تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«جنگ تریاک» برنده یک جایزه از فستیوال رم

فیلم «جنگ تریاک» ساخته صدیق برمک سینماگر افغان، جایزه طلایی مارک اورلیوی منتقدان فستیوال بین‌المللی فیلم رم را دریافت کرد.

هیئت داوران این جشنواره متشکل از میشل سیمون منتقد برجسته فرانسوی، امانوئل لوی، طاهر بن جلون، رومن گوتک و ادواردو برونو، پس از تماشای فیلم‌های بخش مسابقه، «جنگ تریاک» را شایسته دریافت این جایزه ارزنده تشخیص دادند.


صدیق برمک، عکس از پرویز جاهد

فستیوال بین‌المللی رم، فستیوالی تازه تاسیس است و امسال سومین سال برگزاری آن بود که از ۲۲ تا ۳۱ اکتبر ادامه داشت.

جایزه اصلی این فستیوال که مجسمه طلایی مارک اورلیو و ۷۵ هزار یورو جایزه نقدی است به فیلم برگزیده تماشاگران فستیوال؛ «قطعنامه ۸۱۹» ساخته جیاکومو باتیاتو اهدا شد.

«جنگ تریاک»، دومین فیلم بلند صدیق برمک؛ کمدی سیاهی درباره افغانستان امروز است. داستان فیلم درباره دو سرباز آمریکایی سفید‌پوست و سیاه‌پوستی است که هلیکوپترشان سقوط کرده است. آنها پس از بیدار شدن از یک بیهوشی طولانی، خود را در صحرایی سوزان و برهوت می‌یابند که تنها ساکنان آن خانواده پرجمعیت یک زارع خشخاش‌اند که در یک تانک سوخته باقیمانده از نیروهای روسی زندگی می‌کنند.


نمایی از فیلم «جنگ تریاک»

آمریکایی سفید پوست که فرمانده است و زخمی شده، رفتاری نژادپرستارانه و تحقیر‌آمیز با سرباز سیاه‌پوست دارد و وی را وادار می‌کند تا او را کول کرده و به جای آبادی برساند.

آنها مثل قهرمانان تاتر پوچی‌اند که از دنیای مدرن به یک دنیای بدوی، وحشی و غیرمتمدن پرتاب شده‌اند؛ جهانی بلازده و نفرین شده که ساکنانش از ظلم و بی‌شرافتی می‌نالند و آرزوی مرگ می‌کنند.

فیلم «جنگ تریاک» در ماه ژوئن گذشته با حضور صدیق برمک در کنفرانس جهان فارسی زبان در دانشگاه سواس لندن به نمایش درآمده بود.


در همین رابطه:
«دشمن اصلی افغانستان، طالبان نیست»
نمايش آشفتگی در دايره زنگی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)