تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اعراب به ایران فشار بیاورند»

دیوید میلیبند وزیرخارجه بریتانیا قرار است سران کشورهای عربی را برای تحت فشار قرار دادن ایران در خصوص پرونده هسته‌ای این کشور و ایفای نقش جدی‌تر در صلح خاورمیانه تشویق کند.

آقای میلیبند در نطقی که امروز در امارات متحده عربی (مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک ابوظبی) خواهد داشت، ایران اتمی را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات خاورمیانه معرفی می‌کند.

بخش‌هایی از نطق وی در اختیار رسانه‌ها قرارگرفته است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که وزیرخارجه بریتانیا از اعراب می‌خواهد که ایران و رئیس جمهوری آن را با ایجاد محدودیت‌هایی در زمینه‌های مالی و صادراتی تحت فشار گذارند.

در بخشی از نطق وی آمده است: «ایران هسته‌ای برای کسانی که برای استقرار صلح در منطقه و حل مشکلات آن تلاش می‌کنند ناکامی بزرگی خواهد بود. اگر شرایط موجود ادامه یابد، شانس استقرار صلح برای همیشه از میان خواهد رفت.»


با این حال وی به کشورهای عرب اطمینان می‌دهد که اجرای تحریم‌های جهانی علیه ایران به منزله تغییر حاکمیت این کشور و یا حمله نظامی نیست، بلکه جلوگیری از افزایش نفوذ تهران در منطقه است.

آقای میلیبند در نطق خود بر حل مشکلات پرونده هسته‌ای ایران با استفاده از روش‌های دیپلماتیک تاکید کرده اما از سران عرب خواسته است که مانع اقدامات جمهوری اسلامی در رواج بی‌ثباتی در منطقه و ایجاد رقابت تسلیحاتی شوند.

تلاش برای جلوگیری از قاچاق کالاهایی که احتمال کاربرد هسته‌ای دارند (از سوی ایران) نیز از دیگر خواسته‌های میلیبند خواهد بود.

این در حالی است که تهران هرگونه اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند و با همین توجیه، درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفته است.

جمهوری اسلامی معتقد است که بی‌ثباتی در خاورمیانه به خاطر دخالت و حضور نیروهای خارجی از جمله ایالات متحده و بریتانیا در منطقه است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)