تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت پلمب دفتر کانون مدافعان

دو گروه فعال حقوق بشر به پلمب روز گذشته دفتر کانون مدافعان حقوق‌ بشر در ایران اعتراض کردند.

این دفتر عصر روز گذشته با دستور قضائی و به خاطر «نداشتن مجوز فعالیت» از سوی ماموران انتظامی پلمب شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای نسبت به این اقدام قوه قضائیه ایران اعتراض کرده‌اند.

در بیانیه این دو نهاد حقوق بشری، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که هر چه سریع‌تر اجازه بازگشایی دفتر کانون مدافعان را بدهند و «در مورد مقاماتی که بدون حکم قضایی مسئول این حمله هستند تحقیق کرده و از آنها بازخواست کنند.»

کنتیت راث مدیر کل دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به این اقدام گفته که «پلمب کانون مدافعان حقوق بشر فقط حمله به شیرین عبادی و همکاران ایشان در کانون نیست، بلکه حمله به تمامی جامعه بین‌المللی حقوق بشر است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و دیده‌بان حقوق بشر همچنین از احتمال سرکوب‌های بعدی و محاکمه خانم عبادی و اعضای کانون مدافعان حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی جدی کرده‌اند.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر عصر روز گذشته در حالی پلمب شد که قرار بود با حضور برخی فعالان مدنی جشن شصتمین سال تصویب اعلامیه حقوق بشر در دفتر این کانون در تهران برگزار شود.


کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شیرین عبادی برنده صلح نوبل و جمعی از وکلا و حقوق‌دانان مستقل اداره می‌شود.

فعالیت این کانون دو سال پیش از این از سوی دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها در ایران غیرقانونی اعلام شده بود.
در آن زمان دبیرخانه مذکور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «هرگونه فعالیت این کانون، غیرقانونی و متخلفان تحت پیگرد قضائی قرار می ‌گیرند.»

از وکلای سرشناسی که در تاسیس این کانون نقش داشته‌اند می‌توان از محمد سیف‌‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف نام برد.

کانون مدافعان حقوق بشر طبق اساسنامه خود موظف به «دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی»، «حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی» و «گزارش دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران» است.

بنیانگذاران این کانون اعلام کرده‌اند که برای فعالیت‌های حقوق‌بشری خود از نهاد‌های بین‌المللی مجوز داشته و این کانون را پیش از آن‌که در داخل به ثبت برسانند به عضویت فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر درآورده‌اند.

با این حال حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در نشست خبر خود با خبرنگاران گفته که پلمب دفتر کانون مدافعان به خاطر نداشتن «مجوز فعالیت» بوده است.
آقای قشقاوی افزوده که ادامه فعالیت این کانون مشروط به اخذ مجوز‌های قانونی است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران «وقتی که یک بقالی، نجاری و یا نانوایی برای فعالیت نیاز به مجوز قانونی دارد و حتی فعالیت وکلا نیز نیاز به مجوز قانونی دارد، قطعا برای فعالیت چنین کانونی باید مجوز قانونی وجود داشته باشد.»

آقای قشقاوی همچنین افزوده است که «در کشوهای مدعی حقوق بشر و کشورهای غربی هرگز چنین اجازه‌ای را به یک کانون یا یک نهاد که بخواهد بدون مجوز قانونی فعالیت داشته باشد نمی‌دهند.»

اطلاعیه دوم کانون مدافعان
کانون مدافعان حقوق بشر همچنین در اطلاعیه‌ای که امروز (دوشنبه) منتشر کرده، اعلام کرده است که «چنانچه در آینده هر سندی یا مدرکی که عنوان شود از دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بدست آمده است و آن را در راستای اعمال فشار بر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر بخواهند مورد استفاده قرار دهند از درجه اعتبار ساقط» است.

روز گذشته هم‌زمان با پلمب دفتر این کانون، ماموران امنیتی ساختمان آن و دفتر کار خانم شیرین عبادی نیز تفتیش کردند.

این کانون در اطلاعیه دوم خود همچون اطلاعیه اول، آورده که پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر غیر قانونی بوده است.

Share
در همین رابطه:
دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر پلمب شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)