در ایران یک روز پس از آن‌که فرانسه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا پلمب این دفتر را محکوم کرد، اعلام می‌شود.


برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد، خواستار بازگشائی دفتر این نهاد فعال در زمینه حقوق بشر شد.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر عصر یکشنبه گذشته با دستور قضائی و به خاطر «نداشتن مجوز فعالیت» از سوی ماموران انتظامی پلمب شد.

فعالیت این کانون دو سال پیش از این از سوی دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها در ایران غیرقانونی اعلام شده بود.

چند گروه فعال حقوق بشر به پلمب روز گذشته دفتر کانون مدافعان حقوق‌ بشر در ایران اعتراض کرده و خواستار بازگشایی هرچه سریع‌تر آن شده‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شیرین عبادی برنده صلح نوبل و جمعی از وکلا و حقوق‌دانان مستقل اداره می‌شود.

این کانون، طبق اساسنامه خود موظف به «دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی»، «حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی» و «گزارش دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران» است.

بیانیه برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر
در پیوند با پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، امروز (سه‌شنبه) به عنوان برنامه‌ای مشترک از سوی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) با صدور اطلاعیه‌ای به این اقدام قوه قضائیه ایران اعتراض کرد.

اریک سوتاس، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، در این رابطه گفته است: «دولتمردان جمهوری اسلامی روز به روز سرکوب‌های خود را در قبال مدافعان حقوق بشر در ایران افزایش می‌دهند.»

برنامه نظارت از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که به هرگونه عمل «سرکوب‌گرایانه» در قبال مدافعان حقوق بشر پایان دهند و مطابق با اعلامیه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در زمینه حقوق بشر که ایران به آنها ملحق شده، رفتار کند.

Share
در همین رابطه:
اروپا پلمب دفتر کانون مدافعان را محکوم کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)