تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مراسم روز ۱۳ آبان در ایران برگزار شد

هزاران تن از مردم ایران به مناسبات بیست و نهمین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، امروز (دوشنبه) در سراسر کشور راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در تهران نیز هزاران تن از مردم مقابل ساختمان سفارت سابق آمریکا تجمع کردند و شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر دادند.

تظاهرکنندگان که زیر باران در برابر این مکان در مرکز تهران که «لانه جاسوسی» خوانده می‌شود تجمع کرده بودند، همچنین آدمک‌های «عمو سام»، نماد آمریکا را به آتش کشیدند.

بر روی یکی از پارچه نوشته‌هایی که تظاهر کنندگان حمل می‌کردند نوشته شده بود «ما با آمریکا کاری نداریم، حتی یک لحظه.»

این تظاهرات در فاصله یک روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می‌شود.


تظاهرات ۱۳ آبان در قم

در قطعنامه پایانی این تجمع که در شش بند منتشر و قرائت شد، آمده است: «ملت مسلمان ایران تنها راه برون‌رفت و عبور از بحران کنونی مبارزه با سیاست‌های ظالمانه و استعماری استکبار و دولت‌های غربی به سرکردگی آمریکای جهان‌خوار را ,تجمع زیرلوای توحید و وحدت اسلامی می‌داند.»

گروهی از دانشجویان ایران در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ که سفارت آمریکا را «مرکز توطئه‌چینی دولت آمریکا برضد ایران می‌دانستند» ۵۲ تبعه این کشور را ۴۴۴ روز در اسارت نگاه داشتند.
این اقدام به قطع مناسبات دیپلماتیک تهران و واشنگتن تاکنون منجر شد.


تظاهرات ۱۳ آبان امسال در ایران در شرایطی برگزار شد که دولت آمریکا در اوایل مهرماه، به انجمن غیردولتی و باسابقه «شورای آمریکائیان و ایرانیان» اجازه داد که دفتری در ایران تاسیس کند.
این مجوز را «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» دولت آمریکا پس از هماهنگی با وزارت‌خارجه و وزارت خزانه‌داری این کشور صادر کرده است.

این نخستین‌بار است که دولت آمریکا پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، به یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی اجازه گشایش دفتر در ایران را می‌دهد.

شورای آمریکائیان و ایرانیان (American Iranian Council) یک سازمان غیردولتی (NGO) است که برای برقراری روابطه فرهنگی و اجتماعی میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند.
هوشنگ امیراحمدی، استاد دانشگاه و فعال در زمینه برقراری روابط ایران و آمریکا، ریاست این شورا را برعهده دارد

اکنون ۲۹ سال است که هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است

در چند ماه گذشته، برخی دیپلمات‌های آمریکایی از امکان گشایش دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و حضور کارمندان آمریکایی در این دفتر سخن گفته بودند.

به طور مشخص، هفت سناتور برجسته آمریکایی با ارسال نامه‌ای به جورج بوش رئیس جمهوری این کشور از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران حمایت کردند.
وزارت‌خارجه آمریکا این گزارش‌ها را به‌طور تلویحی تائید کرده، اما هنوز اقدام مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است.


در همین رابطه:
مجوز تاسیس دفتر شورای آمریکاییان – ایرانیان صادر نمی‌شود
استقرار بسیج دانشجویی در محل سفارت سابق آمریکا
«طرح گشایش دفتر هنوز در حال بررسی است»
تأکید بایدن و پیلین بر مذاکره با ایران
اجازه گشایش دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان» در تهران

نظرهای خوانندگان

در متن این خبر هیچ اشاره ای به این نکته نشده که راهپیمایی سیزده آبان یک راهپیمایی دولتی است و این طور وانمود شده که مردم در یک فضای باز و به درخواست نهادهای مدنی در آن شرکت کرده اند.

-- کارادسکا ، Nov 3, 2008

تا آخر خواندن این خبر/گزارش فکر میکردم که نقل قول از cnn یا bbc world است. خیلی قالبی و تقلیدی بود.

-- عمید ، Nov 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)