تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت حقوق بشر در ایران

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «به شدت» نگران وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است.

در این بیانیه آمده است که افزایش موارد نقض عملی حقوق بشر از سوی مقامات ایرانی، شاهدی بر تنزل جایگاه حقوق افراد در این کشور است.

فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا موارد نقض حقوق بشر در ایران را «غیرقابل پذیرش» دانسته و یادآوری کرده است که وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی در حال «وخیم‌تر» شدن است.

این اتحادیه می‌گوید که به‌طور مشخص نگران مواردی چون اعدام همزمان ۱۰ ایرانی در زندان اوین در ۲۶ نوامبر (ششم آذر)؛ فشارهای قضایی وارده از سوی مقام‌های ایرانی بر فعالان حقوق زنان و اعضای کمپین یک میلیون امضاء که عشاء مومنی نمونه‌ای از آن است؛ وضعیت نامشخص حسین درخشان وبلاگ‌نویس ایرانی که در اول نوامبر (۱۱ آبان) گذشته بدون آن که اتهامی علیه او اعلام شود، دستگیر شده، است.

در این بیانیه افزوده شده است که خانواده آقای درخشان پس از هفته‌ها بی‌خبری از وی، هنوز هم اطلاعی از محل بازداشت درخشان ندارند و خانم مومنی هم هنوز نتوانسته است از ایران خارج شود.

اقدام اخیر مقام‌های ایرانی مبنی بر ارائه نکردن امکان دسترسی به مراقبت‌های پزشکی لازم برای آقای اسانلو، فعال صنفی ایرانی (رئیس سندیکای اتوبوسرانی) که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به پنج سال زندان محکوم شده، نیز از دیگر نگرانی‌های اتحادیه اروپا عنوان شده است.

دراین بیانیه آمده است که این اقدامات در ادامه موارد نقض آشکار «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» صورت می‌گیرد که ایران آن را آزادانه پذیرفته و تصویب کرده است.

اتحادیه اروپا در عین حال، جمهوری اسلامی را به حذف صدور و اجرای مجازات اعدام و تخفیف مجازات همه کسانی که به اعدام محکوم شده‌اند، ترغیب کرده است.

Share
در همین رابطه:
نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران
نگرانی «برنامه نظارت» از محکومیت یاسر گلی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)