تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احضار سفیر بریتانیا در تهران

جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، در جریان این احضار، مراتب اعتراض ایران نسبت به اظهارات «خصمانه، تحریک برانگیز و تفرقه‌افکنانه» دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

آقای میلیبند از کشور‌های حوزه خلیج‌ فارس خواسته بود تا مانع فعالیت‌های هسته‌ای ایران شوند و تهران هسته‌ای را «بزرگترین خطر» برای خاورمیانه دانسته بود.

خبرگزاری‌ها نوشته بودند که وزیرخارجه بریتانیا از اعراب خواسته است ایران و رئیس جمهوری آن را با ایجاد محدودیت‌هایی در زمینه‌های مالی و صادراتی تحت فشار گذارند.

در بخشی از نطق وی در مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک ابوظبی آمده است: «ایران هسته‌ای برای کسانی که برای استقرار صلح در منطقه و حل مشکلات آن تلاش می‌کنند ناکامی بزرگی خواهد بود. اگر شرایط موجود ادامه یابد، شانس استقرار صلح برای همیشه از میان خواهد رفت.»


وزارت خارجه ایران به جفری آدامز گفته که هدف میلیبند از تکرار اظهارات خود در مناسبت‌های مختلف، از جمله سفر به منطقه خلیج فارس، برهم زدن روابط دوستانه و برادرانه کشورهای منطقه بوده است.

جمهوری اسلامی همچنین از سفیر بریتانیا خواسته تا به مقامات کشورش این پیام را منتقل کند که لندن باید سیاست کهنه «تفرقه‌ بینداز و حکومت‌ کن» را متوقف کند.

تهران می‌گوید تلاش برای مداخله در مناسبات نزدیک کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس، باعث افزایش بدبینی ملت‌های منطقه نسبت به بریتانیا می‌شود.

سفارت ایران در امارات نیز روز گذشته (چهارشنبه) به اظهارات «مداخله‌جویانه» وزیر خارجه بریتانیا اعتراض کرد.

این سفارت در بیانیه‌ای آورده بود: «بریتانیا که خود از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از دارندگان سلاح هسته‌ای است، صلاحیت قضاوت در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را ندارد.»


در همین رابطه:
«بریتانیا در امور داخلی ایران دخالت نکند»
«اعراب به ایران فشار بیاورند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)